V programovom vyhlásení má železničná doprava zelenú

Vláda SR bude mať podľa návrhu svojho programového vyhlásenia záujem prioritizovať železničnú dopravu. Riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky František Palko pre agentúru SITA uviedol, že je to krok správnym smerom a v súlade aj s dopravnou politikou Európskej únie. Preto je podľa neho potrebné zamerať sa najmä na úseky železničnej prepravnej cesty, ktoré zapadajú do európskych koridorov siete TEN-T.

„Prioritizácia železničnej dopravy sa viaže v tomto dokumente viac-menej na železničnú nákladnú dopravu, pričom v osobnej doprave by sme tiež mali preferovať tento druh dopravy aj z ekologického hľadiska,“ upozornil F. Palko.

Vo vládnom programe mu chýba jasný cieľ vybudovať tzv. dopravnú autoritu, ktorá zmapuje a vytýči dopravné spojenia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku tak, aby ľudia necestovali tým istým smerom alternatívne aj autobusovou a železničnou dopravou. „Jej vybudovanie pomôže k efektívnosti z hľadiska optimalizácie počtu prepravovaných osôb a môže tiež pozitívne vplývať na ekológiu pri nahradení železničného spojenia na úkor autobusového,“ tvrdí expert.

Program vlády sa zaoberá aj otázkou financovania investícií v doprave, pričom má veľké ambície vo využití zdrojov mimo štátneho rozpočtu. „Som veľmi zdržanlivý, pretože rozhodujúce slovo tu bude mať Eurostat a tiež pozícia Ministerstva financií SR,“ poznamenal F. Palko. Idea zlúčenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS), a Slovenskej správy ciest (SSC) podľa neho nie je nová a ráta s ňou aj programové vyhlásenie vlády.

„Chcem zdôrazniť, že by išlo o zlúčenie dvoch štátnych firiem s rôznym právnym režimom. NDS je akciová spoločnosť, kým Slovenská správa ciest je príspevkovou organizáciou,“ spresnil ekonóm. „Oba podniky majú odlišný systém spravovania a riadenia, preto zlúčiť ich bude veľmi náročné a nie som presvedčený, či v tomto období, keď je ešte veľmi veľa práce na budovaní cestnej infraštruktúry, to nezaťaží proces na úkor samotnej výstavby ciest a diaľnic, resp. ich rekonštrukcie,“ myslí si F. Palko.

V oblasti leteckej dopravy mu vo vládnom programe chýba vízia pri riešení budúcnosti regionálnych letísk, na ktoré štát vynakladá finančné zdroje. „V programovom vyhlásení vlády je iba náznak vízie v prípade bratislavského letiska vstupom zahraničného strategického investora,“ podotkol F. Palko. Ako pozitívnu vníma snahu viac elektronizovať a digitalizovať odvetvie dopravy, čo, samozrejme, vyvolá dopyt po kvalitných dátach z hľadiska priepustnosti dopravy a využiteľnosti jednotlivých dopravných úsekov, či už cestnej alebo železničnej dopravy.

„Je tiež pozitívne, že programové vyhlásenie vlády zvýrazňuje intermodalitu dopravy a integrovanú dopravu, čo je správnou cestou pre optimalizáciu dopravnej politiky. Súvisí to aj s budovaním inteligentných miest, tzv. smart cities,“ uviedol expert. V oblasti vodnej dopravy mu však chýba prepojenosť na využitie vodných tokov pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, najmä využitie Dunaja v súlade s Dunajskou stratégiou, čo je tiež politika EÚ.

Foto: Parlamentné Listy