Voltia preráža na veľkých európskych trhoch

Spoločnosť Voltia pôsobí na trhu od roku 2011 a jej hlavným zameraním je premena vozového parku jednotlivých, najčastejšie doručovacích spoločností, na elektrický. Robí tak prostredníctvom poradenskej a implementačné podpory a zároveň ponúka efektívne a cenovo najdostupnejšie elektrické dodávky vo svojej kategórii.

Svoje vozidlo Voltia vyvinula v roku 2017 a okamžite sa o neho začali zaujímať európske spoločnosti ako DHL, DPD, GLS či PPL, ale napríklad aj česká Alza, ktorá ho testovala ako možnú posilu pre svoj AlzaExpres pre oblasť Prahy. Dnes už vozidlá Voltia jazdia vo veľkých európskych metropolách. Viac nám v rozhovore prezradil Juraj Ulehla, spolumajiteľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Voltia.

Voltia nedávno oslávila 500 vyrobených áut. Aká je však história vašej firmy? Viem, že ste boli napr. oceneným startupom.

Áno, je to pravda. V roku 2018 sme uspeli v European Startup Prize, kde sme sa ako jediná spoločnosť zo strednej a východnej Európy dostali do top10 startupov v oblasti mobility. Voltia vznikla v roku 2011, aby pomáhala firmám meniť ich vozový park na elektrický. Vyvinuli sme napríklad kalkulačku TCO, ktorá dokáže veľmi presne porovnať celkové prevádzkové náklady dieselového a elektro vozidla. Od roku 2017, kedy sme predstavili prvú elektrická dodávku Voltia, rastie každý rok naša produktová kapacita o desiatky až stovky percent. Máme klientov v 11 krajinách. S našimi vozidlami sa môžete stretnúť napríklad v Londýne, Paríži, Dortmunde, Kyjeve, Talline alebo Bratislave.

Prečo ste si vybrali práve vozidlo Nissan e-NV200? Ako prebiehali rokovania s Nissanom?

Nissan eNV200 má ako model najlepšie technické parametre z pomedzi malých elektrických dodávok (najvýkonnejší motor, najvyššiu nosnosť, pojme najviac m3 tovaru) a zároveň od svojho uvedenia v roku 2013 vedie rebríčky predajnosti – práve v kategórii malých elektrických dodavok. Nemohli sme si zvoliť lepšie auto na prestavbu z malého na čo najväčšie.

Aká je vaša konverzia a prečo je vaša dodávka taká žiadaná?

Ide o kombináciu charakteristík, kde kľúčová je najmä (avšak nielen) cena. Podarilo sa nám nájsť recept na zníženie nákupnej ceny vozidla a jeho následným používaním klient platí za 1 km jazdy (tzv. TCO) a za 1 m3 priestoru najmenej v celej Európe. Plus sme to postavili na platforme bestselleru a povestnej „japonskej“ kvalite a úspech sa dostavil.

Viem, že už budete mať od Nissanu aj vlastné označenie modelového radu.

Áno. Modelová rada sa bude nazývať Nissan e-NV200 XL Voltia v skratke „XL“. Sme veľmi hrdí, že sa nám podarilo si presadiť svoje meno do Nissan modelovej rady, ale ešte viac, že Nissan bude tento model predávať po celej Európe.

Veľké úspechy máte v západnej Európe. Kde všade? Ako vnímajú, že ste slovenská firma?

Uspeli sme napríklad v Paríži, kde sme získali od Chronopostu, ktorý je súčasťou skupiny La Poste, zákazku na dodávku 400 elektro vozidiel Nissan e-NV200. Rovnako úspešní sme v Londýne, aj na celých britských ostrovoch. Tam sa nám po pilotnom projekte v Londýne podarilo v januári získať zákazku od významného distribútora tlače, ktorý rozváža noviny a časopisy po jednotlivých častiach Británie a Írska. V rámci ostrovov je to vzácnosť, pretože väčšina e-vozidiel býva umiestňovaná výhradne v Londýne. Okrem toho sme začiatkom roka oznámili podpis zmluvy s jednou z troch hlavných britských spoločností, zaoberajúcich sa prestavbou automobilov. Naše vozidlá sa tak budú vyrábať v troch krajinách – na Slovensku, vo Francúzsku a najnovšie vo Veľkej Británii. Zaujímajú sa o ne takí giganti ako je Amazon, a pod. Zatiaľ sme sa nestretli s nejakým vyložene negatívnym vnímaním, že sme slovenská firma, možno pretože sme v prvom rade medzinárodná firma.

Ako je to s konkurenciou veľkých zabehnutých značiek? Ste veľmi mladá firma…

Konkurencia zatiaľ moc veľká nie je. Veľké automobilky akosi pozabudli elektrifikovať last-mile delivery segment, čo nám nahráva. Navyše pred nedávnom oznámil ukončenie výroby náš hlavný konkurent v Európe – nemecká spoločnosť StreetScooter.

Nie sú elektromobily ešte stále príliš drahé? Ako je to s leasingom, resp. operatívnym leasingom? Poskytujete ho?

Elektromobily sú z roka na rok cenove výhodnejšie a s nástupom masovej produkcie sa cena zníži ešte viac. Najmä ich prevádzkové náklady sú oveľa nižšej ako u dieselu alebo benzínu, a to 3 až 4nasobne. Aj preto bude mat do budúcnosti zmysel premýšľať o predĺžení leasingovej doby zo štyroch napríklad na šesť rokov. Čo sa týka leasingu, tak sme napojení na kľúčových hráčov na trhu.

Aká je úloha vašich ambasádorov a koľko ich máte?

Úloha našich externých ambasádorov je pre nás nesmierne dôležitá, lebo sa snažia edukovať trhy. Sú to rešpektovaní experti na elektromobilitu. Máme ich v súčasnej dobe do desať – pôsobia vo Francúzsku, Číne, Veľkej Británii, ako aj v Česku, Poľsku, Nemecku či na Ukrajine.

Kde všade sa vyrábajú Vaše vozidlá?

Naše auta sa vyrábajú aktuálne v troch krajinách – pre zapadnú Európu vo francúzskom Lavale (spoločnost Gruau), pre Britské ostrovy a Írsko v anglickom Wednesbury (Bevan Group), resp. strednú a východnú Európu u nás na Slovensku v Trnave (Hollen).

Aká je situácia na našom trhu? Myslíte, že je záujem firiem o elektromobilitu dostatočný?

Áno, myslím, že záujem o elektromobilitu zo strany firiem tu je. Postupne sa zvyšuje. Dôkazom je aj spustenie dotácii v decembri 2019, kedy sa minuli všetky finančné prostriedky v priebehu menej ako štyroch minút.

Ako je to s nabíjacími stanicami? Je ich už dostatok? (v Európe i u nás)

Čo sa týka nabíjacích staníc, aktuálne ich je v EÚ okolo 203 tisíc (zdroj: eafo.eu) a stále rýchlo pribúdajú. Najviac ich ma Holandsko , potom Nemecko, Veľká Británia a Nórsko. Slovensko ich má v súčasnej dobe okolo 500 (zdroj: eafo.eu).

Aké sú plány Voltie do budúcnosti?

Venovať sa naďalej trhom, na ktorých sa globálne dohodneme s Nissanom, a spolu s nimi a ďalšími veľkými partnermi, pomôcť – v tomto segmente – elektrifikovať celú Európu. V pláne máme tiež spustenie celoeurópskej platformy, ktorá by ľudom aj firmám uľahčila prechod na elektromobilitu.

Jozef Brezovský

Aj tento rozhovor nájdete v novom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý je na stiahnutie zdarma TU

Chcete nás podporiť? Budeme radi, ak to urobíte na naše číslo účtu:

SK73 8360 5207 0042 0002 2712