Návrh APZD na zmenu veku profesionálnych vodičov bol schválený

Po mesiacoch odborných diskusií sa konečne podarilo schváliť v parlamente novelizáciu vládneho návrhu zákona, ktorý vítajú všetky dopravné spoločnosti autobusovej i nákladnej cestnej dopravy. Základný vek vodičov kamiónov 21 rokov a autobusovej dopravy 24 rokov síce v zákone zostáva, ale výnimka v nižšom veku je možná, za sprísnených podmienok. Od 1. augusta sa tak môže na svoje povolanie pripravovať už 18 ročný budúci vodič nákladného vozidla a  21 ročný profesionálny vodič autobusu. Otvára sa cesta k ich odbornému vzdelávaniu v „štandardnom“ študentskom veku.

Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) spolu so Zväzom autobusovej dopravy (ZAP) už niekoľko mesiacov rieši problém, ktorý verejnosť naplno spoznala pri problémoch s prímestskou dopravou v okolí Bratislavy. Ide o veľký nedostatok profesionálnych vodičov autobusov. Sú to až tisícky vodičov, ktorí v dopravných spoločnostiach chýbajú. Jedným z dôvodov bol zákon, v ktorom je stanovený vysoký vek vodičov a preto sa mladí záujemcovia o povolanie vodiča k nemu nemohli dostať. „Pozitívne sme prijali, že ministerstvo práce umožnilo túto profesiu vykonávať aj vodičom z tretích krajín, ak splnili platné podmienky. Ide zhruba o tritisíc vodičov, ale problém to nevyriešilo,“ uviedol Andrej Lasz, generálny sekretár APZD.

Zákon o cestnej premávke, ktorý tieto podmienky rieši, je na Slovensku oveľa prísnejší než v okolitých krajinách. Zo smernice EÚ si totiž Slovensko pred niekoľkými rokmi vybralo hornú hranicu veku vodičov, pričom susedné krajiny uprednostnili tú menej prísnu – čiže pre kamionistov 18 rokov, pre vodičov autobusov 21 rokov. Stávalo sa tak čoraz častejšie, že slovenskí vodiči v mladšom veku odchádzali za prácou do Čiech, Poľska a na Slovensku ich je nedostatok.

Až schválenie novely mení nepriaznivú situáciu. Prísne podmienky pre spôsobilosť vodičov však zostávajú. Tými sú nielen vodičské oprávnenie na skupiny C pre kamióny alebo D pre autobusy. Pokiaľ vodič nezíska tzv. kvalifikačnú kartu vodiča, nemôže vykonávať svoju budúcu profesiu. Okrem zručností a vedomostí vodiča sa skúma jeho zdravotná i psychologická spôsobilosť. „Zníženie veku vodičov autobusov, aj keď za sprísnených podmienok, otvára priestor na vzdelávanie mladých vodičov. Očakávame zvýšenie záujmu o prácu vodiča “, vysvetlil Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Aktuálna úprava zákona môže zlepšiť situáciu s nedostatkom vodičov na Slovensku aj kvôli tomu, že kým mladší vodiči čakali na ten správny vek, kedy sa môžu posadiť do kamiónu alebo autobusu ako vodiči, väčšina z nich si našla iné zamestnanie, alebo už začala pracovať v zahraničnej dopravnej spoločnosti.