Ďalší poľský terminál chce zvládnuť rastúcu premávku na Hodvábnej ceste

Poľská krajinská vláda v Lodži dala zelenú výstavbe nového multimodálneho terminálu v Karsznici a podala žiadosť o financovanie z EÚ. V prípade schválenia financovania sa v strednom Poľsku zrodí nové veľké logistické centrum, ktoré bude riadiť tranzitné vlaky na Novej hodvábnej ceste.

Karsznice je obec v strednom Poľsku v okrese Zduńska Wola v provincii Lodž. Výstavba logistického centra v Karszniciach je kľúčovým investičným projektom PKP Cargo, poľskej národnej železničnej nákladnej spoločnosti. Firma verí, že terminál vo výhodnej geografickej polohe dokonale vyhovuje jej rozvojovej stratégii.

Karsznice sa nachádzajú na križovatke dvoch dôležitých nákladných tratí (131 a 14), ktoré spájajú sever a juh, traverzujú z východu na západ a sú blízko diaľnice S8. PKP Cargo dúfa, že tu postaví jedno z najväčších prekladísk v Poľsku.

Očakáva sa, že nový objekt bude mať rozlohu 23 hektárov a bude vybavený dvoma železničnými žeriavmi a deviatimi vlečkami, vykladacím a skladovacím dvorom a zodpovedajúcou infraštruktúrou. Cieľová kapacita skladového priestoru depa je 4 500 TEU s kapacitou 220 000 TEU ročne. Finančné prostriedky na výstavbu predstavujú cca 100 miliónov poľských zlotých (približne 22 miliónov eur), z ktorých 4,6 milióna poľských zlotých žiada Európska únia.

Terminál by mal poskytovať komplexné logistické služby pre čínsko-európske vlaky premávajúce cez Poľsko, kde je už Lodž hotspotom na koridore. Okrem toho by mal obsluhovať vnútroštátne vlaky z poľských prístavov smerom na juh.

V prvotnom plánovaní PKP Cargo by mal byť karsznický terminál uvedený do prevádzky v roku 2021. Mobilizácia financií však zatiaľ nedopadla dobre. Už v roku 2019 podpísala firma príslušnú zmluvu s materskou spoločnosťou Národné dráhy PKP a v roku 2020 na tento účel založila aj špeciálnu spoločnosť (Centralny Terminal Multimodalny). Začiatkom minulého roka Európska únia zamietla žiadosť z o finančnú podporu projektu a stavebný zámer bol zastavený. Tentoraz je však stavebný zámer v sekcii nesúťažnej investície a šanca na jeho realizáciu je vyššia. PKP Cargo vkladá do možnej investície veľké nádeje. Jeho manažment uviedol, že na získanie prostriedkov na výstavbu terminálu bude okrem EÚ hľadať aj iné finančné zdroje.

Foto: freightweek