Slovenský terminál na hranici s Ukrajinou trpí nečinnosťou

Hoci má Terminál Dobrá na hranici Slovenska a Ukrajiny čo ponúknuť, hraničným priechodom v skutočnosti premáva len niekoľko vlakov. „Je to škoda, pretože v tomto hraničnom bode nedochádza k preťaženiu,“ hovorí Martin Koubek zo spoločnosti METRANS, ktorá v októbri plánuje vypraviť cez Dobrú štyri eurázijské vlaky.

Čoraz viac odborníkov zdieľa tento sentiment. V utorok 28. septembra sa v termináli uskutočnilo stretnutie vysokých predstaviteľov, ktorí sa zaoberali tým, ako by bolo možné jeho potenciál využiť efektívnejšie. K stretnutiu sa pripojili čínsky veľvyslanec na Slovensku SUN Lijie, ukrajinský veľvyslanec na Slovensku Jurij Muška a štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť. K zhromaždeniu sa pridal aj generálny riaditeľ ZSSK Cargo Roman Gono. Všetci si želajú, aby trasa cez Slovensko a Ukrajinu viedla po Novej hodvábnej ceste.

Podporné opatrenia

V súčasnosti sa využíva iba 1,5 percenta z celkovej kapacity terminálu. Hlavná trasa cez Malaszewicze-Brest je stále dominantnou trasou vlakov medzi Európou a Čínou. „Aj keď je na tomto hraničnom priechode veľa zápch, väčšina dopravy stále prúdi cez Bielorusko. Hlavným dôvodom sú pravdepodobne náklady. Trasa cez Slovensko a Ukrajinu je drahšia ako hlavná trasa,“ vysvetľuje M. Koubek. Politická nestabilita navyše dlhodobo ovplyvňuje povesť Ukrajiny ako tranzitnej krajiny. Operátori však vyhlásili, že tomu už tak nie je. Slovenská vláda sa počas stretnutia zaviazala podporiť rozvoj trasy cez Dobrú. Bola by ochotná finančne podporiť tranzitnú dopravu zhruba 200 eurami za kontajner. „Je to pekné gesto a pozitívny signál podpory trasy Novej hodvábnej cesty cez Slovensko.“

Ďalším zámerom je podpora obnovy terminálu. „Spomína sa projekt obnovy, ktorý by mohol zvýšiť kapacitu terminálu až na 9 vlakov denne. Aktuálne má kapacitu tri vlaky. Pokiaľ však nebude dopyt, tento rozvojový projekt nič nezmení,“ povedal Koubek.

Získať pozornosť zákazníkov

Preto je v súčasnej dobe hlavným cieľom pritiahnuť záujem o trasu z medzinárodného trhu. Preto prišla na stretnutie aj delegácia z Číny. Operátori by radi získali zákazníkov na trase cez Dobrú. Rovnako dôležitá je však aj doprava na východ, ktorá je nevyhnutná na úspech spiatočnej cesty. Ukázalo sa to vlani v septembri, keď METRANS uviedol do prevádzky vlak Xi’an – Dobrá – Dunajská Streda. Aj keď to spočiatku vyzeralo sľubne sľubne, vlak na východ zo Slovenska nevyrazil.

Opäť v prevádzke

„Tento rok v októbri bude vlak opäť v prevádzke,“ uviedol Koubek. „Problémom vlaku smerujúceho na východ boli ruské sankcie na určité tovary, takže vlak musel obchádzať ruské územie. V súčasnosti je tento problém vyriešený. Pečať Glonass, ktorá je potrebná na tranzit cez Rusko, bude umiestnená na ukrajinskej hranici, aby vlak mohol pokračovať vo svojej trase cez Rusko.“

Vlak Xi’an – Dobrá – Dunajská Streda absolvuje v októbri štyri spiatočné cesty a je dobrým príkladom, ako sa môže terminál Dobrá stať vhodnou bránou na Novej hodvábnej ceste. „Môže to byť o niečo drahšie ako hlavná trasa, ale do Číny sa môžeme dostať za 18 až 20 dní. Musíme sa však vyrovnať s preťažením na hraničnom bode Dostyk. Ked sa problém to vyrieši, môžeme do Číny doraziť dokonca 12 dní,“ dodal Koubek.

Majorie van Leijen, Autorka je redaktorkou online časopisu RailFreight.com

Foto: btslovakia.sk

Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.