Rekordne najdlhší let superjumba A380

Letecké spoločnosti sa pre kúpu nového typu dopravného lietadla rozhodujú na základe vyhodnotenia celého radu technických, prevádzkových, ekonomických i ďalších kritérií. Dôležitým parametrom pre leteckú spoločnosť je aj dolet uvažovaného typu z hľadiska dĺžky jej liniek.

V online firemnej brožúre so základnými údajmi o celom sortimente airbusov sme našli informáciu, že lietadlo A380 má dolet 14.800 kilometrov. Treba však zdôrazniť, že takýto jediný údaj o dolete nie je celkom korektný a aj trochu zavádzajúci, pretože reálny dolet lietadla závisí od mnohých parametrov.

O praktickom dolete rozhoduje napríklad množstvo natankovaného paliva, počet cestujúcich či hmotnosť prepravovaného nákladu, rýchlosť i výška letu, rýchlosť a smer vetra a napokon aj to, že lietadlo nemôže vyčerpať palivo takpovediac do poslednej kvapky. Pri letoch na pravidelných linkách s cestujúcimi musí mať lietadlo toľko paliva, aby doletelo nielen do cieľovej destinácie, ale aj na náhradné letisko. K tomu treba prirátať rezervu paliva, obvykle na 30 minút letu pre prípadné čakanie na povolenie k pristátiu. Vyššie spomenutý dolet lietadla A380 (14.800 km) nie je bližšie špecifikovaný, ale logika naznačuje, že ide o dolet s maximálnym počtom cestujúcich.

Superjumbo je však schopné doletieť oveľa ďalej než udáva informácia na stránke Airbusu. Nedávno sa v odbornej leteckej tlači objavila informácia o vôbec najdlhšom lete Airbusu A380. Išlo o let tristoosemdesiatky austrálskej spoločnosti Qantas z nemeckých Drážďan do austrálskeho Sydney. Let trval 18 hodín 26 minút a superjumbo s poznávacou značkou VH-OQH pri ňom prekonalo vzdialenosť 16.105 kilometrov, čo je o 1305 km viac, než je „tabuľkový“ dolet.

Pri rekordne dlhom lete však neboli na palubách lietadla žiadni cestujúci a lietadlo neprevážalo žiaden náklad. Aký bol teda účel tohto letu? Na drážďanskom letisku sídliaca firma Elbe Flugzeugwerken vykonala na lietadle úplnú modernizáciu kabíny na hornej i spodnej palube. Podstatne bol zväčšený salónik na hornej palube, v ktorom je teraz desať sedadiel a má aj samoobslužný bar. Pri prestavbe vzrástla kapacita lietadla len o jedného cestujúceho na 485, pričom trieda Premium Eco bola zväčšená z 25 na 60 cestujúcich a ekonomická trieda zredukovaná o 30 sedadiel, na 341. Spomenutá drážďanská firma postupne zmodernizuje interiér kabín všetkých deviatich lietadiel A380, ktoré má Qantas vo svojej flotile.

(mkk)