Vyslobodzovacie práce kontajnerovej lode Ever Given pokračujú

Globálny obchod stráca miliardy, zatiaľ čo pracovníci Štátneho úradu pre Suezský prieplav robia všetko potrebné na opätovné vyplávanie nákladnej lode Ever Given zakliesnenej v kanáli. Pracovné posádky vo dne v noci bagrujú obrovské množstvo piesku, aby vyslobodili kontajnerovú loď veľkosti mrakodrapu uviaznutú v Suezskom prieplave, jednej z najrušnejších námorných trás na svete.

Spoločnosť Bernhard Schulte Shipmanagement, ktorá loď spravuje informovala, že pokusy o opätovné vyplávanie lode v piatok aj v sobotu zlyhali. Televízia CNN uviedla, že spoločnosť prinesie ďalšie vybavenie a že americké námorníctvo plánuje cez víkend pomôcť. Prezident USA Joe Biden povedal, že jeho krajina má také kapacity, ktoré väčšina štátov nevlastní. 

Čo sa vlastne stalo?

Štyristo metrov dlhá kontajnerová loď Ever Given lodiarstva Evergreen vytvorila nočnú moru. V utorok nectiac zablokovala prieplav a od piatku spôsobila zápchu viac ako 200 lodí a 30 tankerov. Loď sa v oslepujúcej piesočnej búrke otočila nabok a zakliesnila sa do oboch brehov Suezského prieplavu.

Agentúra AP uviedla, že zatiaľ čo tímy pomocou dvoch bagrov odpratávajú piesok spod lode, najmenej 237 lodí prevážajúcich  komodity od automobilov, ropy až po obilie, čaká na vjazd do severného a južného vchodu kanála. Analýza dátovej firmy Refinitiv ukázala, že v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov bude na ceste k prieplavu viac ako 300 lodí.

O pokus zmeniť polohu obrovského plavidla sa pokúšalo osem remorkérov. Egyptské úrady sa zatiaľ nezhodujú v predpokladoch dokedy bude prieplav zablokovaný. Japonský majiteľ lode Shoei Kisen uviedol, že jeho cieľom bolo vyslobodiť plavidlo do noci 27. marca. Egyptský prezidentský poradca agentúre Agence France Presse 26. marca povedal, že doprava sa obnoví do 48 až 72 hodín. Riaditeľ bagrovacej spoločnosti však uviedol, že operácia môže trvať týždne.

Úsilie zatiaľ úspech neprinieslo

Okrem viditeľných aktivít bagrov a ťažných člnov sa mnoho deje aj v pozadí. Odborníci sledujú stabilitu lode a vytvárajú počítačové modely, aby sa zabránilo poškodeniu obrieho plavidla. Je medzi nimi Nick Sloane z Juhoafrickej republiky, ktorý viedol záchranné operácie výletnej lode Costa Concordia, ktorá v roku 2012 uviazla na talianskom pobreží. Skúma sa aj stav dna prieplavu, ktorý zrejme Ever Given poškodila, čo môže sťažiť podmienky plavby ďalším lodiam. Správa Suezského prieplavu si veľa sľubuje od pondelka, kedy má vplyvom jarného prílivu voda v prieplave stúpnuť až o 45 centimetrov.

Ever Given sa zakliesnila medzi protiľahlými brehmi prieplavu pričom jej predná a zadná časť sa dostali do pozícií, s ktorými sa pri stavbe plavidla nepočítalo. Kýl je citlivý na tlak a môžu v ňom vznikať praskliny. Trup plavidla preto skúmajú potápači.

Odborníci konštatujú, že nehoda sa Ever Given v utorok 23. marca stala na najhoršom možnom mieste – v úzkom úseku, kde je možná prevádzka len v jednom smere. Ak sa nepodarí plavidlo uvoľniť odstránením náplavov a s pomocou ťažných člnov, nastúpia stovky ďalších robotníkov. Bude treba odčerpať palivo a následne začnú žeriavy z lode vykladať až 20-tisíc kontajnerov.

Škody na svetovej ekonomike

Správa prieplavu v sobotu oznámila, že tak ďaleko veci zatiaľ nedošli.Ak sa do pondelka podarí Ever Given uvoľniť, je podľa analytikov obchodná námorná doprava schopná škody absorbovať. V opačnom prípade bude svetový obchod významne narušený. Najviac by mohli byť postihnutí európski výrobcovia a dodávatelia i príjemcovia automobilových súčiastok.

Nehoda v Suezskom prieplave má veľký vplyv aj na trh s energiou. Aj to je jeden z dôvodov, prečo USA poskytnú Egyptu pomoc. Ceny ropy už v sobotu vzrástli o viac ako tri percentá. Neistota prinútila niektorých zasielateľov zmeniť taktiku.

Podľa denníka The New York Times už niektoré lode vzdali čakania a rozhodli sa pre trasu okolo mysu Dobrej nádeje na juhu Afriky, čo plavbu nielen značne predĺži, ale aj predraží. Zámer posádok týchto plavidiel však môžu narušiť najmä somálski piráti. Niektorí kapitáni lodí už kontaktovali americké námorníctvo so žiadosťou o zaistenie bezpečnosti.

Suezský kanál je 120 míľ dlhé námorné spojenie medzi Stredozemným a Červeným morom.  ktorým prúdi zhruba 12 % komerčnej lodnej dopravy a približne 2,5 % svetovej ropy. Podľa agentúry Reuters nemeckí poisťovací agenti uviedli, že oneskorenia dodávok môžu stáť globálny obchod týždenne 6 až 10 miliárd dolárov.

Významná vodná cesta

 Suezský prieplav bol otvorený v roku 1869. Je to morský kanál bez plavebných komôr. Preplávanie z jedného konca na druhý zvyčajne trvá 13 až 15 hodín. V priebehu rokov sa rozširoval, pričom posledný projekt z roku 2015 stál 8 miliárd dolárov. Prieplav prevádzkuje Egypt prostredníctvom svojho Štátneho úradu pre Suezský prieplav.

Podľa Arab News v roku 2020 príjmy z kanála dosiahli pre Egypt 5,6 miliárd dolárov. Cez kanál prepláva v priemere približne 50 lodí denne. Kontajnerová Loď Ever Given bola postavená v roku 2018 a prevádzkuje ju spoločnosť Evergreen Marine z Taiwanu. Jej posádku tvorí 25 členov.

Zdroj: Agence France Presse, CNN, SITA, The New York Times

Foto: Suez Canal Authority

AKTUALIZÁCIA

Suezský prieplav je už voľný.