Scania testuje autonómne nákladné vozidlá v cestnej premávke

Švédsky dopravný úrad udelil spoločnosti Scania povolenie na testovanie autonómnych nákladných vozidiel na diaľnici E4 medzi mestami Södertälje a Jönköping. Testy sa uskutočnia v spolupráci so spoločnosťou TuSimple, ktorá je lídrom vo vývoji autonómnych vozidiel a kľúčovým partnerom pre investície spoločností Scania a TRATON v tejto oblasti.

Nákladné vozidlá bude komerčne využívať spoločnosť Scania Transport Laboratory a budú naložené tovarom pre výrobné prevádzky Scania. Testy sa budú týkať technológie úrovne 4 podľa 5-bodovej stupnice SAE pre autonómne vozidlá, čo znamená, že nákladné vozidlá jazdia autonómne, ale z bezpečnostných dôvodov na ne dohliada vodič. Počas testov spoločnosti Scania sa vo vozidle bude nachádzať aj testovací technik, ktorého úlohou bude monitorovať a overovať informácie prenášané do vozidla zo snímačov, ktoré umožňujú autonómne riadenie.

„V USA aj v Číne už na verejných komunikáciách prebiehajú testy nákladných vozidiel podľa úrovne 4, ale pokiaľ viem, spoločnosť Scania je prvou spoločnosťou v Európe, ktorá testuje túto technológiu na diaľnici a s nákladom,“ uviedol Hans Nordin, ktorý zodpovedá za projekt Hub2hub.
Neskôr v tomto roku plánuje spoločnosť Scania rozšíriť testy tak, aby pokrývali celú trasu medzi mestami Södertälje a Helsingborg.

„V nasledujúcich rokoch tiež očakávame, že túto technológiu budeme môcť otestovať v ďalších európskych krajinách a v Číne,“ hovorí Nordin. Spoločnosť Scania od roku 2017 testuje autonómne nákladné vozidlá pre banskú dopravu v Austrálii. „Skúsenosti získané z týchto testov preukázali, že autonómne vozidlá pre prepravu v uzavretých priestoroch, ako sú bane a terminály, sa môžu stať realitou už o niekoľko rokov,“ hovorí Nordin.

Podľa Nordina je takzvaná doprava typu Hub2hub – jazda po diaľnici medzi prekladiskami – prvým druhom dopravy na verejných komunikáciách, kde sa autonómne nákladné vozidlá môžu stať realitou. „Vo vývoji autonómnych vozidiel sme sa dostali tak ďaleko, že táto technológia pre tento druh dopravy môže byť pripravená na uvedenie na trh už v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Bude však trvať dlhšie, kým sa autonómne vozidlá budú používať pre jazdu na cestách s obojsmernou premávkou a v mestskom prostredí,“ uzatvára Nordin.

Partner spoločnosti Scania, spoločnosť TuSimple – s ústredím v San Diegu v USA a s prevádzkami v Tucsone, Šanghaji a Pekingu – od svojho založenia v roku 2015 uskutočnila milióny kilometrov testov na diaľniciach s cieľom vyvinúť technológiu autonómneho riadenia pre úroveň automatizácie 4. Spoločnosť je v súčasnosti považovaná za lídra v tejto oblasti.