Boeing 777-9 so sklopnými koncami krídiel na prvom lete

Predstavte si, že ste cestujúcim v lietadle a po pristátí by ste si všimli, že koncová časť krídla sa začína zdvíhať až sa napokon zastaví v zvislej polohe. „Ešte dobre, že sa to krídlo zlomilo až na zemi,“ povedala by väčšina z vás.

Spomenutý „hororový“ scenár sa už na budúci rok stane skutočnosťou. Nepôjde ale o žiaden horor, ale o jedinečnú skúsenosť pre cestujúcich v nových boeingoch B777-9. Nový dvojmotorový diaľkový Boeing B777-9, počas vývoja označovaný ako B777X, je totiž prvým dopravným lietadlom na svete, vystrojeným sklápacími koncami krídiel.

Po niekoľkých odkladoch sa testovací exemplár typu B777-9 po prvý raz vzniesol do vzduchu koncom januára. Absolvoval temer štvorhodinový skúšobný let, počas rolovania po pristátí zakončený efektným sklopením koncov krídiel.

Laik si právom môže položiť otázku, načo vlastne slúžia takéto koncovky krídiel so zložitým sklápacím mechanizmom. Dôvod je pomerne jednoduchý. Nový typ 777-9 (aj budúci B777-8) disponuje novými, z kompozitu zhotovenými krídlami, ktoré majú kvôli zvýšeniu vztlaku a zníženiu spotreby väčšie rozpätie než doterajšie modely radu 777. S rozpätím 71,75 m by sa však sedemstosedemdesiatsedmička nevošla na vedľa seba ležiace stojiská letísk kategórie E.

Podľa predpisov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) môžu totiž na letiskách spomenutej kategórie E pristávať len lietadlá s rozpätím krídiel do 65 m (teda aj doterajšie verzie B777). Nový boeing by preto musel používať letiská vyššej kategórie F. Takýchto letísk, ktoré v súčasnosti používajú len typy B747-8 a A380, je však oveľa menej ako letísk triedy E.

Lietadlá zaberajú na palubách i v podpalubných hangároch lietadlových lodí podstatne menej drahocenného priestoru.

Konštruktérom firmy Boeing sa predsa len podarilo „vpratať“ model 777X do kategórie E elegantným riešením, ktoré „odkukali“ od vojenských námorných lietadiel, pristávajúcich na lietadlových lodiach. Mnohé z nich majú sklopné krídla resp. aspoň ich koncové časti. Lietadlá tak zaberajú na palubách i v podpalubných hangároch lietadlových lodí podstatne menej drahocenného priestoru ako lietadlá s pevnými krídlami. Rozpätie lietadla B777-9 sa sklopením koncov krídiel nahor zmenší z hodnoty 71,75 m v letovej konfigurácii na 64,82 m na zemi, čím sa lietadlo vojde, aj keď len o chlp do požiadavky pre kategóriu letísk E.

Americký federálny letecký úrad musel pre sklápacie koncovky krídiel vymyslieť prísne bezpečnostné požiadavky. Najdôležitejšia je tá, že konce krídiel sa za žiadnych okolností nesmú sklopiť za letu. Na pohon novej verzie radu B777 slúžia motory GE9X. Ide o najväčšie motory, aké sa kedy použili na civilnom dopravnom lietadle. Motor, ktorého maximálny ťah je 470 kN, má dúchadlo priemeru 340 cm. Nový rad diaľkových boeingov sa bude dodávať v dvoch verziách, označených 777-9 a 777-8.

Spomenutý prvý let absolvovala verzia 777-9, ktorá má dĺžku 76,72 m a v dvojtriedne usporiadanej kabíne prepraví až 426 cestujúcich do vzdialenosti 13.500 km. Plánovaná verzia 777-8 má trup skrátený na 69,79 m a 384 cestujúcich prepraví do vzdialenosti 16.170 km.

Ku koncu minulého roka registroval Boeing 309 pevných objednávok na lietadlá 777-9 resp. -8X, pričom prvé budú spoločnosti Emirates, ktorá si objednala 150 lietadiel, dodané v budúcom roku.

(mkk)