Iljušin Il-96-400M je už v štádiu finálnej montáže

Ruské (kedysi sovietske) letecké podniky vyrábajú paletu lietadiel rôznych kategórií a rôzneho určenia. Prednosť mali i majú vojenské lietadlá. V 60. až 80. rokoch minulého storočia sa síce Sovietsky zväz presadil aj v kategórii dopravných lietadiel, napríklad aj u nás používanými typmi z Tupolevovej (Tu-134, Tu-154) i Iljušinovej (Il-18, Il-62) konštrukčnej kancelárie, ale vo vyspelých kapitalistických krajinách s nimi veľa vody nenamútil. Neúspechom sa zatiaľ skončili aj sovietsko-ruské snahy vyvinúť širokotrupové (dvojuličkové) dopravné lietadlá.

Prvý pokus vyvinúť lietadlo tejto kategórie predstavoval typ Il-86, ktorého prototyp absolvoval prvý let 22. decembra 1976 a do služby u spoločnosti Aeroflot sa dostal o tri roky neskôr. Štvormotorová osemdesiatšestka však nezaznamenala väčší úspech a bola vyrobená len v 106 exemplároch.

Vývojom typu Il-86 vznikol modernejší typ Il-96, pôvodne označený Il-86M. Prvá deväťdesiatšestka sa do vzduchu po prvý raz vzniesla v septembri 1988. Na linkách Aeroflotu mala premiéru v apríli 1992. Ani tento typ, vyrábaný v niekoľkých verziách, nedosiahol predpokladaný úspech. Producent vyrobil približne 30 exemplárov.

V súčasnosti používa tento typ na pravidelných linkách len spoločnosť Cubana. Štátny ruský holding UAC (United Aircraft Corporation) sa v súčasnosti pokúša program Il-96 oživiť vývojom verzie Il-96-400M. UAC nedávno vydal tlačovú správu o tom, že po spojení krídiel s trupom prototypu Il-96-400M sa začala finálna montáž lietadla, ktorá zahrnuje najmä inštaláciu riadiacich systémov a interiéru. „Prototyp by mal byť dokončený do konca tohto roka. Potom sa začnú pozemné a letové testy lietadla,“ povedal programový šéf Jurij Grudinin. Prvý vzlet lietadla je plánovaný na rok 2021.

Nový model preberá zo staršej verzie Il-96-400(T) drak a množstvo ďalších komponentov. Trup lietadla je však predĺžený o 8,6 m. Úplne nové bude avionické vybavenie lietadla. Spoločnosť UAC plánuje „nové“ veľkopriestorové lietadlo v dvojtriednom alebo trojtriednom usporiadaní kabíny, s 305, resp. 355 sedadlami. Uvažuje sa aj o verzii na charterové lety s kapacitou 402 cestujúcich.

Za najvýznamnejší znak nového modelu považuje výrobca cielené úsilie použiť na jeho stavbu čo najviac ruských komponentov. Počet zahraničných komponentov by nemal presiahnuť desať percent. Na pohon lietadla budú slúžiť ruské motory Awiadwigatel PS-90A. Holding UAC však nepredpokladá, že by sa lietadlo Il-96-400M vyrábalo v podstatne väčšom množstve než doterajšie modely. Počíta ale s tým, že poznatky a skúsenosti, získané pri jeho výrobe a stavbe, by sa mohli uplatniť pri vývoji budúceho veľkopriestorového lietadla CRAIC CR929, ktoré je spoločným programom Ruska a Číny.

(mkk)