Retraky šetria náklady na skladovanie tovaru

Retrak je vysokozdvižný elektrický vozík s priečne sediacou obsluhou. Je určený hlavne na prácu v interiéri s výnimkou „terénnych“ modelov, ktoré sú určené aj do exteriérov s miernymi nerovnosťami podlahy. Vyznačuje sa skvelou stabilitou a pohodlným pracovným prostredím pre vodiča, so všetkými ovládacími prvkami po ruke vodiča. „Taktiež by sme vyzdvihli jeho schopnosť manipulácie v užších uličkách (menej ako 3 m) najmä oproti čelným vysokozdvižným vozíkom, ktoré potrebujú na zakladanie a vyberanie tovaru širšie priestory,“ hovorí Pavol Opatovský, generálny riaditeľ Linde Material Handling Slovenská republika. Tým, že retrak potrebuje na otočenie užšiu uličku, šetrí náklady na skladovanie tovaru, nakoľko trend nákladov za m2 skladového priestoru sa v dnešnej dobe stále zvyšuje.

Treba vyzdvihnúť aj ich schopnosť bezpečnej a efektívnej manipulácie s tovarom vo vyšších výškach vďaka doplnkovým bezpečnostným systémom, ktoré napomáhajú pri zakladaní a vyberaní paliet. „Patrí k nim napr. asistenčný systém Dynamic Mast Control, ktorý podstatným spôsobom aktívne tlmí kmitanie stožiara vo veľkých výškach, čím zabraňuje škodám na majetku či zraneniam osôb a značne urýchľuje manipuláciu. Bezpečnosť nadovšetko, ruka v ruke s vysokou efektivitou,“ konštatuje Pavol Opatovský.

Podiel retrakov na predaji, resp. prenájme, vozíkov je cca 5-8 % v závislosti od konkrétnych požiadaviek firiem v danom roku. Na toto množstvo vplýva najmä dopyt väčších firiem, ktoré občas potrebujú obmeniť flotilu retrakov.

Optimálny rozhľad na všetky strany

„Hlavnou charakteristickou črtou retraku je zdvíhacie zariadenie, teda výsuvná veža, ktorá umožňuje skrátiť celkovú dĺžku vozíka a znižuje tak nároky na šírku manipulačnej uličky. Ďalším poznávacím znakom je bočné sedenie vodiča, ktoré umožňuje lepší výhľad na manipulovaný tovar a znížené fyzické zaťaženie vodiča pri častej zmene smeru jazdy,“ poznamenáva Michal Palenčík zo spoločnosti Toyota Material Handling Slovensko. Spolu s naklápaním vidlíc, považovaným za štandard u tohto typu stroja, konštrukcia retraku zaručuje vysokú stabilitu aj pri zakladaní do veľkých výšok a pri tejto činnosti aj vyššiu produktivitu práce ako u čelného vozíka.

Ako upozorňuje Martin Kozlov, Produktový manager spoločnosti Jungheinrich, „hlavnou výhodou týchto vozíkov je ich obratnosť a schopnosť zasúvania nákladu nad oporné ramená, čím sa zmenšuje potrebná šírka uličiek medzi regálmi a zároveň maximalizuje skladový priestor. Prostredníctvom bočného sedenia je zabezpečený optimálny rozhľad na všetky strany a zväčšený previs nosných vidlíc zlepšuje viditeľnosť pri zakladaní tovaru vo výškach nad úrovňou očí obsluhy.“

Maximálna výška zdvihu býva 13 metrov

Pracovná šírka uličky sa líši pri jednotlivých modeloch v závislosti od nosnosti vozíka a kapacity batérie. Čím má vozík väčšiu nosnosť a batériu s väčšou kapacitou, tým potrebuje širšiu pracovnú uličku. „Model R10B (1000 kg) s najmenšou batériou (420 Ah) potrebuje šírku pracovnej uličky len 2,7 m pri zakladaní europaliet na hĺbku 1200 mm. R20HD s batériou 930 Ah má šírku pracovnej uličky 2,99 m (vrátane bezpečnostnej medzery po 100 mm vľavo i vpravo). Ale máme aj tzv. široké retraky, pri ktorých nie je podstatná šírka pracovnej uličky, ale nosnosť a stabilita s nadrozmernými bremenami,“ približuje Pavol Opatovský.

Podiel retrakov na predaji, resp. prenájme, vozíkov je cca 5-8 % v závislosti od konkrétnych požiadaviek firiem v danom roku.

Retrak teda pracuje so štandardnou euro paletou v uličkách od 2700 mm, do 3200 mm. Ta sa mení napr. v závislosti od požadovanej zostatkovej nosnosti v plnej výške, kapacity batérie a ďalšej voliteľnej výbavy. „Minimálna šírka uličky je 2694 mm vrátane bezpečnostného odstupu od regálov 100 mm z každej strany, ak manipulujeme so štandardnou euro paletou. Šírku uličky navrhujeme našim klientov v závislosti od rozmerov a hmotnosti manipulovaného tovaru,“ dodáva Martin Kozlov. Maximálna výška zdvihu pri retrakoch býva 13 metrov. Ale prevažná väčšina dodávaných strojov na trhu je však so zdvihom do 10 metrov.

„Naša firma ponúka rôzne modely retrakov, najnižšie nosnosti začínajú od hodnoty 1000 kg a pokračujú až po nosnosť 2500 kg. Samozrejme to neznamená, že daný Reach truck bude mať zvyškovú nosnosť 2500 kg aj v najvyššom bode zdvihu, ale určite vieme navrhnúť zákazníkovi presný typ retraku podľa požiadaviek jeho prevádzky,“ vysvetľuje Pavol Opatovský.

Spoločnosť Toyota Material Handling vyrába regálové zakladače v nosnostiach od 1200 kg do 2500 kg. „V prípade špeciálnych požiadaviek zákazníkov dokážeme samozrejme reagovať aj na neštandardné úpravy samotnej nosnosti, zdvihu, prejazdovej výšky a podobne,“ konštatuje Michal Palenčík. Podobne je to aj vo firme Jungheinrich. „Pre tento druh manipulácie vieme poskytnúť manipulačnú techniku s nominálnou nosnosťou od 1000 do 2500 kg,“ uvádza Martin Kozlov.

Záujem o Li-Ion batérie stúpa

Záujem o Li-Ion batériové systémy v poslednej dobe stúpa. Pri Li-Ion systéme je z hľadiska využiteľnosti v prevádzkach viac výhod ako pri klasickým kyselinovo-oloveným batériám. „Napríklad nepotrebujeme na vozíku meniť batérie, čiže nepotrebujeme k tomu dokupovať príslušenstvo ako napr. valčekovú dráhu vo vozíku, stojany na batérie, náhradnú batériu a k tomu usporíme čas (aj obsluhu), potrebný na výmenu daných batérií,“ vypočítava Pavol Opatovský. Z hľadiska bezpečnosti je Li-Ion batéria úplne uzavretá, bezemisná a bezúdržbová, nepotrebuje žiadne dolievanie destilovanej vody či premiešavanie elektrolytu a s tým spojené doplnkové systémy. Obsahuje viac využiteľnej energie, rýchlejšie sa dobíja, je možné využívať aj viacnásobné medzidobíjanie počas krátkych prestávok.

Toyota Material Handling dnes ponúka technológiu Li-Ion vlastnej produkcie, čo prinieslo dostupnosť Li-Ion vozíkov ešte väčšej skupine zákazníkov ako doteraz. Postupne nachádza svoje uplatnenie na trhu v čoraz väčšom množstve. Jej výber a následne nasadenie do prevádzky, treba ako každú zmenu technológie, dobre zvážiť a naplánovať.

Pracovná šírka uličky sa líši pri jednotlivých modeloch v závislosti od nosnosti vozíka a kapacity batérie.

Dopyt po manipulačnej technike s Li-Ion technológiou neustále rastie, podiel predaja elektrických vozíkov s Li-Ion batériami predstavuje približne 30 %. „Táto technológia sa naďalej vyvíja, v chemickom zložení batérií sa vyvarujeme kontroverznému kobaltu a zároveň štúdie poukázali na nesporné výhody kombinácie chemických prvkov LiFePo, ktorá je aktuálne najbezpečnejšou kombináciou prvkov Li-Ion článkov. Naše vývojové centrum smeruje k novým konceptom vozíkov, ktoré sú od počiatku navrhnuté tak, aby zužitkovali výhody revolučnej technológie. Úspešne sa nám podarilo integrovať Li-Ion batérie do dvoch typov vozíkov, priamo dizajnová integrácia lítiovo-iónovej batérie ponúkla vozíkom výnimočné úžitkové vlastnosti, maximálnu bezpečnosť, výkon a efektívnosť,“ hovorí Martin Kozlov.

Vysoký komfort pre vodiča

Retraky Linde sa vyznačujú pohodlným pracovným prostredím pre vodiča, napríklad odpruženou kabínou, pohodlnými štandardnými textilnými sedadlami s pneumatickým pružením (automaticky nastaviteľným podľa hmotnosti vodiča), nastaviteľnou lakťovou opierkou a mnohými ďalšími prvkami. Ovládacie joysticky s jemným ovládaním sú vždy po ruke vodiča.

Dvojpedálový systém vozíka bez prepínača smeru jazdy je jednoduchý na obsluhu a poskytuje okrem komfortu a bezpečnosti aj vysokú efektivitu. Presné riadenie zabezpečuje reologický volant s nastaviteľným počtom otáčok od dorazu po doraz, ako aj s nastaviteľným ovládacím odporom. Tieto vozíky sú štandardne vybavené automatickým spomalením pri prejazde zákrut. Namiesto klasickej strešnej ochrannej mreži môžu byť vybavené „nepriestrelným“ strešným oknom s výborným výhľadom.

„Toyota Material Handling, resp. pôvodne švédska zn. BT, ktorá je súčasťou koncernu TOYOTA, stála pri zrode retraku ako ho poznáme dnes a priniesla na trh väčšinu inovácií v oblasti manipulačnej techniky,“ tvrdí Michal Palenčík. Komfort vodiča a bezpečnosť manipulácie môže zabezpečiť napr. laserový ukazovateľ polohy vidlíc, kamerové systémy na kontrolu zakladania palety, elektricky nastaviteľná výška podlahy, alebo už dobre známe naklápanie celej kabíny, na odľahčenie zaťaženia krčnej chrbtice vodiča. Samozrejmosťou sa stáva výšková a váhová indikácia, individualizácia parametrov výkonu a kompletne nastaviteľné ergonomické ovládacie prvky stroja. Systém monitorovania produktivity stroja a vodičov, nárazov alebo aj pred operačnej kontroly – TOYOTA I SITE, nahrádza prevádzkový denník stroja, čím odľahčí vodiča od dennej administratívy spojenej s prevádzkou vozíka.

„Ergonómia pracovného priestoru je dôležitým faktorom, ktorý sme posunuli na novú úroveň hlavne na našom vozíku ETV 216i. Umiestnenie Li-Ion batérie do podvozku vytvára veľkorysý priestor obsluhy s bezkonkurenčným výhľadom na všetky strany. Nastaviteľné sedadlo, volant a opierka ruky a intuitívne nastavenie ovládacích prvkov je už štandardom našich vozíkov,“ konštatuje Martin Kozlov.

Najlacnejšie nie je vždy najvýhodnejšie

Pri retraku je mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú konečný výber pre zákazníka, preto majú dodávatelia v ponuke viac modelov, vhodných na rôzne použitie a do rôznych aplikácií. Treba si dať pozor na to, aby mal retrak vhodnú výšku zdvihu, prejazdovú výšku vozíka, vhodnú batériu (prípadne viac batérií so stojanmi, ak zákazník pracuje na dve a viac zmien), dôležité sú aj rôzne vyhotovenia hnacích kolies, zakrytované nákladové kolesá, taktiež rozmer vidlíc, osvetlenie (pracovné či bezpečnostné), zvyšková nosnosť pri vyšších zdvihoch. „Môžeme odporučiť aj kameru, systém manažmentu prevádzky, odmeriavanie výšky zdvihu, predvoľbu výšky zdvihu, váženie bremien, automatickú zmenu rýchlosti pri prejazde z haly do haly či mraziarenskú výbavu. Je toho naozaj veľa, podľa čoho sa riadiť pri výbere retraku,“ hovorí Pavol Opatovský. Samozrejme, záleží od zákazníka, aký má rozpočet a na čo všetko ho potrebuje využívať.

Ako odporúča Michal Palenčík, „platí to, čo pri každom inom nákupe: najlacnejšie nie je vždy najvýhodnejšie. Zákazník by sa mal zamerať na funkčnosť stroja a jeho ovládacích prvkov, kvalitu, historické skúsenosti a hlavne produktivitu stroja a ak je to možné, využiť možnosť testovania vo svojej prevádzke.“ Rozhodne by si mal preskúmať možnosti servisného zabezpečenia a rozsah umiestnenia konkrétnej značky na trhu, čo dostatočne napovie napr. o možných skúsenostiach servisného technika s daným typom stroja.

Martin Kozlov by zase zákazníkom odporučil sa venovať manipulačnej technike už pri plánovaní skladových priestorov. „Podrobnou analýzou možností a obmedzení by dokázali optimalizovať pracovné procesy a maximalizovať tok tovaru v prevádzke.“

A aká bude budúcnosť retrakov? „Predpokladáme, že do budúcnosti sa budú všetci výrobcovia vysokozdvižných vozíkov zameriavať hlavne na bezpečnosť vozíkov. Ochrana života a zdravia zamestnancov je a bude najvyššou prioritou každého zamestnávateľa. A samozrejme aj na robotické (bezobslužné) riešenia,“ tvrdí Pavol Opatovský. „Momentálne sú tieto stroje v rámci výkonu a rýchlosti už takmer na hranici fyzikálnych možností. Ďalší rozvoj môžeme očakávať v zvyšovaní bezpečnosti formou rôznych asistenčných systémov alebo aj čiastočnou automatizáciou, ktorá by redukovala chybovosť obsluhy,“ uzatvára Martin Kozlov.

Jozef Brezovský

Tento článok, ako aj ďalšie články a rozhovory, nájdete v siedmom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU