Veľká expanzia prístavov na ruskom Ďalekom východe

Klesajúci objem cestnej a železničnej prepravy cez Rusko, spôsobený dodatočnými preventívnymi a kontrolnými opatreniami, ktoré zaviedla Čína, praje rozvoju ruských východomorských prístavov. Vplyvom zvýšených čínskych kontrol objem tranzitného nákladu na čínsko-ruskej hranici v auguste medziročne klesol o 27,7 percenta.

Klesajúci trend sa v krátkodobom horizonte pravdepodobne nezmení. Rusko preto vynakladá zvýšené úsilie na rozvoj prístavov na Ďalekom východe. V rozhovore pre Russian Satellite News Agency to vysvetlil zástupca generálneho riaditeľa Ruských železníc Alexej Hilo. Podľa neho bude v dôsledku pandémie problém klesajúcej dopravy na čínsko-ruských hraniciach naďalej existovať. Dnes je viditeľné, že prekládka prístavov na ruskom Ďalekom východe, akým je napríklad Vladivostok, sľubne rastie. Najmä v rámci ruskej politiky dotácií tranzitu ruské železnice prilákali veľké množstvo nákladu z Číny a ďalších ázijsko-tichomorských do oblastí svojich prístavov na Ďalekom východe. Objem nákladnej dopravy sa z ruských prístavov cez Transsibírsku magistrálu zvýšil 18-krát. V prvom polroku 2020 prepravili Ruské železnice z východoruských prístavov na tejto trati iba 147 kontajnerov a teraz ich je takmer 3000.

Dotácie smerujú na železnice

Na stimulovanie rastu tranzitnej železničnej kontajnerovej dopravy poskytuje ruská vláda dotácie pre miestne logistické spoločnosti. Výška dotácie sa pohybuje od približne 312 eur do 940 eur na kontajner. V získavaní dotácií majú prioritu spojenia smerujúce na západ pred dopravou na východ. Podľa ruskej vlády dotačné stimulácie zvýšia dopyt po tranzitných službách nákladnej železničnej dopravy v Rusku, čo bude mať pozitívny vplyv na ostatné hospodárske sektory.

Súdiac podľa súčasnej situácie sú dotácie skutočne účinné. Rozvojom prístavov na Ďalekom východe Ruské železnice uviedli do praxe svoje odhodlanie zvyšovať prepravu kontajnerov. Ruská spoločnosť FESCO Transport Group sa nedávno dohodla s fínskou logistickou spoločnosťou Nurminen na spustení trasy z Číny (prístav v Šanghaji, prístav Ningbo a prístav Qingdao) do Ruska (Vladivostok) a Fínska. Nová intermodálna trasa má časový limit iba 25 dní.

Lodní giganti začali s novými multimodálnymi dopravnými pokusmi o efektívne prepojenie ázijsko-tichomorského regiónu a Európy prostredníctvom ruských prístavov na Ďalekom východe. V apríli tohto roku spustila spoločnosť Mediterranean Shipping MSC novú kombinovanú trasu námornej a železničnej dopravy z japonskej Jokohamy a juhokórejského Pusanu. Po príchode do ruského Vladivostoku a Vostočného po mori bol náklad prevezený na vlak do Petrohradu, odkiaľ môže smerovať do ďalších destinácií.

Zdroj: RailFreight.com

Foto: FESCO