Alexander Alstock, STOW SR: Záujem o automatizáciu rastie

Koronakríza ukázala niektorým firmám, že je čas pustiť sa do určitých foriem automatizácie,“ hovorí v exkluzívnom rozhovore Alexander Alstock, konateľ spoločnosti STOW SR. Hovorili sme nielen o automatizácii, ale aj klasických regálových systémoch a prečo automatizácia na Slovensku stále ešte zaostáva.

Čo ponúka STOW v oblasti automatizácie?

Ponúkame poloautomatizované systémy Atlas Shutte a Atlas Shuttle 2D, ktoré sa dajú pripojiť na podnikové systémy zákazníka. Zjednodušene sa dá povedať, že ide o kyvadlový paletový systém, ktorý je určený pre ukladanie a výber paliet vo vysokých kanáloch. Jadro systému tvorí nosič, ktorý sa používa na posúvanie paliet v špeciálne navrhnutej regálovej konštrukcii. Výsledkom je optimalizovaná skladovacia kapacita. Vieme ponúknuť aj celkové automatizované riešenia, silá s dopravníkmi, WMS systémom, prepojené na ERP či SAP zákazníka. Takéto riešenia ponúkame v spolupráci s partnermi, ktorí dodávajú určité komponenty, ako napr. softvér či dopravníky. Celkovo je veľa produktov, ktoré vieme ponúknuť, proste všetko od regálov, cez poloautomatizované systémy až po plnoautomatické sklady.

Ako by ste zhodnotili situáciu na Slovensku, čo sa týka záujmu o automatizované riešenia?

Koronakríza ukázala niektorým firmám, že je čas pustiť sa do určitých foriem automatizácie. Pretože keď vypadnú z pracovného procesu nejakí ľudia, automatizovaný systém stále funguje. Najmä v oblasti e-commerce rastie záujem o tento typ riešení. Aj keď záujem rastie, stále je to ešte nedostatočné. Ide o pomerne drahé riešenia, takže firmy váhajú. Stále si prepočítavajú, koľko stoja ľudia, skladová plocha a podobne.

Boli zverejnené rôzne štúdie, že práve krízy, túto nevynímajúc, vedú k väčšej miere automatizácie a robotizácie. Aký je váš názor?

Zavádzanie robotizácie v určitých prevádzkach tu bolo aj pred koronakrízou. V tejto oblasti nás najviac ťahá automobilový priemysel. Vo výrobe behajú automatizované vozíky, na linkách sú roboty. Priemysel v tomto napreduje, ale logistika v automatizácii stále zaostáva. Mám však informácie, že napríklad fulfillmentové firmy, ktoré ponúkajú služby pre e-shopy, nad automatizáciou uvažujú a pomaly ju zavádzajú. Niektoré sa rozhodli pre automatizáciu hneď, ani neuvažovali nad manuálnym riešením. Dokonca v časti prípadov to už bolo pred koronou. Takže automotive bolo v tejto oblasti priekopníkom, nasleduje oblasť e-commerce, ktorá stále silnie.

Takže vlastne na Slovensku bráni väčšej miere automatizácie relatívne lacná pracovná sila.

Áno, oproti iným rozvinutým krajinám, sú u nás ľudia ešte stále lacní. Počiatočná investícia do automatizácie je vysoká, preto sa do nej zákazníci nehrnú a stále využívajú zabehnuté riešenia. Malé firmy nad ňou v podstate ani nerozmýšľajú, stačia im klasické regály. V podstate aj veľké logistické firmy, ktoré majú veľké sklady, využívajú len regály a techniku, na ktorú boli zvyknutí.

Hovorili ste, že automatizované riešenia sú drahé. Je to ale naozaj tak? Aká je návratnosť týchto investícií?

Pri plnej automatizácii, ktorá má samozrejme zmysel pri určitom objeme tovaru, sa výška investície počíta v miliónoch eur. Každá zákazník si musí urobiť kalkuláciu, aká bude jeho úspora napríklad na zníženom počte pracovných miest či na ušetrenej ploche. Samozrejme, pri takomto stupni automatizácie sú to aj ďalšie úspory na kúrení, resp. osvetlení. Do hry vstupuje množstvo faktorov, ktoré treba pri rozhodovaní zohľadniť. Je to vysoko individuálne. Samozrejme, lacnejšie sú poloautomatické riešenia, ako napríklad náš 2D Shuttle, ktorý je určený na zaskladňovanie a vyskladňovanie paliet. Je to určitý medzistupeň medzi manuálnym a plnoautomatickým riešením a je cenovo dostupnejší. Zvýši produktivitu, sklad je priepustnejší, ušetrí priestor v sklade a samozrejme ušetrí aj pracovnú silu.

Ak za vami príde firma s nápadom automatizovať, aký postup jej poradíte?

Jednou skupinou sú zákazníci, ktorí už presne vedia, čo chcú. S tými je to jednoduchšie, alebo vedia, ktoré procesy chcú automatizovať, poznajú presne pohyb tovaru a priepustnosť v sklade. Potom sú zákazníci, ktorí automatizované riešenie niekde videli, páči sa im a chceli by ho. Ale problém je, že vlastne nič nevedia. Tým vieme poradiť. Štandardne sa ich pýtame na technické parametre paliet, resp. iných obalov, pohyb tovaru v sklade, množstvo manipulovaného tovaru a pod., aby sme si dokázali urobiť celkový obraz o sklade a prípadnej automatizácii. Na základe všetkým informácií dokážeme zákazníkovi poradiť, aká forma automatizácie je pre neho najvhodnejšia.

Stáva sa aj to, že prídete na to, že vlastne žiadnu automatizáciu nepotrebuje?

Samozrejme, aj to sa môže stať. Nikdy sa nesnažíme zákazníkovi vnútiť naše riešenia za každú cenu.

Jednou z prekážok automatizácie je dlhá návratnosť. Sú ešte aj ďalšie?

Niekedy je to aj neinformovanosť. My môžeme pripraviť určitý rozpočet a manažment firiem je prekvapený, aké je to riešenie vlastne drahé. Predtým totiž nemali predstavu o skutočnej cene. Takže niekedy záujem by aj bol, ale cena zákazníka odradí a hľadá alternatívne riešenie. Niekedy to môže byť zase obmedzený čas zmluvy. Keď má logistická firma so svojim klientom zmluvu na určitý čas, tak nepôjde do automatizácie, pretože po skončení zmluvy už nemusí mať pre toto riešenie využitie. Jednoduchý regálový systém sa dá predať ďalej, pretože ide o modulárne riešenie, ale automatizovaný systém je vždy na mieru pre konkrétneho zákazníka.

Existuje v tejto oblasti možnosť lízingu?

Keď hovoríme o klasických regáloch, tak existuje financovanie prostredníctvom firiem, ktoré poskytujú lízing na technológie. V prípade automatizácie je to pravdepodobne tiež možné, ale ešte sme takýto prípad neriešili. Samozrejme, vždy je to na rozhodnutí lízingovej spoločnosti.

Aká je vaša spolupráca s ostatnými dodávateľmi techniky pre sklady, napríklad manipulačnej techniky?

Dokážeme spolupracovať prakticky s každým dodávateľom. Nezáleží, či sú to dodávatelia manipulačnej techniky, sprinklerov alebo podlahy, s každým vieme vytvoriť zohratý tím a zákazníkovi ponúknuť najlepšie riešenie jeho potrieb, zároveň sa ho snažíme odbremeniť od vecí, ktoré dokážeme vyriešiť spoločne.

Väčšinou sa regálové systémy riešia, až keď už je hala postavená.

Ideálne je, keď sa k tomu môžeme vyjadriť už v projektovej fáze. Najprv urobiť návrh regálového systému a potom okolo neho postaviť halu. (smiech)

A čo keď už hala stojí?

Potom sa musíme prispôsobiť a často sa stáva, že buď zavadzajú stĺpy či chýba pár centimetrov na ďalší regálový blok. Snažíme sa vždy urobiť všetko pre to, aby bol zákazník spokojný.

Aké trendy môžeme v oblasti automatizácie očakávať?

Určite implementácia automatizovaných systémov bude rásť v rôznych segmentoch priemyslu. Dnes to najvýraznejšie vidieť v automotive a e-commerce. Očakávame, že sa zapoja aj ďalšie segmenty.

Jozef Brezovský

Tento rozhovor, ako aj ďalšie články a rozhovory, nájdete v desiatom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU