
Všetci podnikatelia v gastronómii sa musia každý deň vysporiadať s rýchlo sa meniacimi želaniami svojich zákazníkov, resp. hostí. Ako na to reagujú? Spoločnosť Heineken Slovensko Distribúcia im je pripravená pomôcť. Viac o tom hovorí Ján Franek, CS & Logistics Director firmy Heineken Slovensko.
Môžete predstaviť spoločnosť Heineken Slovensko Distribúcia?
Distribučná spoločnosť Heineken Slovensko Distribúcia (HSD) zabezpečuje priamu distribúciu produktov spoločnosti Heineken Slovensko po celom Slovensku. V našej ponuke nájdete kompletný sortiment našich pivných značiek, radlerov a ciderov. Okrem toho ponúkame aj široký sortiment alkoholických a nealkoholických nápojov, vína, pochutín, kávy, čajov či tabakových výrobkov. HSD už desaťročie ponúka našim zákazníkom zo segmentu HORECA približne 2200 druhov výrobkov od významných slovenských a zahraničných producentov nápojov, kávy, čajov alebo pochutín.
Ročne realizuje viac ako 480 tisíc závozov, čo predstavuje v rámci denného nasadenia 150 rozvozových áut. Momentálne pracuje priamo v spoločnosti HSD 240 našich zamestnancov, ktorých dopĺňa približne 200 externých.
Vašim core businessom je výroba a distribúcia piva. Prečo ste sa rozhodli rozšíriť vašu ponuku?
Táto myšlienka vznikla už dávnejšie, pretože pohostinstvá očakávali nielen dovoz piva, ale aj ostatných produktov, ktoré ponúkajú vo svojich zariadeniach. Oficiálne datujeme vznik HSD v roku 2006.
Koľko máte položiek, ktoré ponúkate a o ktoré je najväčšie záujem?
Množstvo položiek je rôzne, pretože sa snažíme vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov, ako aj novým trendom v danej oblasti. Môžeme však povedať, že v našich skladoch máme cca 2200 druhov výrobkov, a to hlavne kategóriu alko a nealko nápojov.
Akým spôsobom rozširujete portfólio výrobkov, ktoré ponúkate?
Ako som už spomenul, reagujeme na požiadavky našich zákazníkov alebo dodávateľov, ktorí neustále inovujú svoje portfólio na základe potrieb konečných zákazníkov. Ako sa hovorí: „Náš zákazník, náš pán.“ Posledných pár rokov sa výrazne zmenili chuťové preferencie zákazníkov. Vďaka rastu ekonomiky do krajiny prišlo veľa zahraničných odborníkov. Aj to sú dôvody neustáleho prispôsobovania a inovovania nášho produktového portfólia. Pre doplnenie sortimentu sme sa stali aj importérmi produktov ako napr. vodka KOSKENKORVA, likér VALHALLA či iné značkové produkty ako rum SAISON, cognac BACHE Gabrielsen. Samozrejme, posledné mesiace zaznamenávame čiastočný návrat ku štandardným produktom, pretože, ako vieme, COVID situácia dramaticky zasiahla hotelierstvo, reštaurácie a celý turistický sektor.

Koľko máte závozových miest?
HSD má celoslovenskú pôsobnosť, preto počet je viac ako 11 tisíc. Samozrejme rozdeľujeme zákazníkov do dvoch kanálov: ON TRADE – teda horeca segment a OFF TRADE – všetci retailoví zákazníci či už sieťoví alebo nezávislí majitelia. Ponúkame logistický servis pre všetkých zákazníkov, ktorí by s nami radi spolupracovali.
Je limitovaná veľkosť objednávky?
Veľkosť objednávky je neoddeliteľnou súčasťou logistiky. Každopádne je nastavená tak, aby sme vyhoveli požiadavkám a potrebám našich odberateľov. Tým, že sa nachádzame na celom Slovensku, vieme pristupovať viac individuálne v závislosti od konkrétneho regiónu. Áno, stávajú sa prípady, kedy vezieme aj jeden sud, pretože sa snažíme vyhovieť potrebám našich obchodných partnerov. Dnes je náročné pritiahnuť zákazníka/hosťa von medzi ľudí, preto ak majiteľ potrebuje tovar a sme schopní ho priviesť, tak neváhame.
Ako prebieha objednávanie? Veľkí zákazníci určite preferujú EDI, dedinské krčmy majú len telefón…
Ponúkame široký spôsob objednávania tovaru. Máte pravdu, že sieťoví zákazníci preferujú EDI komunikáciu, ale boli by ste prekvapený, že aj niektorí veľkí zákazníci obľubujú stále mail alebo fax. Od minulého roka ponúkame možnosť objednávania B2B prostredníctvom e-shopu Partner HEINEKEN, ale jednoznačne najobľúbenejší spôsob objednávania tovaru je cez obchodného zástupcu a cez telefón. Stále sme v oblasti, ktorá uprednostňuje osobný kontakt, to znamená konzultáciu, znalosť sortimentu, použitie POSM materiálov alebo plánovanie rôznych obchodných a marketingových aktivít. Snažíme sa zabezpečiť profesionálny a kvalitný zákaznícky servis založený na osobnom prístupe. Naším cieľom je obojstranne výhodná spolupráca a maximálna spokojnosť všetkých našich obchodných partnerov a ich zákazníkov.

Koľko máte na Slovensku skladov a ako ste vybrali ich polohu?
V súčasnej dobe máme centrálny sklad v pivovare Hurbanovo, ktorý slúži pre potreby pivovaru, na priamu distribúciu do centrálnych skladov našich zákazníkov a import a export našich produktov do zahraničia. Okrem toho máme ešte 10 skladov, ktoré zabezpečujú distribúciu do cca 11 tisíc závozových miest. Našim hlavným cieľom je byť čo najbližšie k našim zákazníkom, aby sme vedeli rýchlo a flexibilne reagovať na ich potreby. Druhou podmienkou je napojenie sa na cestnú infraštruktúru, a teraz nehovoríme len o diaľniciach. Treťou oblasťou je dostupnosť, alebo lepšie povedané, ponuka kvalitných skladovacích priestorov. Čo je naozaj veľkou výzvou. V roku 2017 sme zahájili celkovú renováciu nášho distribučného modelu. Ako prvé boli sklady v Bratislave s celkovou rozlohou 5500 m2 a v Dubnici nad Váhom s rozlohou 4600 m2. Tento rok pribudol sklad v Poprade a najnovší prírastok do našej logistickej „rodiny“ je sklad v Martine s rozlohou 4300m2.
Aké je vybavenie skladov, čo sa týka techniky? Ako sa chránite pred krádežami, keďže ide o lukratívny tovar (cigarety, alkohol)?
Ako som spomínal v predchádzajúcej odpovedi, prioritou je obnova, teda kvalitné skladovacie priestory, ktoré sú základným predpokladom bezpečného a ergonomického prostredia pre našich alebo externých pracovníkov. Investujeme do nových regálových systémov, ktoré zľahčujú prácu, pretože náš tovar je naozaj fyzicky náročný pre skladníka, ako aj vodiča. Jednoznačne investujeme do elektrických VZV, ako aj tzv. vychystávacích vozíkov, ktoré sa tešia veľkej obľube našich zamestnancov v skladoch. Inventarizácia produktov patrí do kategórie „esenciálny“ proces v logistike. Najdôležitejší je výber zamestnancov, ktorí ku nám neprišli len z dôvodu osobného obohatenia. Tu zohráva kľúčovú úlohu výberový proces. Medzi štandardné mechanizmy patrí pravidelná inventarizácia tovarov, používanie skenerov na cigarety, samostatný priestor pre skladovanie cenných produktov, kamerový systém a podobne. Samozrejme, že sa sem-tam vyskytne táto neželaná aktivita, ale musím konštatovať a aj pochváliť našich zamestnancov, že pristupujú k tejto téme veľmi eticky.
Ako objednávate tovar do skladov? Určite máte množstvo dodávateľov…
Rozoznávame dva spôsoby. Záleží, aké má možnosti náš dodávateľ. Buď ide tzv. centrálny nákup do skladu v Hurbanove alebo náš dodávateľ expeduje tovar do našich skladov. Nákup a predaj produktov je veľmi rozdielny v každom regióne. Preto naši zodpovední vedúci v skladoch si objednávajú
tovar samostatne, ale nevylučujeme aj možnosť centrálneho riadenia nákupu tovarov do budúcna. Všetko má svoje výhody a nevýhody.
Ako zásobujete gastroprevádzky v centrách miest, kde je zákaz vjazdu?
Nehovoríme o úplnom zákaze vjazdu, ale o limitovanom prístupe k prevádzkam. Či už to je časovo ohraničené alebo dané veľkosťou vozidla. Rozhodne je dôležitá disciplína dodržiavania časových okien, vodič plus závozník, a ak hovoríme o type vozidiel, tak dodávka. Naša spoločnosť ponúka aj tzv. tankové pivo, na ktoré vlastníme špeciálne vozidlá s požadovanou technológiou prečerpávania. Rozhodne do budúcna počítame s ekologickými vozidlami, ale o tom až nabudúce.
Jozef Brezovský
Tento rozhovor, ako aj ďalšie články nájdete v siedmom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU