Spoločnosť DACHSER prepravila kolosálny žeriav pre vesmírnu misiu

Už v septembri 2021 začali tímy leteckej a námornej prepravy spoločnosti DACHSER v Bostone a Kolíne nad Rýnom starostlivo plánovať prepravu kolosálneho extra dlhého žeriavu. V pláne bolo prepraviť žeriav spolu s podvozkom z Nemecka do Spojených štátov námornou prepravou, aby potom mohol byť prepravený do cieľa pozemnou prepravou. Jeho účelom nebolo nič iné ako pomôcť pri stavbe kozmickej rakety v Houstone. Zrazu však bolo nutné starostlivo pripravený plán hodiť cez palubu.

„Všetko muselo byť vykonané veľmi rýchlo,“ spomína Hans-Ulrich Brüggemann, ktorý je ako projektový manažér DACHSER Air & Sea Logistics v Kolíne nad Rýnom zodpovedný za všetky komplikácie spojené s organizáciou tohto komplexného projektu. „Niekedy sa diabol naozaj skrýva v detaile. Plánovanie sme v podstate uzavreli – od vyzdvihnutia viac ako 16 metrov dlhej sekcie žeriava vrátane podvozku v Krefelde a prevozu do Bremerhavenu až po námornú prepravu do USA s následným ďalším transportom kamiónom do Houstonu. Následne mal byť prázdny podvozok prepravený späť do Nemecka,“ hovorí Brüggemann. Plány však vyšumeli do stratena kvôli malému, ale napriek tomu rozhodujúcemu dielu skladačky plánovania projektu: americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) neudelila kamiónovému podvozku povolenie na prepravu na území Spojených štátov.

Najdôležitejšia je flexibilita

Brüggemann a tím v Bostone museli preto pripraviť úplne nové plány. „Veľká časť našej práce spočíva vo flexibilite. Vždy hľadáme najlepšie riešenie pre našich zákazníkov, takže často musíme premyslieť mnoho prístupov a zvážiť rôzne možnosti. Raz za čas sa stane, že plán, ktorý na začiatku vyzeral dostatočne realisticky, nakoniec jednoducho nevyjde,“ hovorí skúsený manažér. Brüggemann sa však rozhodol vnímať to ako jednu z výziev, vďaka ktorým je jeho práca vzrušujúca a zaujímavá. „Niekedy to vedie k ešte lepším riešeniam, o ktorých ste pôvodne neuvažovali.“ Príkladom je žeriav na stavbu kozmickej rakety: tento gigantický diel nakoniec putoval zo saského Löbau do Bremerhavenu na nízkozdvižnom vozíku namiesto pôvodne zamýšľaného podvozku. Tam bol preložený na príves MAFI – ťažký príves, ktorý je vhodný najmä na prepravu dlhých nákladov. Potom sa nalodil na loď RoRo do Galvestonu v Texase a nakoniec dorazil pozemnou prepravou do svojho cieľa v Houstone. A to všetko v plánovanom termíne.

Zamestnanci súkromnej kozmickej spoločnosti teraz pracujú z koša žeriavu vo výške asi 70 metrov. „Na takéto projekty sme vždy veľmi hrdí,“ hovorí Brüggemann. „Vedomie, že sa s našou logistikou podieľame na projektoch takýchto rozmerov, je jednoducho fantastické.“