V Štokholme je v prevádzke hybridná elektrická loď

V rámci spoločného pilotného projektu sa spojili spoločnosti Scania a Blidösundsbolaget a modernizovali loď M/S Rex inštaláciou hybridného pohonu. Loď, ktorá bola vyrobená v roku 1937, teraz preváža cestujúcich spoločnosťou Stockholm Transport.

Približne 60 percent cestujúcich vo švédskom hlavnom meste používa verejnú dopravu a spoločnosť Stockholm Transport sa pýši tým, že má flotilu autobusov a vlakov s pohonom len na nefosílne palivá. Sme motivovaní tým, čo sme zatiaľ mali možnosť vidieť,“ hovorí Fredrik LIW, technický riaditeľ v spoločnosti Blidösundsbolaget. „Čaká nás ešte veľa vývoja a testovania, ale mohli by sme znížiť emisie CO2 až o 47 percent.“

Dopravná spoločnosť nedávno začala vo väčšej miere využívať dostupné vodné cesty v meste, čo jej umožnilo zabezpečovať kratšie a rýchlejšie prepravné trasy. Do roku 2021 bude 90 percent všetkých regionálnych plavidiel v rámci verejnej dopravy prevádzkovaných na nefosílne palivá. Hybridizácia lodi Rex je dôležitým krokom
v tomto vývoji.

„Už vo chvíli, kedy nás spoločnosť Scania oslovila, som sa domnieval, že loď Rex je vhodná pre použitie s hybridným elektrickým pohonom, pretože sa vyznačuje vysokou energetickou účinnosťou,“ hovorí LIW. Loď M/S Rex je každodenne prevádzkovaná na 75-minutovej trase pri jazere Mälaren, medzi mestským centrom Štokholmu a ostrovom Ekerö – známym vďaka dvom pamiatkam zapísaným na zozname svetového dedičstva UNESCO, vrátane Drottningholmského paláca, ktorý je sídlom švédskej kráľovskej rodiny.

Loď pojme až 150 osôb a používa vznetový motor Scania s objemom 13 litrov, ktorý spĺňa medzinárodné emisnú normu organizácie IMO úrovne 3. Táto pohonná jednotka je doplnená o elektromotor, čo znamená, že loď môže úplne v tichosti priplávať k mólam. Celkový trvalý výkon pohonu je 240 kW alebo krátkodobo 290 kW a pri cestovnej rýchlosti má loď spotrebu energie približne 100 kW. Vďaka tomu ju možno prevádzkovať dve hodiny len na elektrinu.

„Môže ísť o revolučné riešenie,“ hovorí hlavný inžinier Mattias Rosengren z divízie motorov v spoločnosti Scania. „Prinášame automobilovú technológiu do vodného sveta. Pohonná jednotka lodi obsahuje rovnaké druhy komponentov ako hybridné a plne elektrické vozidlá Scania.“