Vozovku medzi obcami Haniska a Čaňa obnovili špeciálnou technológiou

Spoločnosť EUROVIA SK odovzdala Košickému samosprávnemu kraju cestu tretej triedy na úseku od kruhového objazdu v Haniske po železničné priecestie v Čani, v okrese Košice-okolie. EUROVIA SK na opravu povrchu použila technológiu emulzného mikrokoberca. Pri použití tejto modernej technológie môžu po vozovke jazdiť autá už hodinu po položení, čím sa dopravné obmedzenia znížia na minimum.

Dĺžka zrekonštruovaného úseku je viac ako 3,5 km. „Súčasné ustálené počasie s teplotami nad bodom mrazu umožnilo použiť unikátnu modernú technológiu. Emulzný mikrokoberec obsahuje syntetické vlákna, ktoré urýchľujú tvrdnutie povrchu vozovky. Na povrchu cesty sa vytvorí tenká škrupina s hrúbkou 1 cm, ktorá ho zapečatí, čím sa zabráni hlbšiemu prenikaniu vody a predlžuje sa tak jeho životnosť“, vysvetľuje odborník EUROVIA SK na špeciálne technológie Štefan Balint ml.

Mikrokoberec je studený kalový zákryt, ktorý sa realizuje iným postupom ako klasická asfaltová vrstva. Pri realizácii sa používa špeciálny stavebný mechanizmus zložený z miešacieho zariadenia a kladiaceho rámu. Rám celú zmes rozprestiera v tenkej vrstve po povrchu vozovky, ktorý je spravidla pojazdný po niekoľkých minutách. Vďaka zvýšenej drsnosti a lepšiemu odvádzaniu vody, sa mikrokoberec využíva napríklad aj na diaľniciach alebo rýchlostných cestách.

„Oproti pôvodnému stavu budú vodiči jazdiť po vozovke s lepšími protišmykovými vlastnosťami, čo je dôležité najmä z hľadiska bezpečnosti“, dopĺňa Simona Tančáková, PR manažérka a hovorkyňa EUROVIA SK. Na Slovensku spoločnosť EUROVIA SK takýmto spôsobom priemerne ročne pokryje približne 140-tisíc m2 povrchu vozoviek. Technológiu použila napríklad aj na úsekoch diaľnice D1 medzi Košicami a Prešovom alebo na rýchlostnej ceste R2 medzi závodom US Steel a Košicami.