
Postupný presun krajín k elektrickým autám na čele s Čínou by mohol zredukovať rast celosvetového dopytu po rope v nasledujúcom desaťročí o zhruba 70 %, čo by prispelo k postupnému ukončeniu ropnej éry.
Poukázali na to výsledky výskumu ekonomického inštitútu Carbon Tracker. Podľa neho môže Čína do roku 2030 ušetriť na nákladoch spojených s dovozom ropy 80 miliárd USD ročne. Konkurencieschopnosť nových energetických vozidiel sa stále zvyšuje. Výpočty Carbon Tracker, ktoré zverejnila agentúra Reuters, vychádzajú zo scenára Medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA), ktorý predpokladá, že elektrické vozidlá budú v roku 2030 tvoriť z celkového predaja áut na čínskom trhu 40 % a na trhu Indie 20 %.
Podľa Carbon Tracker sú náklady na dovoz ropy potrebnej na pohon bežného auta zhruba 10-krát vyššie než náklady na solárne zariadenie na zabezpečenie pohonu elektromobilu. Elektrické autá sú kľúčovým komponentom čínskeho úsilia zredukovať skleníkové plyny a zlepšiť ovzdušie vo veľkomestách. Popri Číne si vysoké ambície v oblasti predaja elektrických vozidiel stanovila do roku 2030 aj ďalšia krajina s vyše miliardou obyvateľov – India.
Čínska vláda síce zatiaľ neurčila konkrétny termín zákazu výroby a predaja tradičných áut, dopyt po nich však klesá. Čínska spoločnosť automobilových inžinierov (China-SAE) uviedla, že nové energetické vozidlá by sa na celkovom predaji áut v Číne mali do piatich rokov podieľať zhruba pätinou, do roku 2030 približne štyridsiatimi percentami a v roku 2035 asi polovicou.
Foto: egear.asia