Preprave ťažkých a nadrozmerných nákladov sa v Rusku darí

Ruský trh s nadrozmernou nákladnou dopravou rastie stabilným tempom aj napriek pandémii a súvisiacim negatívnym ekonomickým dôsledkom. Tvrdia to popredné dopravné spoločnosti pôsobiace v tejto oblasti. „S očakávaným zrušením obmedzení Covid-19 v tomto roku je trh nastavený na ďalší aj keď nižší rast, ako bol zaznamenaný v minulých rokoch,“ hovorí Marat Butorin, šéf Ruskej asociácie nadrozmerných nákladných automobilov. Optimizmus zdieľajú aj poprední miestni hráči.

„Veríme, že tento rok ruský trh prepravy nadmerných nákladov vzrastie v porovnaní s rokom 2020 asi o 10 %,“ konštatuje Marat Jarulin, riaditeľ projektovej logistiky v spoločnosti FESCO Transport Group, jednej z najväčších ruských prepravných spoločností. „Rast budú ťahať hlavne projekty, ktoré sa realizovali na začiatku pandémie,“ dodáva M. Jarulin. FESCO sa v súčasnosti podieľa na niekoľkých projektoch, vrátane dodávky nadrozmerného vybavenia pre mnohé jadrové elektrárne v rôznych krajinách.

Energetický priemysel

Spoločnosť bola v minulom roku zapojená do niektorých z najväčších projektov v tejto oblasti. Ide najmä o dodávky energetického zariadenia pre jadrovú elektráreň Rooppur v Bangladéši a turecký závod Akkuyu.

FESCO tiež dokončila prepravu a inštaláciu energetického zariadenia pre Jerevanskú tepelnú elektráreň, do ktorej spoločnosť prepravila po železnici a po ceste 14.500 ton nákladu z Gruzínska do Arménska. Tento transport sa uskutočňoval uprostred pandémie koronavírusov a súvisiacich obmedzení.

Zatiaľ čo v očakávanom raste hrá jednoznačne veľkú úlohu energetický sektor, dobré výsledky majú aj ďalšie odvetvia nákladnej dopravy. „Pre projekty v Rusku sme nedávno presunuli šesť žeriavov E-RTG spoločnosti Konecranes z terminálu v prístave Ust-Luga do terminálu v prístave v Petrohrade. Žeriavy sa prepravovali zmontované na vlečných člnoch “, hovorí M. Jarulin. preprava sa uskutočňovala v troch rôznych zásielkach. Každý žeriav vážil 132 ton a meral 30 x 12 x 24 metrov.

Pribúdajú komplexné projekty

Ruskí analytici sa domnievajú, že ruský trh s nadrozmerných nákladom má v tomto roku veľký potenciál na ďalší rast, aj keď je potrebné zohľadniť niektoré špecifické výzvy. „S veľkými vzdialenosťami a umiestnením veľkých ťažobných polí v ťažko dostupných oblastiach sa projektová logistika v Rusku stáva ešte zložitejšou a namáhavejšou.

V súčasnosti sa na Sibíri a na Ďalekom východe realizuje množstvo veľkých projektov v oblasti ťažby a spracovania ropy, zemného plynu a minerálov. Okrem toho pokračuje výstavba veľkého počtu významných spracovateľských podnikov, čo znamená, že napriek pandémii trh prakticky nepocítil závažný ekonomický dôsledok,“ hovorí Alexej Volostnov, senior partner spoločnosti NEO Center, ktorá je jednou z popredných ruských analytických agentúr v oblasti projektového nákladu a logistiky.

Prekážajúca legislatíva

Analytici hovoria že ďalšou výzvou, ktorej čelí oblasť nadrozmernej prepravy, je zložitá a nadmerná regulácia zo strany štátu. Butorin nedávno pre ruský priemyselný denník Osnovnije Sredstva uviedol, že od polovice roku 2016 trh komplikujú nové predpisy. Nová právna úprava špecifikuje prísnejšie požiadavky na cestnú prepravu, výšku kompenzácie vyplatenej dopravcami v prípade poškodenia a zmenu postupu pri získavaní osobitných povolení na prepravu ťažkotonážneho projektového nákladu.

Aj napriek týmto regulačným zmenám sa trh v októbri minulého roka dostal na predpandemické čísla a v súčasnosti stále rastie. Väčšina opýtaných analytikov sa domnieva, že trh má veľký potenciál na rast. V súčasnosti sa podiel nadrozmerného projektového nákladu na celom toku nákladu v Rusku pohybuje v rozmedzí 3 až 5 %.

Eugene Gerden, korešpondent Project Cargo Journal v Rusku

Foto: Fesco