Výhody WMS zabezpečí i kvalitný mobilný terminál

V skladoch mnohých firiem vzniká veľa skrytých nákladov, o ktorých zodpovední pracovníci často ani nevedia. Zavedením Skladového systému (WMS) a správnou optimalizáciou aktuálneho procesu je možné vychystať o 20 % – 40 % viac objednávok bez rozširovania kapacity, pri rovnakom množstve pracovníkov.

Zrušenie pevných pozícií pre optimalizáciu využitia skladových plôch

Nahradenie pevných pozícií pre konkrétne materiály automatickým prideľovaním na základe aktuálneho stavu môže ušetriť až 1/3 skladovej plochy. Ide teda o optimálnejšie zaskladnenie aktuálnych pozícií. Na správne fungovanie skladu a skladových procesov je nutné v každom okamihu poznať presné umiestenie akejkoľvek jednotky, ktorá sa v tom čase nachádza v sklade. Vďaka WMS skladníci presne poznajú miesto, kde sa ten ktorý tovar nachádza a navyše im systém ponúka aj ideálnu cestu, takže nestrácajú čas zbytočným chodením po sklade.

Riešenie problému s pracovnou silou jednoznačnou navigáciou

Zvyčajne sa sezónne nárasty riešia zamestnaním dočasných pracovníkov. Pokiaľ vedia aktuálne pozície tovarov iba stáli skladníci a nie sú zaznamenané v systéme, tento krok spôsobí v sklade chaos. Dočasní pracovníci zahltia tých stálych, naviac produktívnych a želaný zámer zvýšiť „výtlak skladu” sa nedostaví. V dnešnej dobe je čím ďalej väčší problém nájsť kvalitného človeka v akomkoľvek odbore. Bohužiaľ firmy sa musia tomuto trendu prispôsobiť. “Z praxe môžem povedať, že ak máte dobrý skladový systém prispôsobený vašim procesom so skenermi, nový operátor, ktorý ani nemusí vedieť po slovensky, vie pracovať samostatne po 4 hodinách zaškolenia,” hovorí Ľubomír Skurčák, Project Manager spoločnosti M2M Solutions.

Minimalizácia chýb zavedením čiarových kódov a elektronickej komunikácie

Nesprávne vychystané objednávky, zaslanie iného tovaru, alebo tovaru v inom počte, produkujú zvyčajne veľké skryté náklady a zlé meno. „Skúste sa opýtať vašich skladníkov (alebo ich chvíľku pozorovať), koľko času strávia hľadaním tovaru. Možno budete prekvapení. V niektorých prípadoch to je viac ako 50 % času vychystávania,“ hovorí Ľubomír Skurčák. Systém WMS okrem navigovania operátorov môže pri ťažšej identifikácii tovaru zobrazovať aj fotografiu, automaticky kontrolovať pri príjme tovar s dodacím listom a objednávkou, či upozorňovať dostatočne dopredu na nedostatok dielov a tým sa vyhýbať zastaveniam výroby. „Keď zamestnanec nemusí celý pracovný čas rozmýšľať, nie je unavený, zvládne toho viac, má veľa psychickej energie = psychická pohoda.”

Mobilné terminály Zebra veľmi dobre zvládajú aj poškodené kódy a čítanie do vzdialenosti až 21 metrov.

Jednoznačnú identifikáciu tovaru zabezpečujú bar kódy, QR kódy alebo RFID tagy. Pre minimalizáciu chybovosti potom do QR kódov alebo RFID tagov odporúčame zapísať aj informácie ako exspirácia, šarža alebo sériové číslo. Jedným z najlepších zariadení, ktoré trh ponúka, je dátový terminál Zebra MC3300. Pre náročné podmienky odporúčame odolnejší Zebra MC9300. Tieto zariadenia dokážu spoľahlivo načítať všetky typy 1D a 2D kódov. Veľmi dobre zvládajú aj poškodené kódy a čítanie do vzdialenosti až 21 metrov. Zebra je jednotkou aj po softvérovej stránke. Obsahuje možnosť prispôsobiť správanie zariadenia podľa aktuálnych potrieb a využiť aj prediktívnu analýzu správania zariadenia – Mobility DNA, uzamknutie zariadenia na WMS aplikáciu (Enterprise Homescreen) a PowerPrecision Console, ktorý sleduje zdravie batérií a šetrí náklady na nakupovanie náhradných batérií bez znalosti reálneho stavu.

Pri zavádzaní skladového systému vždy požiadajte o fyzický test zariadení s vašimi „kódmi”. „Neraz sme sa pri fyzickom teste presvedčili, že spomenuté zariadenia boli omnoho efektívnejšie ako konkurenčné, alebo dosiaľ využívané terminály. Myslite tiež na servisnú zmluvu a garanciu rýchlej výmeny v prípade poškodenia,“ pripomína Ľubomír Skurčák.

Stabilizácia a štandardizácia procesov

Vychystávanie na základe FIFO alebo exspirácie (FEFO) je bez WMS veľmi ťažko realizovateľné. So skladovým systémom a skenovaním však môže byť vychystávanie efektívne aj s dodržaním rôznych vychystávacích stratégií. Správne zvolený systém WMS skladníka vedie procesom a sprehľadňuje celý Flow. Štandardné procesy znamenajú menej improvizácie a väčšiu kvalitu.

Využite nazbierané dáta pre ďalšiu optimalizáciu

Chcete mať tých najšikovnejších ľudí? Motivujte ich odmeňovaním na základe KPI. Máte podozrenie, že váš výrobný proces ovplyvňuje doba skladovania tovarov? Porovnajte si vo WMS dĺžku skladovania komponentu s celkovým výsledkom technologického procesu.

Zvýšil sa Vám počet reklamácií? V skladovom systéme jednoducho dohľadáte dodávateľa, alebo operátora, ktorý s tovarom manipuloval. Máte pocit, že sa vaši skladníci veľa nachodia? Nastavte odporučenie umiestnenia tovarov vo WMS na základe obrátkovosti a vychystávajte viac objednávok súbežne.

WMS bez potreby kúpiť software

Stále si myslíte, že WMS sa pre vašu firmu nehodí? Opak je pravdou. Prehľad o dianí v sklade chce mať každý, aby mohol zrýchliť procesy či nemať „mŕtve“ peniaze v zásobách. Cena WMS sa pohybuje zväčša v desiatkach tisíc eur, návratnosť skladového systému býva v rozmedzí 6-18 mesiacov. Dnes už existuje aj ďalší variant, kde nie je potrebná vysoká vstupná investícia na implementáciu WMS. M2M Solutions ponúka riešenie, ktoré za určitý mesačný poplatok poskytne zákazníkovi kompletné WMS, fungujúce v cloude. V kombinácii s navýšením objednávok šetríte od prvého mesiaca.