Najväčšie kontajnerové lode sveta sú skutoční obri

Medzinárodný námorný priemysel sa podieľa zhruba 90-timi percentami na svetovom obchode s tovarom. Podľa Medzinárodnej námornej komory v súčasnosti pôsobí v oceánoch a moriach viac ako 50.000 obchodných lodí.

Kontajnerové lode sú nákladné plavidlá, ktoré prepravujú náklad vo veľkých intermodálnych kontajneroch. Sú rozdelené do rôznych kategórií na základe ich nosnosti. V súčasnosti je v prevádzke sedem hlavných typov kontajnerových lodí. Vo vzostupnom poradí sú to: Small Feeder, Feeder, Feedermax, Panamax, Post Panamax, New Panamax (alebo Neo Panamax) a Ultra Large Container Plavidlo (ULCV).

V roku 1956 obchodník Malcolm McLean vytvoril zemetrasenie v priemysle nákladnej dopravy tým, že prvýkrát predstavil myšlienku konštrukcie kontajnerových lodí. Odvtedy nastali preteky v stavbe čoraz väčších lodí, pričom najväčšie z nich inžinieri konštruujú na hraniciach fyzikálnych zákonitostí. Svojou veľkosťou kontajnerové lode v súčasnosti súperia s ropnými tankermi a s loďami na prepravu hromadného nákladu.

Uvádzame rebríček najväčších kontajnerových lodí na svete na základe ich kapacity, ktorá sa meria v TEU.

  1. OOCL Hong Kong

Ide o strojársky zázrak vyrábaný spoločnosťou Orient Overseas Container Line. Toto vedúce plavidlo zo série šiestich lodí triedy G je prvou loďou, ktorá prekročila kapacitu 21.000 TEU. Loď Hong Kong s k&apicitou 21.413 TEU postavila lodenica Geoje v spoločnosti Samsung Heavy Industries. S dĺžkou 399,87 m, šírkou 58,8 m a s ponorom 32,5 m predstavuje zatiaľ najväčšiu kontajnerovú loď, aká kedy bola postavená. Hong Kong bol pokrstený a dodaný v máji 2017 a slúži na obchodných námorných cestách z východnej Ázie do severnej Európy pod vlajkou Hongkongu. Podľa organizácie OOCL k vytvoreniu takéhoto gigantického plavidla viedla čínska iniciatíva One Belt One Road a podpísanie hongkongskej dohody o voľnom obchode ASEAN.

2. COSCO Shipping Universe

Tento gigant s nosnosťou 21.237 TEU je najväčšou nákladnou loďou v Číne. Má dĺžku 400 metrov a je 58,6 metra široký. Loď postavila v 2018 spoločnosť China State Shipbuilding Corporation (CSSC) a bola prevedená na China Ocean Shipping Company Limited (COSCO).

Pre optimálny výkon a vyššiu palivovú účinnosť je loď vybavená turbodúchadlami ABB, ktoré jej pomáhajú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 22 námorných míľ za hodinu. S nosnosťou 199.000 MT sa loď stala vlajkovou loďou námornej hodvábnej cesty 21. storočia, ktorá spája pobrežie Číny s Európou a Afrikou cez Juhočínske more a Indický oceán. Plaví sa pod vlajkou Hong Kongu a hrá kľúčovú úlohu vo vykonávaní čínskej iniciatívy One Belt One Road.

3. CMA CGM Antoine De Saint Exupery

Loď, pomenovanú po francúzskom spisovateľovi a letcovi Antoine De Saint Exupérym, postavila spoločnosť Hanjin Heavy Industries and Construction na Filipínach. Má kapacitu 20.954 TEU, čo z neho robí najväčšiu kontajnerovú loď plávajúcu pod francúzskou vlajkou.

Je 400 metrov dlhá a 59 metrov široká. Na vodu bola spustená v roku 2017 a do prevádzky uvedená vo februári 2018. Slúži na francúzskej linke Ázia1 (FAL-1), ktorá je najdlhšou námornou cestou spájajúcou Áziu so severnou Európou. Ide o ekologické plavidlo, ktoré má motor novej generácie Becker, ktorý zaisťuje významné zníženie spotreby oleja (-25 %) a emisií oxidu uhličitého (-4 %). Disponuje dômyselným systémom filtrov a UV lámp na úpravu balastnej vody, čo zabezpečuje väčšiu ochranu morskej biodiverzity.

4. Madrid Maersk

Táto nákladná loď bola prvou z jedenástich kontajnerových plavidiel triedy Maersk Triple E druhej triedy. Postavila ju spoločnosť Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering a je druhou kontajnerovou loďou, ktorá prekonala hranicu 20.000 TEU s kapacitou 20.568 TEU. Hoci oficiálna kapacita lode bola nastavená na 19.630 TEU, spoločnosť Maersk Line úspešne upravila dizajn, čo malo za následok prekročenie 20.000 TEU. S nosnosťou 192.672 MT meria 399 metrov a je široká 58,8 metrov.

5. Ever Golden

Táto obrovská nákladná loď s nosnosťou 218.000 MT má dĺžku 400 metrov a šírku 58,8 metrov. Postavili ju v roku 2018 v lodenicach Imabari. Je to prvá 20.000 TEU kontajnerová loď postavená v Imabari Shipbuilding. Plaví sa pod vlajkou Panamy.

Foto: oocl.com