Čínska magistrála „Nebeská diaľnica“ je ozajstnou superstavbou

Číňania vybudovali 240 km dlhú superdiaľnicu s názvom Yaxi. Jej trasa sa vinie medzi vysokými horami a mohutnými horskými chrbtami, pričom nadmorská výška sa v priemere na každý kilometer zdvíha o 7,5 m. Preto diaľnicu pomenovali ako „Rýchloschody do neba“ alebo „Nebeská diaľnica“.

V Číne sa k diaľniciam správajú ako k dôležitému nástroju na upevnenie štátnosti. Ich výstavbe sa venuje veľká pozornosť. Tempo výstavby dosahuje 30-tisíc km viacpruhových diaľnic ročne. Technológia, uloženie podkladu z betónových dosiek a ich asfaltovanie zaručujú 30 až 40 ročnú životnosť. Stavebné technológie sú už na takej úrovni, že Číňania boli schopní vybudovať rýchlostnú komunikáciu aj v horách. Točitá línia Yaxi sa zdvíha do oblakov a niektoré úseky cesty prechádzajú vodiči nad vysokými priepasťami.

Diaľnica stála viac ako 4,14 mld. USD a na jej výstavbu bolo potrebných päť rokov. Na čínske pomery veľa času zabralo projektovanie. Bolo nutné vypočítať zaťaženie na povrch vozovky vedúcej zónami častých zemetrasení. Magistrála sa stala turistickou atrakciou. Pretína malebnú časť provincie Si-ťuan. Pred miliónmi rokov sa v tejto oblasti odohrávali zložité geologické procesy. Mimoriadne hornatá oblasť je zónou aktívnych zemetrasení, čo si od čínskych architektov vyžadovalo novátorské riešenie. Problém vyriešili inžinieri tak, že polovicu diaľky magistrály tvoria tunely a viadukty.

Peng-Li, hlavný inžinier stavby Yaxi hovorí, že výstavba moderných diaľnic predstavuje z technologického hľadiska veľmi zložitú úlohu. Treba držať krok s rozvojom automobilového priemyslu a pri projektovaní povrchu vozovky a trasy je potrebné vziať do úvahy množstvo faktorov. „Jazda dnešnými luxusnými automobilmi nároky cestujúcich zvyšuje. Cesty musia byť projektované tak, aby zaručili plynulú jazdu a komfort zodpovedajúci moderným autám. Preto sme využili veľké množstvo inovatívnych technológií a materiálov, čo nám napríklad umožnilo vytvoriť najdlhšie súvislé klesanie na svete v dĺžke 51 km so sklonom tri percentá, ako aj prvý tunel na svete s dvojitou špirálou,“ konštatuje Peng Li.

Jedným z najväčších problémov pri výstavbe diaľnice, ktorá vedie dvanástimi seizmickými oblasťami, bolo geologicky nestabilné prostredie s mnohými tektonickými zlomami. Ovplyvnilo to nielen jej konštrukciu, ale aj mimoriadne pevné podpery pre viadukty. V priebehu výstavby dochádzalo k častým zosuvom pôdy, čo komplikovalo stavebné práce.

Magistrála jej jedným z najneobyčajnejších a najveľkorysejších projektov na svete. Je na nej 270 viaduktov a 25 tunelov. Celková dĺžka tunelov činí 41 km. Dvojité špirálové tunely Gan žaizi a Diažaizi sú prvými tunelmi na svete tohto typu s malými rádiusmi. Na diaľnici je jeden z najhlbších hĺbkových tunelov v Číne. Jeho hĺbka dosahuje 1 650 m a diaľka 9 962 m v ľavej línii a 10 007 m v pravej línii. Tunel skrátil cestu, ktorá predtým trvala niekoľko hodín a viedlo okolo hôr, na 10 minút.

Hlavnou atrakciou diaľnice je trámový most Labadžin. Má jednu z najvyšším mostných podpier na svete vysokú 182,5 m. Na rozdiel od ostatných veľkých mostných podpier v Číne, najvyššie podpery mosta Labadžin boli zostrojené so štyrmi oceľovými rohovými stĺpmi, ktoré boli vyplnené betónom a spojené betónovými doskami, čím vytvorili dutú skriňovú konštrukciu. Táto technológia bola vo svete použitá po prvý raz.

Zdroj: Torque

Foto: China Plus