
Spoločnosť FedEx Corp. oznámila svoje konsolidované výsledky za rok a štvrtý štvrťrok končiaci 31. mája. Za celoročné obdobie tržby klesli o 0,7% na 69,2 miliardy USD. Prevádzkové výnosy klesli o 45,9 % na 2,42 miliardy USD. Čistý zisk sa viac ako zdvojnásobil na 1,29 miliardy USD z 540,0 milióna USD v predchádzajúcom roku. Kapitálové výdavky za fiškálny rok 2020 boli 5,9 miliardy USD.
Výnosy v 4. štvrťroku poklesli o 2,2 % na 17,4 miliardy USD, pretože prevádzkový zisk sa znížil o 64 % na 475,0 milióna USD. Čisté straty vo výške 334 mil. USD sa oproti 1 970 mil. USD, vykázaným v predchádzajúcom štvrťroku, znížili.
Dodatočné náklady
Pandémia COVID-19 v tomto štvrťroku ovplyvnila takmer všetky riadkové položky s príjmami a výdavkami. Zatiaľ čo objem obchodov bol výrazne nižší, vo FedEx Ground došlo k prudkému nárastu dodávok do domácností a vo FedEx Express aj v transpacifických a charterových letoch, čo si vyžiadalo dodatočné náklady. Spoločnosť zaznamenala zvýšenie prevádzkových nákladov na osobné ochranné prostriedky, zdravotnícke a bezpečnostné potreby, na upratovacie a bezpečnostné služby, ako aj na bezpečné poskytovanie základných služieb zákazníkom približne 125 miliónov dolárov.
Prevádzkové výsledky boli negatívne ovplyvnené menším počtom pracovných dní v týždni, zvýšenými nákladmi na rozšírenie služieb, vyššími nákladmi na nedobytné pohľadávky a stratou veľkého zákazníka. Tieto faktory boli čiastočne kompenzované silným rastom objemu dodávok v domácnosti na FedEx Ground, zvýšenými príjmami zo zásielok FedEx Freight, priaznivým cenami pohonných látok a nižšími variabilnými nákladmi na motivačnú kompenzáciu.
Zvýšený predaj v oblasti eCommerce pre veľkých zákazníkov v 4. štvrťroku priniesol výrazný objem prepravy a značný posun mixu od komerčného B2B k objemu domáceho doručovania B2C. Vo štvrtom štvrťroku sa objem domácich zásielok v USA zvýšil na 72 % oproti 56 % pred rokom. Od konca apríla spoločnosť zaznamenala týždenný rast v segmente business-to-business.
Maximalizácia kapacity
Spoločnosť úzko spolupracuje so svojimi najväčšími zákazníkmi v oblasti elektronického obchodu s cieľom vypracovať plány špičiek, ktoré by zahŕňali diferencované rezidenčné príplatky za mesiac november a december. Tieto najvyššie príplatky pomôžu zvládnuť zvýšený dopyt pri zachovaní vysokej úrovne služieb pre celú základňu zákazníkov.
FedEx zjednodušil proces bezpapierového vrátenia tovaru a do konca mája zaviedol viac ako 4800 v rámci spolupráce s Dollar General s cieľom rozširovať svoju maloobchodnú sieť pohodlia.
Vo FedEx Ground spoločnosť využíva niekoľko iniciatív na maximalizáciu kapacity. Patrí medzi ne využívanie siedmich dní pozemnej siete, opätovné použitie zariadení SmartPost pre malé alebo veľké triedenie balíkov a pridanie nových nízkonákladových regionálnych triediacich zariadení, určených na zvládnutie menších objemov bývania na vybraných kľúčových trhoch. Flexibilita a automatizácia siete FedEx Ground umožnila rýchlo reagovať na problémy, ktorým čelia prepravcovia v rámci elektronického obchodu z dôvodu nevyváženosti zásob a zvýšenia plnenia zo skladu. Celosvetové zavádzanie technológie na optimalizáciu dynamickej trasy pokračovalo cez pandémiu a bude dokončené pred koncom roku 2020.
V apríli spoločnosť zaviedla dočasný globálny príplatok na všetky medzinárodné letecké zásielky zásielok FedEx Express a TNT s cieľom vyrovnať dopyt s kapacitou leteckého nákladu. Celkový medzikontinentálny objem prepravy v máji začal rásť. Spoločnosť však očakáva, že obnovenie kapacity leteckej nákladnej dopravy bude trvať najmenej 18 mesiacov, kým sa vráti na úroveň pred pandémiou koronavírusu.
Aktívne sa venuje príležitostiam na zvýšenie podielu na trhu a kvality príjmov, najmä pokiaľ ide o nákladnú dopravu s medzinárodnou prioritou. Opätovne rokuje o zákazníckych zmluvách, aby lepšie odrážali súčasné trhové podmienky. Schopnosť spoločnosti efektívne sa pohybovať v medzikontinentálnych leteckých koridoroch je veľmi vyhľadávaná. Keďže mnohé krajiny rušia zdravotné obmedzenia, výroba sa opätovne začína zvyšovať. Z krátkodobého hľadiska preto spoločnosť pridala ďalšiu kapacitu na podporu dopytu a na pomoc zákazníkom pri opätovnom začatí podnikania.
Ďalšia integrácia
FedEx verí, že je v dobrej pozícii na opätovný rast prepravných príležitostí. Zlepšuje tiež možnosti elektronického obchodu v Európe. Dopyt po elektronickom obchode sa v dôsledku pandémie zrýchlil a pomáha vyrovnať zmiernený trh B2B v celej Európe.
Spoločnosť FedEx neposkytuje prognózu výnosov za fiškálny rok 2021, pretože načasovanie a tempo hospodárskeho oživenia sú neisté. FedEx bude naďalej spravovať sieťovú kapacitu a podľa potreby upravovať tak, aby zodpovedala objemom a prevádzkovým podmienkam.
Firemný manažment sa bude aj naďalej zameriavať na optimalizáciu poslednej míle, vrátane pokračujúceho zavádzania iniciatívy FedEx Express s cieľom využiť FedEx Ground na prepravu a dodávku vybraných denných balíkov FedEx Express v USA. FedEx Ground dokončí integráciu balíkov FedEx SmartPost do štandardných operácií FedEx Ground podľa hlavnej sezóny.
Investičné výdavky na fiškálny rok 2021 by mali dosiahnuť približne 4,9 miliardy USD, čo predstavuje medziročný pokles o jednu miliardu USD, najmä v dôsledku znížených výdavkov na výmenu vozidiel a oneskorených investícií do zariadení.
Foto: The Telegraph