Vyrieši nové logistické centrum v Malaszewicziach úzke miesto?

V Malaszewicziach, poľskom pohraničnom meste a hlavnej bráne Európy na Novej hodvábnej ceste, vyrastie nové logistické centrum. Je špeciálne navrhnuté tak, aby zvládalo nákladnú železničnú dopravu medzi Európou a Čínou. Kapacita nového zariadenia sa zvýši  štvornásobne.

Projekt schválilo Lublinské vojvodstvo, región, do ktorého patria Malaszewicze. Projekt bol odovzdaný spoločnosti Cargotor spravujúcej infraštruktúru v rámci PKP. Podľa hlavných subjektov poľského železničného a logistického priemyslu je to skvelá správa, pretože kapacita prekladiska Malaszewicze sa stala jednou z hlavných prekážok plynulého dopravného koridoru medzi Čínou a Európou. „Súčasná kapacita už nepostačuje na uspokojenie rastúceho dopytu,“ uviedol Bartosz Bacca, výkonný partner BBSG, verejného sektora infraštruktúry.

Nová infraštruktúra

Výstavba logistického centra sa uskutoční v troch mestách: Zalesie, Terespol a Piszczac. Bude zahŕňať existujúce zariadenia a 20 nových staníc. Tieto tri mestá sú súčasťou okresu Biala Podlaska, do ktorého patria aj Malaszewicze. Terespol je pohraničné mesto, ktoré sa nachádza za hranicami bieloruského mesta Brest, kadiaľ prúdi väčšina čínsko-európskych vlakov. Logistické centrum bude prepojené s poľskou národnou železničnou sieťou prostredníctvom železničnej trate 2 (Warszawa Zachodnia-Terespol), ktorá spája stanicu Warsaw West a Terespol. Nová infraštruktúra bude schopná prevádzkovať vlaky dlhé 1050 metrov (v súčasnosti je to 750 metrov) a maximálne zaťaženie sa zvýši z 22,5 tony na 25 ton.

Nové logistické centrum bude doplnením existujúcich zariadení v oblasti, ktoré nezvládajú rastúce objemy. „Všetky ostatné terminály neboli pôvodne určené iba na prekládku železničných kontajnerov. Plánované logistické centrum značne odbremení preťažené Malaszewicze a my si budeme môcť konečne oddýchnuť po každodennom boji s prekládkou,“ povedal Milosz Witkowski z IFB.

Dôležitá časť hádanky

Podľa Bacca nie je jediným riešením len aktualizácia infraštruktúry. „Rozvoj infraštruktúry predstavuje iba časť úspechu Małaszewícz. Zásadné sú organizačné zlepšenia. Potenciál Małaszewicze je obrovský, nestratí sa zo dňa na deň, ale sú potrebné premyslené a múdre zmeny, aby bolo toto miesto čo najpriaznivejšie pre podnikanie,“ uviedol.

Odborníci vyslovili aj všeobecnú obavu. Kým sa totiž zmeny infraštruktúry prejavia, Małaszewicze čaká dlhé obdobie výstavby a následné zdržania. Projekt sa začne v roku 2022 a má trvať päť až šesť rokov. „Musíme si uvedomiť, že spustenie novej infraštruktúry je naplánované na roky 2027/2028. A zdržania sú pri takom veľkom vývoji prirodzené. Zabezpečenie prevádzkovej efektívnosti vo fázach výstavby a vývoja nie je nikdy jednoduché a bude to určite predstavovať dôležitú výzvu pre Małaszewicze v nasledujúcich rokoch,“ konštatoval Bacca. Witkowski poznamenal, že k zdržaniu dochádza nielen v Malaszewicziach. „Na Novej hodvábnej ceste je všetko prepojené. Čína má problémy s odchodmi vlakov a s meškaním na hraniciach. K riešeniu zložitej situácie neprispievajú ani štrajky železničiarov v Nemecku a infraštruktúrne nedostatky v Poľsku.“

Konkurencia zo strany Ruska

V dôsledku úzkeho miesta v Malaszewicziach však bolo mnoho služieb presmerovaných na iné hraničné body a dokonca aj do iných krajín. „Małaszewice nie sú jedinou poľskou vstupnou bránou do EÚ. Plánujú sa ďalšie projekty na poľskej hranici,“ povedal Bacca. Napríklad tranzit cez Rusko sa za tie roky zvýšil. „Objem ázijského tovaru spracovaného v regióne Kaliningrad sa za posledné dva roky takmer strojnásobil. Novootvorený terminál v Chernyakhovsku s kapacitou 450 000 TEU alebo rozvoj hraničného priechodu Skandawa/ Zheleznodorozhny len dokazujú, že ambície Ruska sa tým nekončia. Niektoré dôležité udalosti sú zaznamenané aj na južnom koridore. Malaszewicze však zostávajú najsilnejšou kartou Poľska v tejto hre,“ dodal Bacca.

Witkowski súhlasí. „Tadiaľto prichádza najmenej 90 percent všetkých objemov z Číny do Európy. Trh však vždy hľadá alternatívy. Mali by sme tiež pamätať na to, že z priebehu  výstavby budú mať prospech aj ďalšie hraničné priechody alebo terminály, ako napríklad Sławków/Braniewo/Zamość, čo je dobrá správna aj pre priemysel. “

Majorie van Leijen, RailFreight.com

Huilin Shi, RailFreight.cn

Foto: ChinaLogist

Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.