E-commerce pred veľkou výzvou: priniesť pohlcujúci zážitok

Elektronický obchod, ktorý bol pred necelým desaťročím iba novinkou, sa stal v súčasnosti mandátom maloobchodníkov. Aj keď sa očakáva, že trend rastu e-commerce bude po skončení pandémie pokračovať, digitálny obchod nebol zatiaľ schopný replikovať kľúčové aspekty pozitívnych skúseností v kamenných obchodoch, ktoré dlhodobo priťahujú a udržujú zákazníkov.

V kamenných obchodoch sa môžu zákazníci produktov dotknúť, potešiť sa z nich a vyskúšať ich skôr, ako si ich kúpia. Tieto interakcie pomáhajú ľuďom určovať kvalitu, rozmery a spôsobilosť rozhodnúť sa či produkt spĺňa ich potreby a očakávania. Fyzický kontakt poskytuje všetko, čo je potrebné na vybudovanie dôvery: kontrolu, transparentnosť, estetický zážitok a konkrétnosť. Ide o dôležité atribúty osobnej skúsenosti zvyšujúce dôveru v nakupovanie.

Ak chce byť elektronické obchodovanie ešte úspešnejšie, musí nevyhnutne zvýšiť schopnosť poskytovania nového druhu zážitkovej skúsenosti, ktorá dáva spotrebiteľom väčšiu istotu pri nákupe.

Riešením je použitie technológií rozšírenej reality, video s rozsahom 360 stupňov, využitie 3D obsahu a virtuálnej reality. Dobrá správa pre poskytovateľov elektronického obchodu je,  že tieto technológie sú prepracovanejšie, dostupnejšie a prístupnejšie ako kedykoľvek predtým. Rozšírená realita preukázateľne znižuje návratnosť produktov a zvyšuje dosah marketingu na platformách sociálnych médií. Je potenciálny vplyv na spotrebiteľa je obrovský.

Podľa prieskumu spoločnosti Robo Global sa v roku 2020 rast elektronického obchodu v USA prudko zvýšil na 30 % z celkového maloobchodného predaja, čo je nárast o 14 % z roku 2019. Odborníci očakávajú, že tento stúpajúci trend bude pokračovať aj v roku 2021. V Číne, kde je predaj elektronického obchodu najvyšší na svete, bola miera penetrácie maloobchodného predaja už v roku 2019 vyššia ako 30 %.

Rozhodujúcou úlohou maloobchodníkov v segmente e-commerce, hľadajúcich vodcovské schopnosti, bude nájsť spôsob, ako poskytnúť zákazníkom prinajmenšom rovnaké nákupné zážitky, aké dnes dosahujú v kamenných predajniach.

Foto: TUV Rheinland