Vado Gateway transformuje logistiku v Taliansku

Nový kontajnerový terminál Vado Gateway, uvedený na trh vo Vado Ligure a prevádzkovaný terminálmi APM, predstavuje nový štandard pre prístavnú infraštruktúru v Taliansku. Zariadenie je jedinečné v poskytovaných službách a technológiách od jeho automatizovaných skladov a dvorov až po systém výmeny nákladných vozidiel.

Vado Gateway je predstavuje najdôležitejší rozvoj prístavnej infraštruktúry v Taliansku za posledné desaťročia. Je výsledkom investície za 450 miliónov eur. Terminály APM s podielom 50,1 % investovali do projektu 180 miliónov eur. Čínsky partner Cosco Shipping Ports má podiel 40 % a Qingdao Port International podiel 9,9 %.

Očakáva sa, že terminál Vado Gateway výrazne zvýši konkurencieschopnosť ligúrskej a talianskej prístavnej infraštruktúry, čím sa z neho stane významný uzol na prepravu tovaru do severnej časti krajiny, ako aj do Švajčiarska, Nemecka, Rakúska a na severovýchodné trhy Francúzska. Odborníci ho označujú ako jeden z námorných terminálov na Novej hodvábnej ceste.

Najmodernejšie technológie

Nový terminál si už zabezpečil dve dôležité služby, ktoré prevádzkuje A. P. Moller-Maersk. Od februára 2020 budú plavidlá na linke ME2 spájať Stredozemné more s Blízkym východom a Indiou. Linka MMX spojí Stredozemné more so Severnou Amerikou.

Okrem novo otvoreného zariadenia prevádzkuje APM Terminals Vado Ligure aj susedný terminál Vado Ligure Reefer Terminal, ktorý je najväčším logistickým centrom v Stredomorí na prepravu ovocia. Po úplnej prevádzke bude kapacita Vado Gateway dosahovať približne 900.000 TEU ročne, čo spolu s 250.000 TEU terminálu Reefer umožní prístavu Vado zvládnuť každý rok viac ako milión TEU.

Vado Gateway je automatizovaný terminál, ktorý výrazne zvyšuje konkurencieschopnosť ligurskej a talianskej prístavnej infraštruktúry. Spočiatku bude fungovať na 450 metrovom nábreží, ale od júla 2020 bude možné využiť jeho nové 700 metrové predĺženie.

S ponorom na nábreží 17,25 metrov bude môcť Vado Gateway bez akýchkoľvek obmedzení obsluhovať najnovšiu generáciu ultra veľkých kontajnerových lodí (ULCS). Terminál je vybavený najmodernejšími technológiami, najmä vysoko výkonnými žeriavmi.

Lodenice používané na skladovanie a manipuláciu s kontajnermi sú prvými úplne automatizovanými v Taliansku. Žeriavy s automatickou koľajnicou (ARMG) budú pracovať autonómne pod diaľkovým dohľadom vysoko špecializovaných operátorov. Tým sa zaručia najvyššie bezpečnostné normy, pretože počas prepravy kontajnerov sa v tejto oblasti nebudú nachádzať žiadni pracovníci. Prístup na dvor bude povolený len pre údržbárske práce, keď žeriavy nie sú v prevádzke.

Intermodálne prepojenie

Kontajnery vyložené na bráne Vado okamžite zaznamená dynamická videokamera umiestnená na žeriavoch loď – pobrežie (STS). Informácie potom zasiela do operačného systému terminálov (TOS). Vysoko pokročilý a plne integrovaný systém spolupracuje so všetkými ostatnými zariadeniami, pričom umožňuje sledovanie každého kontajnera v reálnom čase.

Manipulácia s kontajnermi z nábrežia do interných výmenných priestorov a odtiaľ na dvor pre potreby cestnej dopravy budú vykonávať rozmiestnené nosiče a hybridné zariadenia s operátorom na palube a s pokynmi priamo od TOS.

Vado Gateway bude vybavený jedným z technologicky najvyspelejších systémov v Taliansku na prístup k nákladným vozidlám. 14 vysoko automatizovaných reverzibilných jazdných pruhov poskytuje prístup k terminálu, čo uľahčuje riadenie toku pomocou systému menovania nákladných vozidiel. Vodiči nákladných vozidiel, ktorí prídu k prístupovej bráne, si vopred rezervujú svoje časové okno a dostanú príslušné potvrdenie prostredníctvom webového rozhrania pripojeného k informačným systémom. Po príchode do prístavu prejdú optickou čítačkou, ktorá identifikuje vodiča podľa evidenčného čísla vozidla a čísla kontajnera.

Dôležitou prednosťou terminálu je potenciál intermodálneho pripojenia. Cieľom terminálov APM je presunúť 40 % kontajnerov prichádzajúcich alebo odchádzajúcich z Vado Gateway na železnicu. Vado Gateway využíva železničná infraštruktúra, ktorá spočiatku spojí terminál s niekoľkými intermodálnymi uzlami na severe a východe krajiny, vrátane Milána a Padovy. Zatiaľ je to 4 až 5 vlakov denne, pričom sa predpokladá, že ich počet sa bude postupne zvyšovať. Vado Gateway a Reefer Terminal zamestnajú dovedna 390 ľudí.