Slovenské železnice sú v žalostnom stave

Navrhovaný rozpočet pre slovenské železnice a Slovenskú správu ciest je v rámci aktuálneho návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok katastrofálny až likvidačný. Vyhlásil to minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, ktorý zároveň odmietol byť „hrobárom železníc“. Aj preto požiadal o zvolanie mimoriadnej koaličnej rady, ktorá by mala venovať väčšiu pozornosť katastrofálnemu stavu železníc a ciest na Slovensku.

Minister verí, že koalícia nájde riešenie, ako zabezpečiť dostatok peňazí na modernizáciu železníc aj rekonštrukciu cestných komunikácií. Ak sa však finančné prostriedky na údržbu železničných koľají a na cesty nenájdu, reálne hrozia podľa ministra nehody či vykoľajené vlaky. Minister A. Doležal pripúšťa, že je priestor na šetrenie.

Avšak ušetrenie niekoľkých miliónov eur v rámci slovenských železníc celkový problém podľa jeho presvedčenia absolútne nerieši, keďže na železničnú infraštruktúru chýbajú stámilióny eur. „A to nehovorím o staničných budovách, ale len o koľajniciach, tratiach,“ dodal šéf rezortu dopravy a výstavby. Zároveň upozornil, že v rámci aktuálneho návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok na železnice nejde ani len toľko peňazí, koľko sa dávalo v minulosti.

„Na opravu a údržbu tratí ide takmer nula eur. Bez údržby už teraz budú musieť jazdiť vlaky pomalšie aj na modernizovaných tratiach, nehovoriac o regionálnych. Ak by sme odstránili spomalené úseky na železničných tratiach, vyriešili ich zdvojkoľajnenie a vedeli by sme železničnú infraštruktúru optimalizovať aspoň na pôvodné koridorové rýchlosti, pri zachovaní súčasného vozového parku by sme dokázali previezť dvojnásobný počet cestujúcich. To je naša stratégia,“ dodal minister dopravy a výstavby.

Ak na modernizáciu železníc nebude dostatok peňazí, dôsledky môžu byť až fatálne vrátane ohrozenia bezpečnosti cestujúcich. Vyhlásil to štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť. Podľa neho štát nemôže aktuálnu zlú situáciu železníc podceňovať, preto je nevyhnutné aj v štátnom rozpočte nájsť finančné zdroje, aby sa železničné trate dostali aspoň do normálneho stavu.

Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok nie je dostatok zdrojov na to, aby sa dalo na stave slovenských železníc niečo zásadné zmeniť. „Je to paradox. Snívame o tristokilometrových rýchlostiach, ktoré v rámci dopravy na Slovensku ani veľmi nedávajú zmysel. Sme taká malá krajina, že vlak by musel už pri Trnave alebo Žiline brzdiť. Pritom sa bavíme o tom, že budeme radi, keď dostaneme infraštruktúru aspoň na takú úroveň, na akú bola projektovaná. Na južnej trase hovoríme o rýchlosti 90-100 km/h, na severnej trase aspoň o rýchlosti 160 km/h,“ dodal šéf uviedol A. Doležal.

Rezort dopravy a výstavby v záujme získania financií na modernizáciu železníc rokuje s ministerstvom financií. Diskusie podľa ministra dopravy nie sú jednoduché. „Chápem, že minister Eduard Heger drží kasu, ale ja sa mu snažím vysvetliť, že dlhodobo sa nemôžeme spoliehať len na eurofondy a na európske peniaze z plánu obnovy. Vysvetľujem aj dôležité súvislosti. Jedine železnice nám môžu pomôcť odľahčiť cesty a môžu nám významne pomôcť pri znížení emisií ako aj zvýšiť mobilitu pracovnej sily na Slovensku a zlepšiť kvalitu života Slovákov,“ dodal A. Doležal

Zdroj: SITA

Foto: Obrázok od Peter H z Pixabay