
Leteckú „nákladnú loď“ An-124 vymyslel koncom 70. rokov legendárny sovietsky konštruktérsky úrad Antonov. Plánovala sa ako veľké dopravné lietadlo pre sovietske letectvo. V tom čase bolo cieľom vyvinúť lietadlo schopné uniesť veľké užitočné zaťaženie ako náprotivok porovnateľného lietadla NATO.
Výkon modelu An-124, nazvaného „Ruslan“, je pôsobivý dodnes. V súčasnosti sa používa predovšetkým na charterové nákladné lety. Vďaka takmer stopercentnému monopolu v tomto segmente sa lietadlo teší obrovskému úspechu.
Lev – či skôr kondor?
Ruslan (ruské krstné meno turecko-tatárskeho pôvodu, s významom „lev“) je dodnes svetovou jednotkou pre civilnú prepravu ťažkých nákladov. Antonov 124 „Руслан“ prvýkrát vyletel do vzduchu 24. decembra 1982. S maximálnou vzletovou hmotnosťou viac ako 400 ton to bolo odvtedy najväčšie lietadlo na svete, ktoré ukradlo titul svojmu rivalovi na západe – stroju Lockheed C-5.
Ruslan predčil svojho západného rivala kratším trupom, nižšou prázdnou hmotnosťou a vyšším užitočným zaťažením. Keď ho o rok neskôr prvýkrát predstavili na renomovanom parížskom Aérosalone v máji 1985, vzbudil senzáciu. V krajinách NATO, ktoré uznali jeho schopnosti, dostal krycie meno „Condor“.
Ideálny na prepravu ťažkých nákladov
Okrem skutočných výkonových špecifikácií odrážal symbolicky dizajn An-124 aj nedoziernu rozlohu bývalého Sovietskeho zväzu. Návrhári v Kyjeve vedeli, čo robia, keď sa posadili ku konštrukčnému stolu. Ruslan môže bez problémov pristáť na vzdialených pristávacích dráhach a dá sa naložiť a vyložiť aj v prípade chýbajúcej miestnej infraštruktúry.
Jeho robustný podvozok a konštrukcia ramenných krídel umožňujú prevádzku aj na tvrdo zamrznutom snehu a štrkových dráhach. Pretože má na palube všetko, čo potrebuje na bezproblémovú nakládku a vykládku, nie je odkázaný na dobre vybavené letisko. Tento fakt umožňuje An-124 pracovať úplne nezávisle, čo je výhodou v poskytovaní pomoci krízovým oblastiam alebo územiam postihnutých katastrofami, kde sa prepravuje zväčša mimoriadne veľký a objemný náklad.
Tajomstvo úspechu An-124
Okrem robustného podvozku a výhodného technického prevedenia vďačí An-124 za svoj úspech aj niekoľkým detailom. Na Ruslan je možné naložiť rozmerný náklad buď cez zadnú rampu, alebo zdvihnutím nosa trupu. Na jeho sklopený nos je neobvyklý pohľad. Ide pritom a jednu z najväčších predností lietadla. Boeing 747, porovnateľný z hľadiska veľkosti a maximálneho zaťaženia, bol navrhnutý iba na civilné použitie a na rozdiel od An-124 ho možno nakladať a vykladať iba pomocou špeciálnych zdvíhacích plošín, pretože jeho nákladný priestor sa nachádza niekoľko metrov nad pristávacou dráhou. Na druhej strane podvozok Ruslanu je možné sklopiť, čo umožňuje plynulé nakladanie priamo zo zeme. Lietadlo si vtedy prakticky „pokľakne.“
An-124 je tiež ideálny na prepravu ťažkého a objemného nákladu. Je schopný prepraviť viactonové generátory Siemens, raketové stupne pre Atlas V, prúdové motory pre Boeing-777 alebo Airbus A-380, špeciálne člny na čistenie ropných škvŕn a dokonca aj gigantický žulový obelisk zo 4. storočia. Po naložení do nákladného priestoru, dokáže „Condor“ zdvihnúť do vzduchu takmer čokoľvek.
Úvahy o predĺžení životnosti
Len niekoľko rokov po prvom lete sa Sovietsky zväz rozpadol a prevzal veľkú časť vojenského dopytu po lietadle. To sa pre An-124 ukázalo ako skvelá príležitosť, pretože len niečo vyše dvoch desiatok (z 55 vyrobených) bolo predaných civilným operátorom.
Lietadlo bolo okamžite použité na špeciálne charterové prepravy nákladu po celom svete a v krátkom čase sa osvedčilo. Poslednými civilnými operátormi sú dnes Volga-Dnepr Airlines v Rusku s dvanástimi Ruslanmi, ukrajinské Antonov Airlines so siedmimi Ruslanmi a Maximus Air Cargo iba s jedným.
Na prepravu sú výhodné aj špeciálne chartery vojenskej techniky. Po poruche motora v novembri 2020 spoločnosť Volga-Dnepr Airlines uzemnila všetky svoje lietadlá, kým nebolo možné zistiť príčinu. V súčasnosti sa uvažuje o predĺžení životnosti súčasných Antonovov. A existuje veľa povestí o projektoch, ktoré sa snažia napodobniť tento jedinečný model lietadla s vylepšenými a modernejšími vnútornými časťami.
Znovuzrodenie pomocou doladenia?
Úspech lietadla viedol k mnohým diskusiám o obnovení výroby. Nová verzia s užitočným zaťažením o ďalších 30 ton s dlhším doletom sa považuje za technicky dosiahnuteľnú. Veľkú aktualizáciu by predstavovali modernejšie motory a vylepšená avionika, keďže posledné modely boli dodané začiatkom roku 2000.
Jedným z pozitívnych vedľajších účinkov modernizácie Ruslana by bolo zníženie počtu potrebnej posádky z piatich na tri. Ukrajina a Rusko chceli pôvodne spolupracovať na novej generácii, ale hneď na začiatku sa vyskytli spory týkajúce sa výrobného závodu. Aj keď je od rozpadu Sovietskeho zväzu Antonov ukrajinskou spoločnosťou, Rusko trvá na tom, že akákoľvek nová výroba An-124 by sa musela v Rusku uskutočniť v súvislosti s právami a zmluvami pochádzajúcimi ešte z éry Sovietskeho zväzu. Vojenské nepriateľstvá, ktoré nakoniec medzi týmito dvoma krajinami vznikli, teraz takúto spoluprácu znemožňujú. Niekoľko grandióznych plánov, ktoré vypracovali zainteresované strany, sa neuskutočnilo.
Najväčšia je Mrija
Existuje aj nástupca modelu An-124. Namiesto štyroch je vybavený šiestimi motormi. Jeho trup a rozpätie krídiel boli predĺžené o zhruba 15 metrov pri zachovaní rovnakého prierezu. An-225 Mrija („Dream, Sen“) je najväčšie a najťažšie lietadlo na svete a do roku 2019 malo aj najväčšie rozpätie krídel. V súčasnosti existuje iba jeden exemplár. Pôvodne bola Mrija navrhnutá tak, aby umožnila sovietskemu raketoplánu Buran („Snowstorm, Snehová búrka“) prepravu do kozmického prístavu. V súčasnosti sa používa aj na charterové lety. Je to však príbeh hodný vlastného článku.
Zdroj: cargo-partner
Foto: Tomas Hajek