Vlaky medzi námornými prístavmi boli kedysi nepredstaviteľné

Alexej Grom, generálny riaditeľ spoločnosti UTLC ERA, ktorá je najväčším ruským prevádzkovateľom na širokorozchodnom úseku Novej hodvábnej cesty, predpokladá v tomto roku nárast kontajnerovej dopravy po železnici medzi Európou a Čínou o 25 percent. Spoločnosť počíta s celkovým objemom 676.000 TEU, ktorý sa po tejto železničnej trase prepraví v roku 2021.

Pre holandský časopis Nieuwsblad Transport Alexej Grom obšírne rozprával o súčasnej situácii na Novej hodvábnej ceste a o tom, čo všetko bolo nemysliteľné, keď bol ešte študentom. Podľa Groma rast prepravy spôsobila stabilná pozícia železničnej dopravy počas koronakrízy. „Pandémia prinútila mnohých prepravcov prehodnotiť použitie konkrétneho spôsobu dopravy. V čase, keď lodné spoločnosti museli zrušiť mnohé trasy a letecká nákladná doprava sa zastavila, železničná nákladná doprava fungovala pomerne hladko.“

Od áut až po drobnosti

 „V roku 2015 sa UTLC ERA zamerala na prepravu drahého tovaru, napríklad na elektroniku či autá. Pred tromi rokmi tvorila preprava drahého tovaru viac ako 80 percent. V súčasnosti je to zhruba 40 percent. Rozmanitosť drahého tovaru sa rozširuje, v súčasnosti existuje v tejto kategórii viac ako sto rôznych.“ Podľa Groma sem patrí dokonca aj tovar, ktorý je lacnejší ako náklady na dopravu medzi Európou a Čínou. Dôležitým rastúcim trhom pre euroázijský železničný tranzit sa stala preprava potravín a to aj napriek tomu, že tento vývoj je v súčasnosti obmedzený covidovými opatreniami z Číny, pričom z čínskej strany existujú aj určité obmedzenia na prepravu mäsa a rýb.“

Generálny riaditeľ UTLC ERA dúfa, že rok 2022 bude rokom ďalšieho prelomu v železničnej preprave potravín z Európy do Číny. „Svet sa nezaobíde bez talianskej bresaoly, francúzskeho vína, švajčiarskeho mlieka a holandského syra,“ hovorí Grom s úsmevom.

Dôležitá je rýchlosť

Zákazníci z Európy si podľa Groma museli na trasu zvyknúť. „Túto trasu vnímali ako čiernu dieru. Mysleli si, že je len otázkou šťastia, ak vlaky dorazia na druhú stranu Eurázie. Táto fáma je absolútne nepodložená, hovorí Grom. „Momentálne na našej trase z Číny do Európy a späť premáva denne tridsať vlakov. Naše kontajnerové vlaky sú dvakrát až trikrát rýchlejšie ako kontajnerové vlaky z Európy a niekedy aj rýchlejšie ako vlaky z Číny. V Kazachstane, Rusku a Bielorusku sa pracuje na zvýšení kapacity pre manipuláciu. Je to dôležité, pretože na trati s rozchodom 1520 mm je všetko vzájomne prepojené: ak ste na jednom úseku dosiahli vysokú rýchlosť, ale na strane prepojenej infraštruktúry sú ťažkosti, všetko úsilie bolo márne.“

Grom vyzýva na väčšie zosúladenie medzi stranami aktívnymi na trati s rozchodom 1520 mm a na lepšiu integráciu s pripojenou infraštruktúrou s normálnym rozchodom.

Brzdou sú obmedzenia

„Vyzývame aj našich európskych kolegov, aby odstránili úzke miesta v pohraničnej infraštruktúre. Ak by na hraniciach s Európskou úniou neboli žiadne obmedzenia, firme UTLC ERA by teraz jazdilo na trase o 20 percent viac vlakov.

Primárne zameranie na osobnú dopravu je podľa Groma niečo, čo vždy zostane. „Druhou prioritou sú však podľa mňa kontajnerové vlaky. Keď som bol ešte študentom na univerzite, bolo nepredstaviteľné, že by sa náklad prepravoval z jedného veľkého námorného prístavu do druhého iným dopravným prostriedkom ako loďou. Teraz sa však základné logistické princípy zmenili a z Liverpoolu alebo z Londýna jazdíme cez osem krajín do Číny a späť po železnici.“

Význam Kaliningradu

„V posledných rokoch začali kontajnerové vlaky jazdiť pravidelnými trasami cez najzápadnejšiu ruskú enklávu, Kaliningradskú oblasť. Objem kontajnerov, prepravovaných cez Kaliningradský koridor, sa v roku 2020 zvýšil 4,5-násobne. S cieľom znížiť preťaženie v smere do Poľska bol v októbri v Kaliningradskej oblasti otvorený nový terminál pre eurázijskú železničnú nákladnú dopravu.“

Grom však vzhľadom na obľúbenosť železničnej dopravy v smere na Kaliningrad nevylučuje, že zápchy môžu vzniknúť aj tu. „Aj keď postavíte tretí terminál, táto oblasť bude vždy rušná, čo si môže vyžadovať nové riešenia, nové hraničné priechody a ďalšie terminály.“

Na Európskom samite o perspektívach Hodvábnej cesty 7. a 8. decembra v Amsterdame bude jedným z hlavných rečníkov aj Alexej Grom.

Nathalie van Herk, Nieuwsblad Transport

Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.