Rusko predpovedá rast prepravy ťažkých nákladov

Experti ruského ministerstva dopravy očakávajú, že ruský trh s mimoriadne ťažkým nákladom v nasledujúcich rokoch porastie o 2 až 4 % ročne. Popri domácej energetike môže byť impulzom aj vývoj zásob uhľovodíkových energetických zdrojov v severnom Rusku.

Napriek pandémii Covid-19 ruská energetika a energetický priemysel obnovuje obchodné aktivity na Ďalekom východe a v severných častiach krajiny. Od nedávneho zrušenia väčšiny karanténnych opatrení sa výstavba niekoľkých vysoko energetických zariadení s ťažbou miestnych zásob uhľovodíkov opäť oživila, čo už viedlo k zvýšenému dopytu po dodávkach dielov a iného nadrozmerného vybavenia i strojov.

Nipigaz, ruský dopravca špecializujúci sa na ťažký a nadrozmerný náklad, nedávno dodal 831 ton ťažké a 88 metrov dlhé zariadenie na spätné získavanie metánu pre štvrtú etapu závodu Amur Gaz, ktorý vlastní spoločnosť Gazprom Refining Blagoveshchensk, dcérska spoločnosť spoločností Gazprom a Nipigaz.

Závod sa nachádza v blízkosti mesta Svobodny v ruskom regióne Amur na Ďalekom východe a bude sa špecializovať na dodávky zemného plynu do Číny v rámci projektu Power of Siberia. Plynovod zemného plynu vo východnej Sibíri bude prepravovať Jakutský plyn aj do Primorskeho kraja a na Ďaleký východu. V blízkosti mesta Svobodny sa buduje aj elektráreň na zemný plyn, ktorá bude najväčšou svojho druhu v Rusku a druhou najväčšou na svete.

Na Sibíri bol nedávno dokončená výstavba aj rozsiahlej vodnej elektrárne neďaleko Irkutska. V rámci tohto projektu bolo potrebné prepraviť tri superťažké hydrogenerátory. Generátory dodal ich ruský výrobca NPO Elsib, ktorý sa špecializuje na výrobu elektrických generátorov a veľkých strojov pre metalurgiu. Každý hydrogenerátor vážil 833 ton. Náklad sa presunul špeciálne vybaveným nákladným automobilom na vzdialenosť 1850 kilometrov z Novosibirsku do Irkutska.

Európske dopravné spoločnosti budú ťažiť aj zo zvýšeného ruského dopytu po mimoriadne ťažkej doprave. Spoločnosť Mammoet nedávno oznámila, že vyhrala svoj doteraz najväčší projekt, zmluvu o preprave a inštalácii systému Arctic LNG 2 v severnom Rusku za 21 miliárd USD. Tento projekt zahŕňa prepravu a inštaláciu 42 modulov a ďalších kusov ťažkej techniky. Projekt si bude vyžadovať asi 2000 náprav SPMT, niekoľko zdvíhacích systémov Mega Jack, žeriavovú flotilu so žeriavom CC8800-1 a asi 120 pracovníkov v nepretržitej pracovnej zmene.

Spoločnosť Mammoet sa nedávno podieľala na preprave tlakovej nádoby s hmotnosťou 955 ton pre ruského ťažiara zlata Polymetal. Tlakovú nádobu vyrobila spoločnosť Coe Engineering v Belgicku, presunula ju do prístavu v Antverpách. Pre spoločnosť Mammoet ju dopravila do Ruska firma SAL Heavy Lift. Odborníci odhadujú, že podiel mimoriadne ťažkého nákladu na celkovom objeme ruskej nákladnej prepravy tvorí asi dve percentá. Podľa predpovedí analytikov však tieto čísla môžu už tento rok výrazne vzrásť.

Eugene Gerden

Foto: Project Cargou Journal