Vláda SR bude mať podľa návrhu svojho programového vyhlásenia záujem prioritizovať železničnú dopravu. Riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky František Palko pre agentúru SITA uviedol, že je to krok správnym smerom a v súlade aj s dopravnou politikou Európskej únie. Preto je podľa neho potrebné zamerať sa najmä na úseky železničnej prepravnej cesty, ktoré zapadajú do európskych koridorov siete TEN-T.
„Prioritizácia železničnej dopravy sa viaže v tomto dokumente viac-menej na železničnú nákladnú dopravu, pričom v osobnej doprave by sme tiež mali preferovať tento druh dopravy aj z ekologického hľadiska,“ upozornil F. Palko.
Vo vládnom programe mu chýba jasný cieľ vybudovať tzv. dopravnú autoritu, ktorá zmapuje a vytýči dopravné spojenia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku tak, aby ľudia necestovali tým istým smerom alternatívne aj autobusovou a železničnou dopravou. „Jej vybudovanie pomôže k efektívnosti z hľadiska optimalizácie počtu prepravovaných osôb a môže tiež pozitívne vplývať na ekológiu pri nahradení železničného spojenia na úkor autobusového,“ tvrdí expert.
Program vlády sa zaoberá aj otázkou financovania investícií v doprave, pričom má veľké ambície vo využití zdrojov mimo štátneho rozpočtu. „Som veľmi zdržanlivý, pretože rozhodujúce slovo tu bude mať Eurostat a tiež pozícia Ministerstva financií SR,“ poznamenal F. Palko. Idea zlúčenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS), a Slovenskej správy ciest (SSC) podľa neho nie je nová a ráta s ňou aj programové vyhlásenie vlády.
„Chcem zdôrazniť, že by išlo o zlúčenie dvoch štátnych firiem s rôznym právnym režimom. NDS je akciová spoločnosť, kým Slovenská správa ciest je príspevkovou organizáciou,“ spresnil ekonóm. „Oba podniky majú odlišný systém spravovania a riadenia, preto zlúčiť ich bude veľmi náročné a nie som presvedčený, či v tomto období, keď je ešte veľmi veľa práce na budovaní cestnej infraštruktúry, to nezaťaží proces na úkor samotnej výstavby ciest a diaľnic, resp. ich rekonštrukcie,“ myslí si F. Palko.
V oblasti leteckej dopravy mu vo vládnom programe chýba vízia pri riešení budúcnosti regionálnych letísk, na ktoré štát vynakladá finančné zdroje. „V programovom vyhlásení vlády je iba náznak vízie v prípade bratislavského letiska vstupom zahraničného strategického investora,“ podotkol F. Palko. Ako pozitívnu vníma snahu viac elektronizovať a digitalizovať odvetvie dopravy, čo, samozrejme, vyvolá dopyt po kvalitných dátach z hľadiska priepustnosti dopravy a využiteľnosti jednotlivých dopravných úsekov, či už cestnej alebo železničnej dopravy.
„Je tiež pozitívne, že programové vyhlásenie vlády zvýrazňuje intermodalitu dopravy a integrovanú dopravu, čo je správnou cestou pre optimalizáciu dopravnej politiky. Súvisí to aj s budovaním inteligentných miest, tzv. smart cities,“ uviedol expert. V oblasti vodnej dopravy mu však chýba prepojenosť na využitie vodných tokov pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, najmä využitie Dunaja v súlade s Dunajskou stratégiou, čo je tiež politika EÚ.
Foto: Parlamentné Listy