Do akej miery je uskutočniteľný srbský železničný investičný plán?

Srbská premiérka Ana Brnabičová oznámila, že Srbsko investuje do železničných projektov viac ako šesť miliárd eur. Plány znejú veľmi sľubne, zdá sa však, že ich úspešnosť zhodnotí až vzdialená budúcnosť. Brnabičová sa o plánoch rozhovorila pred niekoľkými dňami počas uvítania vlaku Connecting Europe Express v Belehrade, ktorým prišli odborníci na podujatie Železničný summit západného Balkánu 2021 do hlavného meste Srbska.

Investície do srbských železníc podporuje aj Európska únia, Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR). Na podujatí Brnabičová zdôraznila, že cieľom Srbska je kompletná modernizácia železničnej dopravy a prepojenie so všetkými krajinami v regióne a v EÚ prostredníctvom železnice.

Srbsko chce investovať viac ako dve miliardy eur do vysokorýchlostnej železničnej trate Belehrad – Nový Sad, dve miliardy eur do koridoru 10 medzi Nišom a hranicou so Severným Macedónskom a 700 miliónov eur do koridoru 10 medzi Belehradom a Nišom.

Aká bude pridaná hodnota?

Investície do železnice sú vždy vítané, pokiaľ zmenia veci k lepšiemu. Srbské plány sú veľmi pôsobivé, ale odborníci v oblasti železničnej dopravy zostávajú ohľadom konečného výsledku zdržanliví. Dejan Nikolič, generálny riaditeľ terminálu MBOX v Niši, si myslí, že šesť miliardový investičný plán znie skvele, pretože železničná infraštruktúra v Srbsku je vo veľmi zlom stave. Napriek tomu váhal z dvoch dôvodov: po prvé, modernizácia sa musí uskutočniť rýchlo a za druhé, treba ju zamerať na správne úseky a potreby infraštruktúry. Či to tak bude, si nie je istý. Poukázal na napríklad na modernizáciu linky Belehrad – Subotica, ktorej cieľom bolo zlepšiť prepojenie s maďarskou Budapešťou. Projekt má časový sklz, pracuje sa na ňom už roky a stále je nedokončený.  Nikolič sa obáva, že nedávno oznámené investičné plány stihne rovnaký osud.

Ak by všetko fungovalo dobre a investície sa realizovali včas a dôsledne, pridaná hodnota by bola značná: pribudli by rýchlejšie vlaky a nové terminály. „Modernizácia je zásadná, pretože zvýši kapacitu tratí. Terminály budú môcť prijímať čoraz dlhšie vlaky, pretože prekonajú súčasné obmedzenie 550 metrov,“ podčiarkol Nikolič.

Potreba dôslednosti

Nikolič vysvetlil, že modernizácia častí srbskej železničnej siete nestačí na dosiahnutie lepšieho prepojenia. Vláda musí podľa neho pracovať dôslednejšie a modernizovať zvyšok železničnej siete tak, aby nákladná železničná doprava postupne prestala čeliť rôznym  obmedzeniam. Veľmi dôležitá ďalšia stávka, ktorú Srbsko potrebuje vyhrať: údržba infraštruktúry. „Aktualizácia siete je jedna vec, ale nájsť zdroje na jej dlhodobú údržbu je oveľa ťažšia úloha. Srbsko musí modernizovať infraštruktúru a nájsť spôsob, ako ju udržiavať v aktuálnom stave bez zbytočných odstávok a výluk. V opačnom prípade to bude rovnaký príbeh, aký Srbsko zažíva takmer každoročne,“ uzavrel Nikolič.

Foto: RailFreight

Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.