
V súčasnosti existuje mnoho rozvíjajúcich sa trhov železničnej nákladnej dopravy, medzi nimi je aj Litva. Jeho poloha, rozvíjajúca sa infraštruktúra a zameranie na železničnú nákladnú dopravu by z nej mohli urobiť nový východoeurópsky uzol.
Ako chce Litva čo najlepšie využiť svoj potenciál? Odborníci sa zhodujú v názore, že v prípade krajiny s takmer 70-percentným rozdelením železničnej nákladnej dopravy sa Litve nevenuje dostatočná pozornosť.
Nedávny politický vývoj, týkajúci sa jej vzťahov s Bieloruskom a s Čínou, ju postavil do centra pozornosti zo všetkých nesprávnych dôvodov. Napriek tomu sa pobaltská krajina znovu rozbieha a pokúša sa stať centrom založeným na troch pilieroch: projekt Rail Baltica, prístav Klaipeda a intermodálny terminál Kaunas. Cieľom je stať sa dopravnou križovatkou zo všetkých smerov: z východu na západ, zo severu na juh a do zámorských destinácií využívaním svojich prístavných zariadení.
Gytis Mažeika, riaditeľ pre rozvoj a medzinárodnú spoluprácu na litovskom ministerstve dopravy a komunikácií, počas webinára RailFreight Live jasne uviedol, že Litva sa môže stať východoeurópskym centrom a je otvorená novým investíciám a partnerstvám.
Silná vnútroštátna železničná nákladná doprava
Je pôsobivé vidieť malú krajinu akou je Litva využívať železničnú nákladnú dopravu na väčšinu svojich vnútrozemských dopravných operácií. Modálne rozdelenie železničnej dopravy dosahuje takmer 70 percent, čím sa krajina zaraďuje medzi popredné európske štáty vo využívaní železničnej nákladnej dopravy. Dokonca aj Nemecko, považované za tradičnú krajinu nákladnej železničnej dopravy, je na druhom mieste za Litvou.
„Samozrejme, veľa dopravných operácií stále prebieha po ceste. Obmedzujú sa však v maximálnej možnej miere na operácie poslednej míle a železničná nákladná doprava zohráva ústrednú úlohu. Skutočnosť, že železnica má také silné postavenie, by sa mala stať stimulom pre logistické spoločnosti, aby sa na Litvu pozreli z iného uhla pohľadu a zahrnuli ju do svojich medzinárodných trás,“ povedal Mažeika.

Medzinárodné možnosti
Ak sa pozrieme na polohu Litvy, jedna vec na mape je jasná: pobaltský štát je skutočnou križovatkou. Hraničí s Bieloruskom a s Poľskom, pričom má priamy prístup k Baltskému moru. Vďaka tomu je ideálnya pre všetky druhy dopravy. Môže sa stať vstupnou bránou do a z Ruska, krajín SNŠ, Strednej Ázie a Číny. Okrem toho sa Litva môže stať dôležitou krajinou na severojužnej osi s prepojeniami siahajúcimi od Škandinávie po Čierne more cez Ukrajinu. V skutočnosti veľa ukrajinských vlakov prechádza do Litvy a prístavu do Klaipeda a používa ho ako vstupnú bránu do severských krajín.
Rozhodujúcim prvkom medzinárodnej konektivity pre krajinu je riešenie schengenského hraničného priechodu, ktoré možno uplatniť medzi EÚ a Bieloruskom. V kombinácii s dvojitým rozchodom, v ktorom krajina funguje (siete s rozchodom 1520 mm a 1435 mm), môže byť vlaková doprava rýchla a efektívna.
Prístav Klaipeda ako nový Kaliningrad
Zriadenia v prístave Klaipeda predstavujú jeden z troch prostriedkov na zvýšenie dopravy cez Litvu. Ďalšími sú projekt Rail Baltica a intermodálny terminál Kaunas. „Klaipeda môže fungovať rovnako ako Kaliningrad. Je to multifunkčný prístav, ktorý v zime nezamŕza a ktorý má potrebnú kapacitu na prepravu nákladu cez pobaltské, severoeurópske a škandinávske prístavy. Môže sa stať konečným cieľom mnohých vlakov smerujúcich na západ z východnej Európy a Ázie,“ zdôraznil Mažeika.
Projekt Rail Baltica je vlajkovou loďou krajiny. Modernizácia infraštruktúry a výstavba, ktoré sú súčasťou projektu, zvyšujú konkurencieschopnosť Litvy a širšieho pobaltského regiónu, v železničnej doprave. Projekt Rail Baltica zlepší prepojenie medzi Litvou a Lotyšskom prostredníctvom železničného spojenia Kaunas – Panevezys, pričom plány predpokladajú nové železničné spojenie s Poľskom do roku 2026. Dokončenie projektu zlepší vnútroštátnu konektivitu prostredníctvom vyhradeného železničného spojenia medzi najväčšími terminálmi v krajine, ktorými sú Kaunas a Vilnius.
Intermodálny terminál Kaunas je najnovším prírastkom do portfólia litovskej železničnej nákladnej dopravy. Do prevádzky ho spustili vlani v júli prvým železničným spojom do Tilburgu v Holandsku. Litovské železnice v rámci tejto služby spolupracujú so logistickou skupinou GVT, ktorá chce využiť potenciál Kaunasu ako vstupnú bránu do Ruska a mimo neho.
Nikos Papatolios, RailFreight.com
Foto: Railfreight.com
Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.