Vlajkové lode firiem Jungheinrich a Linde MH

Spoločnosti Jungheinrich a Linde MH patria k popredným svetovým výrobcom manipulačných vozíkov na elektrický pohon. S príchodom  lítium-iónových batérií sa výrobný sortiment elektrických vozíkov rozšíril. Zaujímalo nás, o ktorý elektrický vozík produkcie týchto firiem majú klienti najväčší záujem.

Podľa Mariána Jančíka, vedúceho oddelenia logistických systémov spoločnosti Jungheinrich, je najväčší záujem o čelný elektrický vozík radu 2 (EFG2). Záujmu sa teší pre všestranné využitie na rôzne činnosti v rámci intralogistiky. Ide najmä o nakládku, vykládku, zaskladňovanie, zásobovanie výrobných liniek atď. „Je to zariadenie s optimálnym pomerom veľkosti a efektivity. Vyžaduje málo priestoru na otočenie a dosahuje vysoký výkon s najnižšou spotrebou energie na trhu.“

V spoločnosti Linde MH sú najpredávanejšie elektrické vozíky E12-E20 z typového radu 386 s nosnosťou 1,2-2 tony. „Ide o  najúspešnejšie vozíky svojho druhu na svete. Nemáme aktuálne štatistické údaje, ale koncom roku 2017 ich bolo vyrobených celkovo už 111.111 kusov,“ hovorí Miloš Vlk, vedúci oddelenia prenájmov a predaja jazdených vozíkov Linde MH.

Jungheinrich ETV216i

Rodinné striebro

Ktorý elektrický vysokozdvižný vozík považujú obe spoločnosti za svoju vlajkovú loď? Spoločnosť Jungheinrich sa v celej svojej histórii profilovala ako dodávateľ riešení pre skladovú techniku, ktorej najvýznamnejšou časťou sú vozíky typu reach truck, resp. vozíky s výsuvným zdvíhacím zariadením. Práve preto je tento typ vozíka považovaný za vlajkovú loď spoločnosti. Jungheinrich, ako prvý výrobca manipulačnej techniky, uviedol na trh tento typ vozíka. „V roku 2018 predstavil svetu nový ETV216i – prvý vozík na svete s plne integrovanou lítiovo-iónovou batériou, originálne dizajnovaný a vyvinutý práve pre tento typ pohonu. Väčšia zostatková nosnosť, konštantne vysoký výkon, vyššia rýchlosť zdvihu, menší prevádzkový priestor, extrémne krátky čas nabíjania a 5-ročná záruka na bezúdržbovú Li-Ion batériu z neho robia inovatívne zariadenie, ktoré výrazne mení fungovanie skladu,“ konštatuje M. Jančík.

Odborníci z Linde MH považujú za firemnú vlajkovú loď elektrické vozíky E20-E35 typového radu 387 vo vyhotovení roadster, čiže bez A-stĺpika kabíny. Čelné vozíky Linde sa vyznačujú aj tým, že majú naklápacie valce stožiara umiestnené na streche. „Práve toto pokrokové, spoľahlivé, citlivé a bezpečné riešenie umožnilo konštruktérom vynechať predný stĺpik kabíny, pretože strešný ochranný rám držia spomínané naklápacie valce. Jednoznačným dôvodom vynechania predných stĺpikov bola zvýšená bezpečnosť, pretože výhľad z kabíny vodiča teraz už neobmedzujú stĺpiky kabíny,“ vysvetľuje Miroslav Babka, produktový manažér Linde MH.

Linde E20-E35

Postupy dobíjania batérií

Významnou podmienkou správne chodu elektrického vysokozdvižného vozíka je dobíjanie a regenerácia trakčných batérií. Dôležitým článkom v procese nabíjania trakčnej batérie je, okrem ľudského faktora, aj kvalita nabíjača. Z tohto hľadiska by účinnosť nemala byť nižšia ako 90 %, optimum je 93 – 95 %. Tento faktor je dôležitý aj z hľadiska rastúcich cien energií.

V bežnej prevádzke a bez negatívnych vplyvov ľudského faktora je dostačujúce nabíjať trakčné batérie nabíjačom s postačujúcou účinnosťou. Pokiaľ však dochádza k negatívnym zásahom do procesu nabíjania (neúplné nabitie, krátke nabíjanie) alebo vybíjania (hlboké vybitie), je žiaduce venovať náprave náležitú pozornosť. „Ak dôjde k nesprávnemu nabitiu alebo vybitiu, je dôležité realizovať servisné nabíjanie alebo aj formátovanie batérie, čiže nabíjanie batérie nízkym prúdom (1- 2 % kapacity batérie) konštantne 3 – 4 dni.

Pri regenerácii je určujúcim faktorom aj náročnosť prevádzky, nakoľko viaczmenné prevádzky vyžadujú od trakčnej batérie 8-hodinovú výdrž. Pokiaľ batéria nevydrží požadovaný čas ani po regenerácii, stojí za zváženie jej výmena,“ upozorňuje M. Jančík.

Hovorí, že opakovaným nesprávnym nabíjaním dochádza k sulfatácii elektród. Prejavom sulfatácie je nízka hustota elektrolytu, nízke napätie, vysoký vnútorný odpor batérie, pričom často dochádza k deformácii článkov a k popraskaniu olovených dosiek. Sulfatáciu elektród je podľa neho možné včas zastaviť, dokonca jej predísť. Nielen zaškolením obsluhy o správnosti nabíjania, ale v súčasnosti už aj možnosťou chemicky rozpustiť sulfát pomocou tekutého činidla, čo sa osvedčilo vo veľkých prevádzkach.

Pri navrhovaní nabíjačov preferuje Linde MH vysokofrekvenčné zariadenia pred tradičnými transformátorovými. Moderné nabíjače sú menšie, ľahšie, majú nižšiu spotrebu a dajú sa nastaviť na rôzny režim nabíjania. „Obvyklá požiadavka je nabitie batérie za najkratší možný čas. Preto odporúčame používanie nabíjačov so systémom núteného premiešavania elektrolytu. Vzduchový kompresor v nabíjači tlačí vzduch do každého článku batérie počas nabíjacieho procesu. Moderný vysokofrekvenčný nabíjač dokáže vykonať jednoduchú regeneráciu batérie v režime veľmi pomalého nabíjania, pri ktorom rozpúšťa sírnaté usadeniny v článkoch. Ak hovoríme o skutočnej regenerácii, tak každý článok batérie prejde navyše samostatnou revíziou. Tie problematické vymeníme a na špeciálnom zariadení nabíjame každý článok samostatne,“ podotýka M. Babka.

Cieľom takého regeneračného procesu je dosiahnutie rovnakých hodnôt vo všetkých článkoch batérie. Uvedený proces nám umožní predĺžiť životný cyklus tradičnej olovenej trakčnej batérie.

A. Sotník

Foto: Andreas Lischka z Pixabay