
Už vyše štyridsať rokov sa atribútmi najväčší, najťažší a najvýkonnejší môže chváliť vrtuľník Mi-26, ktorý vznikol v projekčnej kancelárii známeho sovietskeho konštruktéra Michaila Leonťjeviča Mila. Na vývoji typu Mi-26, ktorý mal byť náhradou za typy Mi-6 a Mi-12, začali Milovi konštruktéri pracovať už začiatkom 70. rokov minulého storočia. Hlavnými požiadavkami na bolo, aby mal dvojnásobný objem kabíny a uviezol dvojnásobný náklad ako typ Mi-6, ktorý bol v tom čase najväčším a najrýchlejším sériovo vyrábaným vrtuľníkom na svete.
Prvý prototyp vrtuľníka Mi-26 odštartoval na prvý, len tri minúty trvajúci let 14. decembra 1977. Prvý sériový stroj opustil haly výrobného závodu 4. októbra 1980. Údaje o zaradení Mi-26 do stavu sovietskych ozbrojených síl sa rozchádzajú, pričom najčastejšie sa uvádza rok 1983.
Vrtuľník Mi-26 má impozantné rozmery: jeho celková dĺžka je 40 m, výška 8,145 m, hlavný rotor má priemer 32 m. Každý z ôsmich listov rotora váži 375 kg. Úctyhodný rozmer dosahuje aj priestor pre náklad. Má dĺžku 12,1 m (so sklopenou zadnou rampou 15 m), šírku 3,2 m a výšku 2,85 m. V tomto priestore môže byť prepravovaný náklad s hmotnosťou až 20 ton resp. 90 vojakov alebo 60 zranených na nosidlách.
Na pohon vrtuľníka Mi-26 slúžia dva turbohriadeľové motory s výkonom po 8 500 kW. Typ Mi-26 sa vyrábal a vyrába v temer neprehľadnom počte verzií a variant, ku ktorým v blízkej budúcnosti pribudne ďalšia. Spoločnosť Russian Helicopters oznámila, že jej závod Rostvertol, ktorý je výrobcom vrtuľníkov Mil, ukončil firemné testy prototypu verzie Mi-26T2V, ktorý prvý vzlet vykonal už v auguste 2018. Ukončenie testov umožnilo začať štátny skúšobný programu, na ktorom sa, okrem výrobcu, podieľa aj ruské ministerstvo obrany. Skúšky sa budú konať na štyroch testovacích polygónoch a budú trvať po celý rok 2020.
Hlavnou novinkou najnovšej verzie typu Mi-26 je moderný integrovaný avionický systém NPK90-2V, ktorý umožňuje automatické vedenie po zvolenej trase, vrátane finálneho priblíženia k cieľovému letisku a návrat k letisku vzletu alebo k náhradnému letisku. Nový je aj navigačný a satelitný komunikačný systém. V kokpite sú multifunkčné displeje prípravné moduly na použitie okuliarov na nočné videnie. Vrtuľník je vystrojený obranným systémom Vitebsk, ktorý slúži na ochranu pred zásahom protilietadlovými raketami. Napriek týmto modernizačným prvkom má aj najmodernejšia verzia Mi-26 päťčlennú posádku. Typ Mi-26 má (resp. mal) v kóde NATO označenie Halo, čo znamená gloriola či aureola, ale aj svetelný prstenec okolo Slnka.
(mkk)