Ever Given vyplávala, čo spôsobilo je nehodu, nie je zatiaľ jasné

Obrovskú kontajnerovú loď Ever Given, ktorá takmer týždeň blokovala Suezský prieplav, sa v pondelok podarilo opäť dostať na vodu a smeruje von z kanála. Oznámila to spoločnosť SCA, spravujúca Suezský prieplav. Kontajnerová loď Ever Given sa v utorok 23. marca v kanáli náhle vzpriečila a niekoľko dní s ňou nebolo možné pohnúť.

Prevádzkovateľom stroskotanej lode Ever Given je taiwanská spoločnosť Evergreen Marine, ktorá označila za príčinu incidentu silný vietor. Denník Aktuálne.cz oslovil dvoch českých námorníkov, ktorí majú skúsenosti s medzinárodnou plavbou.

Dušana Sahula, ktorý sa plavil na nákladných lodiach po všetkých svetových oceánoch, vníma dva problémy. Podľa neho je možné, že došlo k technickej poruche na kormidlovom zariadení. V Suezskom prieplave sa totiž vypína automatické riadenie lode a kormidluje sa ručne. Možno využiť aj služby lodivodov, ktorí vedú lode cez nebezpečné vody alebo oblasti s hustou premávkou. V čase nehody bola v oblasti búrka a silný vietor. Hoci loď, vezúca 20-tisíc TEU je obrovská, vietor mohol mať na nehodu vplyv. Dušan Sahula priblížil, že takéto nehody sa občas dejú, len sa o nich toľko nehovorí. „Na riekach Paraná a Mississippi som videl podobne uviaznutú loď. Situácia v Suezskom priepalve je možná výnimočná v tom, že táto loď je obrovská,“ dodáva Sahula.

Z informácií, ktoré poskytol bývalý lodný kapitán Ján Hamza, zatiaľ nemožno súdiť, či urobil niekto z posádky chybu, alebo či zlyhala technika. „Pri plavbe v Suezkom prieplave musí vždy na veliteľskom  službu konajúci dôstojník. Na šírom mori sa zvyčajne zadá kurz a riadenie lode prevezme počítač.“

Zatarasenie prieplavu vážne narušilo dopravu tovaru medzi Európou a Áziou. Spotrebitelia môžu onedlho pocítiť nielen omeškanie dodávok tovaru z Číny a ďalších ázijských krajín, ale aj zvýšené ceny určitých tovarov. Editor portálu Finančné noviny, analytik Vladimír Bačišin pripúšťa krátkodobý nedostatok surovín na výrobu elektrotechnických súčiastok a napríklad aj dodávok komponentov pre automobilový priemysel, ale tiež kávy Arabica, ktorá sa do Európy prepravuje vo veľkom množstve.

Viacerí lodiari sa rozhodli svoje plavidlá poslať okružnou cestou okolo Afriky, čo predlžuje plavbu o minimálne 10 dní. V. Bačišin hovorí, že Čína o to intenzívnejšia pracuje na rozvoji alternatívnej prepravy po železnici, ktorá vedie z Číny cez Kazachstan, Rusko, Bielorusko do Brestu na hranici s Poľskom.

Banskej, lodiarskej a ropnej spoločnosti Maersk uviazli v Suezskom prieplave tri lode, jej ďalších tridsať plavidiel čaká na vstup do prieplavu, ďalších 15 je už na ceste okolo Mysu dobrej nádeje. Spoločnosť avizuje, že vzhľadom na nahromadenie lodí pred prieplavom bude trvať ďalších šesť dní, kým sa dostanú na rad. Náprava škôd spôsobená domino efektom potrvá niekoľko týždňov.

Zdroj: Aktuálne.cz, TASR, RTVS

Foto: Reuters