
Približne 90 % svetového obchodu závisí od námornej dopravy. Zatiaľ čo objemy prepravy po celom svete naďalej rastú, niektoré prístavy z tejto situácie vyťažili viac ako iné. Vzostup Číny ako globálneho výrobného strediska viedol k tomu, že čínske prístavy spracúvajú viac objemov kontajnerov ako kedykoľvek predtým.
Dostať všetok tovar vyrobený v Číne do rúk spotrebiteľov a firiem z celého sveta nie je ľahká úloha. Nie div, že väčšina z desiatich najrušnejších prístavov na svete je v Číne. Podľa odhadu asi dve tretiny svetovej kontajnerovej dopravy prechádzajú prístavmi v Číne alebo prístavmi v iných krajinách, postavených za čínske investície. Ide o 10 najrušnejších prístavov na svete na základe objemu obchodu v miliónoch jednotiek TEU. Toto poradie je založené na najnovších údajoch Svetovej rady pre lodnú dopravu.
10. miesto – Tianjin, Čína
Prístav v súčasnosti prevádzkuje skupina Tianjin. V prevádzke bol už v prvom storočí pred našim letopočtom. Jeho vývoj sa však začal až v 17. storočí za vlády dynastie Tang. Prístav je námornou bránou do Pekingu. Je prepojený s hlavným mestom Číny viacerými vodnými cestami. Tianjin v roku 2016 vybavil 14,49 milióna TEU. V roku 2012 to bolo12,3 milióna TEU.
9. miesto – Jebel Ali, Spojené arabské emiráty
Prístav Jebel Ali v Dubaji je jedným z najrušnejších prístavov na planéte. Odborníci ho vyhlásili za najlepší prístav na Blízkom východe. Prístavné operácie sa začali v roku 1979 s cieľom znížiť zaťaženie Port Rashid. V roku 2016 vybavil Jebel Ali 15,73 milióna TEU, čo bol slušný nárast z 13,30 milióna TEU v roku 2012. Prístav prevádzkuje región DP World SAE. Jebel Ali sa stal najpoužívanejším prístavom amerického námorníctva mimo USA.
8. miesto – Qingdao, Čína
Podľa Svetovej rady pre lodnú dopravu spracoval v roku 2016 prístav Qingdao objem 18,01 milióna TEU. Funguje od roku 1892. V prístave je 81 funkčných kotvísk, z ktorých 51 je vyhradených pre jeden druh nákladu. Zvyšných 30 prevádzok zvláda iné druhy nákladu. Prístav Qingdao ponúka priame prepravné trasy do viac ako 150 krajín.
7. miesto – Guangzhou, Čína
Po celé storočia bol Guangzhou jediným čínskym prístavom prístupným pre väčšinu zahraničných obchodníkov. Keď však Briti počas prvej ópiovej vojny získali nad ňou kontrolu, stratili svoj monopol. Prístav v Guangzhou spracoval v roku 2016 objem 18,85 milióna TEU. V roku 2012 to bolo 14,74 milióna TEU. V súčasnosti ho prevádzkuje štátna prístavná skupina Guangzhou.
6. miesto – SAR v Hongkongu
Hongkong sa nachádza uprostred jednej z najrušnejších obchodných ciest na svete. Hongkonský prístav v roku 2016 spracoval objem 19,81 milióna TEU, čo predstavuje pokles z 23,12 milióna TEU v roku 2012. Jeho výkony v posledných rokoch klesajú v dôsledku tvrdej konkurencie z pevninských čínskych prístavov. Hongkongský prístav spája 470 miest po celom svete. Má deväť kontajnerových terminálov.
5. miesto – Pusan, Južná Kórea
Pusan je najväčší prístav v Južnej Kórei, kde pôsobí od roku 1876. V roku 2016 vybavil 19,85 milióna TEU, čo je oproti roku 2012 nárast o 2, 81 milióna TEU. Prístav sa nachádza na ostrove Yong, ktorý je spojený s pevninou padacím mostom. Západná strana prístavu sa zameriava na rybolov, zatiaľ čo východná strana sa zaoberá obchodnými činnosťami.
4. miesto – Ningbo-Zhoushan, Čína
Prístavy Ningbo a Zhoushan sa v roku 2015 zlúčili a vytvorili tretí najväčší prístav v Číne. Má spojenie s viac ako 600 prístavmi v 110 krajinách sveta. V roku 2016 vybavil Ningbo-Zhoushan 21,60 milióna TEU, čo je dramatický nárast zo 16,83 milióna TEU v roku 2012. Prístav zvyšuje svoju účinnosť, aby uspokojil rastúci dopyt.
3. miesto – Shenzhen, Čína
Shenzhen je sústava prístavov pozdĺž 260 km dlhého pobrežia provincie Guangdong. Slúži ako exportný uzol pre výrobcov elektroniky a ďalšie podniky v okolí delty Perlovej rieky. Spoločnosť Shenzhen v roku 2016 vybavila 23,97 milióna TEU, čo je mierny nárast z 22,94 miliónov TEU v roku 2012. Shenzhen je domovom viac ako troch desiatok prepravných spoločností.
2. miesto – Singapur
Rovnako ako Hongkong, zaznamenal Singapur v posledných rokoch pokles objemu pre konkurenciu zo strany čínskych prístavov. Zostáva však v prvej trojke najrušnejších prístavov sveta. V roku 2016 Singapur vybavil 30,90 milióna TEU, oproti 31,65 milióna TEU v roku 2012. Má spojenie s viac ako 600 prístavmi po celom svete. Singapur je tiež jedným z najväčších chladiarenských kontajnerových prístavov na svete.
1. miesto – Šanghaj, Čína
Šanghaj sa hrdí korunou najrušnejšieho prístavu na svete. V roku 2016 vybavil 37,13 milióna TEU, oproti 32,53 milióna TEU v roku 2012. V súčasnosti zahŕňa plocha prístavu v Šanghaji rozlohu 470 futbalových ihrísk. Na zvládnutie budúceho dopytu rozširuje manažment jeho priestory, technické vybavenie, pričom zvyšuje efektívnosť tak, aby zvládol budúci dopyt. Prístav Šanghaj vybavuje z hľadiska hodnoty viac ako štvrtinu čínskeho zahraničného obchodu. V poslednom desaťročí došlo k nárastu objemu o 71%.
Čína je najdominantnejšou silou svetovej námornej dopravy. Krajina investuje značné prostriedky do prístavov, ciest a železníc v rámci iniciatívy One Belt One Road, ktorá by mala aj naďalej posilňovať jej dominantné postavenie v lodnej a medzinárodnej doprave.
(as)
Aj tento článok nájdete v novom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý je k stiahnutiu zdarma TU
Chcete nás podporiť? Budeme radi, ak to urobíte na naše číslo účtu:
SK73 8360 5207 0042 0002 2712