Politika spoločnosti Ryanair uviazla v kŕči

Výkonný riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O’Leary nie je mužom, ktorého by mnohí podceňovali. Keď však vyhlásil, že radšej by si odrezal vlastné ruky, než uznal odborové zväzy, kritika na seba nenechala dlho čakať. 

Udržať odbory mimo podnikania bolo riaditeľovou dlhodobou stratégiou nízkonákladového obchodného modelu spoločnosti Ryanair, ktorá pred 35 rokmi začala  stúpať z pozície regionálneho hráča s jedným 15-miestnym lietadlom na jedného z najdominantnejších leteckých prepravcov na svete.

Podľa portálu Flightglobal.com sa stal v decembri 2017 tento  tvrdý postoj neudržateľným. Pár týždňov predtým musela totiž spoločnosť čeliť rušeniu letov pre nedostatok pilotov a hrozilo, že ani počas Vianoc sa situácia nezlepší. Portál konštatoval, že išlo o veľkú výzvu pre Michaela O’Learyho. Ten na situáciu reagoval prekvapivo:  „Vianočné lety sú pre našich zákazníkov veľmi dôležité, musíme odstrániť akékoľvek obavy, či starosti, že by ich mohli narušiť tieto akcie pilotov. Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je rokovať s našimi pilotmi prostredníctvom odborov,“ dodal.

Akcie leteckej spoločnosti síce vtedy na burzách klesli, no znížila sa aj hrozba štrajkov. Zdalo sa, že odbory sa začínajú vo firme viac udomácňovať.

Začiatkom jesene 2018 spoločnosť Ryanair podpísala s odborovými zväzmi sériu kolektívnych pracovných zmlúv. Po počiatočnej dohode s talianskymi pilotmi nasledovali podpisy s palubnými sprievodcami v Nemecku, Taliansku a Belgicku. Po nich prišli na rad piloti v Portugalsku, Belgicku a Írsku, čo slúžilo na „preukázanie značného pokroku, ktorý dosahujeme pri uzatváraní odborových dohôd s našimi ľuďmi“ argumentoval Ryanair. Nasledovať mal sľub, že kolektívnu dohodu podpíše vedenie firmy so zamestnancami na všetkých hlavných trhoch leteckej spoločnosti do konca marca 2019.

Asertívne odbory a flexibilné vedenie

Experti, ktorých oslovil portál Flightglobal, však zmenu rétoriky nevidia čierne. „O’Leary by nebol ničím, ak by nebol flexibilným a adaptabilným,“ poznamenal John Strickland, riaditeľ JLS Consulting. „Existuje veľa oblastí podnikania, kde sa často vymedzujete proti niečomu a po čase zmeníte názor.“ V tomto prípade čelilo vedenie Ryanairu veľmi asertívnym odborovým zväzom. Raynair mal nedostatok európskych pilotov a vo vzduchu viselo poškodenie jeho dobrého mena spôsobené sériami štrajkov a rušením letov, ktoré zapríčinil nedostatok personálu.

Výsledkom bolo uznanie odborových zväzov a zvýšenie platov pilotov. Plán Ryanairu bol mnohovrstevný, zdôrazňuje Strickland. „Stratégia mu totiž poskytla príležitosť poškodiť konkurenciu,“ hovorí. Keďže európski leteckí prevádzkovatelia súťažili o služby pilotov, spoločnosť Ryanair bola v lepšej pozícii zvyšovať mzdy ako väčšina konkurentov. Nielenže sa jej podarilo zastaviť prúd odchádzajúcich pilotov, ale sťažili život aj svojim rivalom, najmä z Nórska.

Súdy a audítori firme neprajú

Napriek tomu, stratégia Ryanairu narazila na problémy, ktoré sa v uplynulých mesiacoch prehĺbili. Od podpisu kolektívnej s portugalskými pilotmi v apríli, totiž neboli spečatené žiadne čerstvé dohody a medzitým sa komplikovali vzťahy so zamestnancami vo Veľkej Británii, Španielsku, Írsku. Opäť vznikla hrozba štrajkov. Okrem toho sa 21. augusta  spoločnosť Ryanair dozvedela verdikty dvoch súdnych konaní zameraných na blokovanie štrajkov. V Írsku mohla byť firma spokojná, v Spojenom kráľovstve už menej. Niekoľko rokovaní stroskotalo. Príčinou môže byť aj skutočnosť, že Peter Bellew, vedúci prevádzky spoločnosti Ryanair a jej hlavný vyjednávač, s ktorým si odbory vybudovali vysokú úroveň dôvery, odišiel k nízkonákladovému rivalovi EasyJet. Jeho odchod však Ryanair neuniesol a súdi sa s ním.

Dvor audítorov sa medzitým obáva, že kľúčom k novej stratégii spoločnosti Ryanair, môže byť založenie poľskej dcérskej spoločnosti Ryanair Buzz. Dopravca plánuje presunúť pracovníkov do dcérskych spoločností na lacnejšie miesta, v ktorých ešte nie sú odbory. „Táto letecká spoločnosť bola postavená na tom, že pilotov a palubných sprievodcov zo zavedených základní prepustili a následne ich požiadali, aby sa opätovne prihlásili ako samostatne zárobkovo činní dodávatelia vo Warsaw Aviation,“ hovorí von Schoppenthau, ktorý sa obáva, že spoločnosť Ryanair využije zimnú sezónu ako príležitosť urobiť v tejto oblasti ešte väčší posun.

Ústredným motívom obchodného modelu spoločnosti Ryanair zostávajú nízke náklady. So zvyšovaním nákladov na pilotov a posádky, môže byť teda ohrozená ziskovosť firmy, najmä, ak sa zvyšujú aj ďalšie, napríklad palivové náklady, nad ktorými má letecká spoločnosť menšiu kontrolu. Ak sú piloti Ryanairu najproduktívnejší v Európe a absolvujú viac letových hodín ako konkurenčné letecké spoločnosti, môžu náklady leteckého prepravcu na jednu letovú hodinu zostať aj naďalej na čele trhu, hoci platy sa zvýšili naprieč celým odvetvím. Letecká spoločnosť si však nemôže dovoliť uvoľniť niektoré ďalšie podmienky. Limitovanie výhod personálu a udržanie spoplatnenia nákladov sa ukázali ako mimoriadne úspešná stratégia. Pokiaľ letecká firma nezamýšľa meniť tento obchodný modelu, a nič tomu zatiaľ nenasvedčuje, je ďalší konflikt s odbormi s takmer matematickou istotou za dverami.

(as)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *