Električkové trate v novom centre Bratislavy

Na území bratislavských Nív vzniká nové administratívne aj rezidenčné centrum Bratislavy s množstvom nových developerských projektov. Štúdie ukazujú, že denne sa tu bude pohybovať až okolo 200-tisíc ľudí – v súčasnosti bez napojenia na kvalitnú verejnú dopravu.

Na území prudko narastie aj počet áut. Súčasné vedenie mesta sa od svojho nástupu zasadzuje o riešenie dopravy pre toto územie tak, aby bola maximálne zabezpečená obsluha tohto územia s napojením na celý systém MHD v meste. Na základe posúdenia množstva dát a materiálov vychádza ako najvhodnejšia trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu.

V novom centre Bratislavy dnes prebiehajú azda jedny z najväčších developerských aktivít v Európe. Tvoria ho zóny Pribinova, Chalupkova, Cvernovka, Klingerka a Nové Nivy a je v ňom veľa polyfunkčných budov, byty, nákupné centrá, SND a aj autobusová stanica. Nároky na dopravu v tomto území budú obrovské. Podľa predpokladov sa denne bude v tomto území pohybovať až 200.000 ľudí – rezidentov, zamestnancov aj návštevníkov. Najväčším problémom územia je jeho napojenie na ostatné časti Bratislavy, keďže nápor na príjazdové komunikácie, aj komunikácie v území bude obrovský. Len pre ilustráciu – podľa dopravného modelu by mala hlavná križovatka v tomto území (križovatka Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická) obsluhovať až 10.300 áut za hodinu v špičke.

Mesto v minulosti rozhodlo, že dotknuté územie bude intenzívne zastavané, pričom na jeho obsluhu bude slúžiť primárne individuálna automobilová doprava. Projekty v území dostali zelenú a stavajú sa. Termín dokončenia výstavby väčšiny developerských projektov v území sa očakáva do roku 2024. Avšak až v posledných rokoch sa začalo hlasnejšie hovoriť o obsluhe územia verejnou dopravou.

Bez električky to nepôjde 

Vedenie mesta sa od svojho nástupu do úradu zasadzuje o také riešenie dopravy pre toto územie, aby sa tam vedelo dostať očakávané množstvo ľudí – návštevníci, zamestnanci aj noví obyvatelia územia. Je zrejmé, že bez električky sa o tomto území nedá ďalej uvažovať. Práve električková trať, ako nosný dopravný systém Bratislavy, prinesie do územia najkapacitnejší systém dopravy. Primátor Bratislavy viackrát verejne deklaroval, že trasovanie električky musí na základe objektívnych dát určiť mesto, aby trať vyhovovala obsluhe územia aj napojeniu na celý systém MHD v meste a nielen jednému z developerov. Magistrát preto preveril 7 rôznych trás vedenia električkovej trate cez nové centrum. Na základe posúdenia všetkých možných trás z pohľadu

  • napojenia na ostatné električkové radiály (aj na pripravovanú do Podunajských Biskupíc),
  • realizovateľnosti stavby,
  • dopravnej obsluhy,
  • investičných nákladov,
  • času realizácie a 
  • dopadov na kvalitu verejného priestoru

prišli experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici.

 Ako jediná trasa prináša do územia

  • tretí priečny koridor MHD (teda nenahrádza trasy autobusových liniek, ale dopĺňa ich),
  • je najskôr realizovateľná (v roku 2024),
  • má najkratšiu jazdnú dobu,
  • najvyššiu intenzitu cestujúcich a 
  • najnižšie náklady na výstavbu aj na prevádzku.

Čo je najdôležitejšie, ako jediná sa vyhýba kritickým prekážkam v území, ktoré tvoria Dostojevského rad, Landererova a Čulenova ulica a križovatka Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická, pretože prechádza na ňu pod úrovňou Mosta Apollo. Ďalšie trasy by buď nespojili všetky dopravné uzly, alebo by znížili kapacitu automobilovej dopravy, vrátane autobusov MHD na Dostojevského rade, resp. Landererovej ulici, alebo by znížili priepustnosť kritickej križovatky Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická, čo by spôsobilo veľký problém dostupnosti celého nového centra.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *