Cestní dopravcovia zápasili s nedostatkom vodičov a so zvýšenými nákladmi

Aj pre autodopravcov bol končiaci sa rok 2022 opäť ťažký. Ako prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský zhodnotil, firmy pociťovali najmä nedostatok vodičov a čelili výraznému zvyšovaniu nákladov na pohonné látky, oleje, mazivá, kvapalinu AdBlue či pneumatiky. Legislatívne zmeny v rámci Balíka mobility podľa neho mali zásadný vplyv na dĺžku jázd a odpočinku vodičov a ich vysielanie aj dopravné činnosti v Európskej únii.

„Združenie dalo na stôl riešenia a návrhy v šiestich oblastiach. Sme však sklamaní a nahnevaní, že napriek ročným vyjednávaniam nám štát prakticky nijako nepomohol,“ upozornil Piešťanský. Cestní dopravcovia žiadali refundáciu spotrebnej dane z vybraných palív využívaných nákladnými vozidlami nad 7,5 tony, zníženie cestovných náhrad v súvislosti s poskytnutím peňažného plnenia pri vyslaní či zníženie dane z motorových vozidiel. Zároveň chceli oslobodiť vreckové od dane z príjmu pre zamestnancov, ktorým častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, a niektoré biopalivá od spotrebnej dane. Navrhovali aj úpravu základných sadzieb stravného pre niektoré krajiny v EÚ.

„Dúfame, že sa konečne podarí zrealizovať niektoré z uvedených návrhov združenia v prospech dopravcov. Vzhľadom na prechod na nové mýto na Slovensku dúfame, že táto zmena bude hladká a peniaze, ktoré ušetrí štát, nájdu cestu späť k dopravcom, ktorí to pocítia na zlepšení svojho podnikania,“ očakáva v roku 2023 Piešťanský.

Za tridsať rokov od vzniku samostatnej Slovenskej republiky sa cestná doprava zmenila úplne na nepoznanie. Podľa prezidenta ČESMAD Slovakia sa zmenilo takmer všetko, od podmienok podnikania, možností získania finančných zdrojov až po uvoľnenie bariér v podobe otvorenia trhu a hraníc v rámci krajín EÚ.

„Dopravcov už v drvivej väčšine prípadov neobmedzujú prepravné povolenia či môžu využívať výhody spoločného eura. Stále však ide o náročné podnikanie, ktoré musí spĺňať extrémne množstvo podmienok a má veľa nástrah, pričom je pre hospodárstvo extrémne dôležité,“ priblížil Piešťanský. Cestná doprava podľa neho stojí pred veľkými technologickými zmenami. „Ide najmä o zavádzanie nových vozidiel s pohonom bez využitia fosílnych palív a autonómnych vozidiel, a uvidíme, čo to prinesie,“ dodal.

Zdroj: SITA