
Ponuka spoločnosti Stadler na trhu železničných koľajových vozidiel s batériami FLIRT Akku preukázala garantovaný dojazd 185 km aj v energeticky náročných podmienkach. Spoločnosť Stadler začala výskumný projekt vývoja a testovania batériových technológií pre koľajové vozidlá v roku 2018. Projekt vyvinutý v spolupráci s TU Berlin a EWE AG podporilo Spolkové ministerstvo hospodárstva a energetiky (BMWi).
Testované vozidlo s batériou Stadler FLIRT Akku výrazne prekonalo očakávania dojazdu, keď dosiahlo 185 km pri prevádzke výlučne na batériu. Švajčiarska firma Stadler sa rozhodla investovať do batériových a vodíkových trakčných technológií pre regionálne vlaky. Európa dosiaľ elektrifikovala 54 percent svojej železničnej siete. Z dnešných 60 percent chce Nemecko do roku 2025 zvýšiť elektrifikáciu tratí na 70 percent.

Počíta sa s tým, že batériové a vodíkové technológie môžu na zvyšných tratiach prispieť k nulovej uhlíkovej stope. Spoločnosť Stadler spolupracuje na projekte s BMWi. Švajčiarska železničná sieť je už totiž stopercentne elektrifikovaná, preto Švajčiarsko nebude trhom pre alternatívne hnacie vozidlá tohto druhu. Najmä preto firma Stadler pre BMWi vyvinula FLIRT Akku s tromi vozidlami. Program nesie názov „Spoločný projekt FLIRT (Akku) – sieťová integrácia a sieťové nabíjanie batériového koľajového vozidla na premostenie rozsiahlych neelektrifikovaných alebo čiastočne elektrifikovaných úsekov trás v regionálnej doprave.“
Evelyn Thiel, technická vedúca výskumného projektu v spoločnosti Stadler uviedla: „Počas nášho spoločného projektu sme boli schopní získať cenné poznatky o ďalšom vývoji batérií. V lete 2019 sme testovali FLIRT Akku počas horúčav pri 40 stupňoch Celzia s klimatizačnou jednotkou na plný výkon a tiež počas zimy 2021, keď sme mali dvojciferné mínusové teploty. Jazda vlaku výlučne na batériu bola vždy možná bez obmedzení a bez toho, aby sme sa dostali na spodnú hranicu kapacity batérie.“
Od skonštruovania v roku 2018 najazdilo vozidlo výlučne na batériu 15.000 kilometrov. Testovací tím sa zameral na vyskúšanie rôznych scenárov s cieľom preskúmať reakciu batérií. „Pracujeme na železnici bez emisií. Dobré nápady pretavujeme do rýchlych a praktických technologických riešení. Chceme presvedčiť čo najviac ľudí, aby prešli na železničnú dopravu. Počas výskumného projektu sme s podporou našich projektových partnerov boli schopní dokázať opodstatnenie našich snáh a prekročiť všetky jazdné a bezpečnostné predpoklady. Dnes ponúkame železničné riešenia, ktoré neobsahujú uhlíkové emisie,“ konštatoval Steffen Obst, riaditeľ predaja spoločnosti Stadler Germany.
Zdroj: Railway-News
Foto: Stadler