Úsek D1 Trnava – Horná Streda sa zaradí k najmodernejším

Na 44 km dlhom úseku západnej D1 medzi Trnavou a Hornou Stredou Národná diaľničná spoločnosť takmer rok modernizovala a dopĺňala informačné systémy. Inštalovali sa nové portálové konštrukcie na dopravné značenie a modernizoval sa integrovaný riadiaci systém dopravy IRSD. Čo všetko budú môcť využívať motoristi od januára?

Modernizácia úseku prinesie podľa hovorkyne diaľničiarov Evy Žgravčákovej niekoľko benefitov pre motoristov. „Výrazne sa zvýši prehľad o udržiavanom úseku diaľnice, o aktuálnej dopravnej situácii. Nové budované portály na premenné dopravné značenie sú významným prvkom na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” uviedla.

Vodiči si nové vybavenie diaľnice užijú už čoskoro. „V priebehu posledného týždňa tohto roka by malo byť dielo odovzdané v zmysle zmluvy a v priebehu januára bude prebiehať testovanie celého systému. Momentálne sa montujú posledné dopravné premenné značky a finalizujú sa práce na operátorskom pracovisku Trnava,” potvrdil Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING, s. r. o., ktorá je v tomto projekte dodávateľom technológií a prác pre Národnú diaľničnú spoločnosť.

Ďalšie novinky

V celom modernizovanom úseku diaľnice boli vymenené a doplnené aj telefóny núdzového volania a meteostanice. Na križovatkách sú sčítače dopravy a pozdĺž celých 44 km boli osadené kamery na sledovanie dopravnej situácie. Zvýšiť bezpečnosť, plynulosť a komfort jazdy má najmä premenné LED dopravné značenie, ktoré bude riadené zo Strediska správy a údržby diaľnic v  Trnave. „V prevádzkovej budove bolo zriadené nové operátorské pracovisko s počítačovým systémom ISD a videostenou. Na celom úseku D1 sa pre potreby technologických zariadení vybudovala nová napájacia a rozvodná sieť a nová trafostanica,“ doplnil I. Jamnický.

Po nociach a cez víkendy

Všetky nové systémy, smart riešenia a konštrukcie sa budovali tak, aby bola doprava na diaľnici obmedzená čo najmenej, preto sa pracovalo najmä v noci a cez víkendy.

Úsekom v závislosti od dňa v týždni a ročného obdobia prejde denne od 32-tisíc do 45-tisíc vozidiel. Cieľom modernizácie a implementácie moderných bezpečnostných prvkov je v prípade potreby zabrániť nehodám, ochrániť zdravie a minimalizovať škody na majetku.

Novinky na západnej D1

  • 15 portálových konštrukcií
  • 8 veľkoplošných premenných mechanických značiek
  • 14 malých premenných mechanických značiek
  • 1 veľkorozmerný panel s premennými dopravnými značkami na báze LED technológie
  • 4 LED textové informačné panely
  • 57 otočných kamier
  • 8 sčítačov dopravy
  • 7 meteostaníc

Foto: PPA INŽINIERING