DB Schenker testuje LNG v diaľkových prepravách

Udržateľnosť patrí medzi strategické hodnoty logistickej spoločnosti DB Schenker, ktorá s cieľom znížiť ekologickú záťaž prepráv dlhodobo podporuje technológie a inovácie na poli alternatívnych palív. Jedným z takýchto projektov bol nedávny praktický test dojazdu LNG ťahača s návesom na diaľkovej trase z Českej republiky do Holandska.

Už niekoľko rokov sa vo firemnej flotile osobných a úžitkových vozidiel spoločnosti DB Schenker objavujú autá na stlačený zemný plyn (CNG), kvôli ktorým vznikla priamo v areáli spoločnosti v Rudnej vlastná plnička. Pre diaľkovej prepravy však CNG nie je optimálny najmä kvôli nedostatočnému dojazdu a jazdným vlastnostiam. V spolupráci s automobilkou Iveco sa preto spoločnosť rozhodla otestovať prevádzku kamiónu na tekutý zemný plyn (LNG) na pravidelnej linke z Rudnej pri Prahe do viac ako 860 km vzdialeného holandského Tilburgu.

Vďaka úctyhodnému deklarovanému dojazdu až 1500 km na jednu nádrž bolo možné naplánovať trasu dlhú vyše 1700 km na trase Rudná – Tilburg s jedným plánovaným tankovaním. K tomu bola vybraná samoobslužná plniaca stanica priamo v Tilburgu, kam náklad smeroval. “Počas týždňového testu zvládol kamión vybranú trasu hneď dvakrát. Jazdné vlastnosti neboli oproti kamiónu na naftu výrazne odlišné, len plnenie LNG trvalo o niečo dlhšie. Plyn je udržiavaný pri teplote -162 ° C, preto je jeho skladovanie a manipulácia s ním náročnejšia. Vodič bol pred cestou odborne zaškolený a tankovanie bez problému zvládol,” hovorí Petra Sůvová, manažérka prepráv v spoločnosti DB Schenker.

“Alternatívne palivá sú v popredí záujmu DB Schenker dlhodobo, pretože v nich vidíme budúcnosť udržateľnejších a ekologickejších prepráv. Nazbierali sme cenné skúsenosti, ktoré by sme radi uviedli aj do každodennej praxe. Uvítali by sme väčšiu podporu od nášho štátu, pretože vďaka vysokým nákladom nie je prevádzka zatiaľ rentabilná,” hovorí Tomáš Holomoucký, riaditeľ DB Schenker pre Českú republiku, a dodáva: “Vítame, že niektoré významné české firmy, napríklad Škoda Auto, aktívne motivujú svojich dodávateľov a dopravcov vo využívaní LNG vozidiel.”

LNG zaznamenáva v posledných rokoch veľký rozmach najmä v západnej a južnej Európe. Sieť LNG staníc je hustá najmä v Holandsku a Taliansku. Niektoré krajiny, ako napríklad Nemecko, má navyše pre LNG vozidlá nastavenú nulovú sadzbu mýta. “Za týždeň sme s daným kamiónom prešli 3658 km a úspora na mýte v Nemecku predstavovala 513 eur,” dodáva Petra Sůvová.

Parametre prepravy LNG kamiónu na trase Rudná-Tilburg-Rudná

Ťahač: IVECO Stralis AS440S46T / P NP
Celková vzdialenosť: 3658 km
Priemerná rýchlosť: 75 km / h
Tempomat: 62 % času jazdy
Priemerná celková hmotnosť vozidla: 29 t
Spotreba paliva: 25,6 kg / 100 km
Emisie CO2: 0,7 kg / km