Rysuje sa dobrá príležitosť pre investorov: all inclusive logistika

Globálne dodávateľské reťazce stoja pred veľkou výzvou. Zákazníkov frustruje, že sa nemôžu dostať k iPadu alebo autu, ktoré chcú. Situácia si vyžaduje, aby sa logistický sektor znovu našiel a poskytol tak nové príležitosti pre investorov.

Presúvať tovar po celom svete je v súčasnosti náročné. V minulosti fungoval dodávateľský reťazec na princípe zabezpečiť najrýchlejšie možné doručenie tovaru za najnižšiu možnú cenu. Momentálna situácia je pre sektor prajná. Firmy sú ochotné priplatiť si za to, že ich tovar doručia ako prvý. Na druhej strane v sektore rastie konkurencia a vstupujú do neho noví hráči, čo vytvára príležitosti pre investorov.

S rastúcimi cenami kontajnerov a klesajúcimi možnosťami vykládky tovaru v prístavoch je pre spoločnosti čoraz dôležitejšie, aby uzavreli komplexnú dohodu so svojim logistickým partnerom a stali sa tak pre nich prémiovým partnerom, ktorého tovar bude uprednostňovaný. Podľa vedúceho oddelenia kapitálových stratégií Saxo Bank Petra Garnryho súčasné obmedzenia na strane ponuky rozdelili logistický sektor na dve časti: „Vďaka výzvam, ktorým čelíme, sme zaznamenali posun smerom k firmám s all-inclusive logistickými službami, namiesto tradičnejších prepravných spoločností, ktoré „len“ presúvajú tovar z bodu A do bodu B. Namiesto toho firmy potrebujú svojho logistického partnera, ktorý ich tovar prepraví z továrne až do cieľovej destinácie.

Objem vykladaného a nakladaného tovaru prístave, akým je napríklad Hongkong, kleslo medziročne v priemere o zhruba 25 percent. K tomu sa pridáva masívny nárast cien prepravných kontajnerov, ktorý sa za 6 rokov približne 6-násobil. To pre firmy znamená , že vedia ťažšie dostať svoj tovar do kontajnera a na kontajnerovú loď, a následne ho dostať tam, kde sa predáva. Preto sú firmy ochotné zaplatiť za kontajnery čoraz viac.

Garnry hovorí, že pre logistické spoločnosti je tu skvelá príležitosť rozšíriť svoje podnikanie a stať sa integrovanejšími partnermi pre produkčné spoločnosti. Zároveň je tu príležitosť účtovať si prémiové ceny. „Ak rozšírite svoju ponuku prepravy z bodu A do bodu B tak, že budete pokrývať celú cestu od výroby až po koncového zákazníka, ktorá je mimoriadne komplikovaná, môžete si účtovať prémiovú cenu. Vnímam to ako veľmi zaujímavú príležitosť pre investorov v oblasti logistiky,“ hovorí analytik Saxo Bank.

Ale nie je to pre každého. „Logistické spoločnosti, ktoré sa držia tradičnejších obchodných modelov, môžu mať problémy. Nemyslím si, že jednoduchšie prepravné spoločnosti, napríklad kamiónové spoločnosti alebo linková doprava budú veľmi zaujímavé,“ dodáva.

Foto: Obrázok od Gerd Altmann z Pixabay