A. Jasenovec, FM SLOVENSKÁ: Logistika sa bude viac digitalizovať

Spoločnosť FM Logistic pôsobí na Slovensku už od roku 1999 a za ten čas sa jej pobočka v Seredi vypracovala na jedno z najväčších co-packingových centier v Európe. O súčasnej situácii, ale i o trendoch v logistike a plánoch spoločnosti sme sa zhovárali s Antonom Jasenovcom, Commercial Managerom spoločnosti FM SLOVENSKÁ.

Aký očakávate rok 2020 z ekonomického hľadiska?

Nie je to ľahké hodnotiť. Určite sa prejavia zmeny spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19. Registrujeme zvýšený záujem o omnichannel v oblasti e-commerce. Naša spoločnosť FM SLOVENSKÁ patrí do klastru strednej Európy (FM Logistic CE), ktorej členmi sú krajiny ako Česká republika, Poľsko, Slovensko a Maďarsko. V doprave máme nemalé zastúpenie i v oblasti automotive. FM Logistic CE pôsobí najmä v FMCG a farmaceutickom sektore, preto sme nezaznamenali veľké poklesy objemu prepravovaného tovaru.

Počas karantény sa darí najmä e-commerce a kuriérskym službám. Nerozmýšľali ste rozšíriť podnikanie aj týmto smerom?

Spoločnosť FM Logistic CE ponúkla omnichannel služby už dlho pred pandémiou, ale v skutočnosti práve táto pandémia COVID-19 a súvisiaci rýchly rast služieb e-commerce, viedli ku zvýšeniu dopytu po tejto službe aj u našej spoločnosti. Vďaka skúsenostiam a nášmu know-how sme na to boli pripravení a mohli sme ľahko a jednoducho splniť požiadavky našich klientov.

Myslíte si, že koronakríza zmení správanie zákazníkov?

Áno, určite. Nastane zvýšenie dopytu po omnikanálových službách, pretože rast e-commerce je enormný. Sledovali sme zvýšenie dopytu po FMCG tovare v počiatočnej fáze pandémie, ktorý stále pretrváva, aj keď už v miernejšej forme. Určite ostanú požiadavky zákazníkov na preventívne opatrenia a pohotovostné plány.

Koľko máte na Slovensku prevádzok a zamestnancov? Plánujete ďalší rast?

Máme dve prevádzky. V Seredi, kde je jedno z najväčších co-manufacturingových centier v strednej Európe, a v Prešove. Máme okolo 500 zamestnancov. Ďalší rast určite plánujeme, najmä na západnom Slovensku.

Významnou súčasťou vášho podnikania je co-packing a co-manufacturing. O čo vlastne ide? Akú časť vašich tržieb generuje?

Co-packing firmy väčšinou berú ako pridanú hodnotu k tovaru zákazníka. Postupom času objem tejto aktivity vzrástol na úroveň, kde z menšieho co-packingového strediska v Seredi vzniklo centrum s rozlohou niekoľko tisíc metrov štvorcových a ide o jedno z najväčších co-packingových centier v strednej a východnej Európe. K štandardným co-packingovým operáciám patrí balenie do fólie, škatuliek a displayov v rôznych kombináciách a množstvách vkladaných produktov, etiketovanie, prelepovanie, pridávanie reklamných predmetov a v neposlednom rade blistrovanie. Spôsob závisí od požiadaviek zákazníka a druhu tovaru. Naši zákazníci sa pohybujú v segmente FMCG, avšak spolupracujeme aj so spoločnosťami z nábytkárskeho, strojárskeho či automobilového priemyslu. Spomenul by som napríklad firmy ako BIC, Nestlé či Johnson&Johnson. Tieto aktivity nám generujú asi 90 percent tržieb.

Ako dokážete bojovať s fluktuáciou zamestnancov? V Seredi to asi nie je jednoduché s pracovnou silou.

Aj keď ide do značnej miery o strojovú výrobu, stále vyžaduje veľký podiel ručnej práce. Aj keď je väčší nápor najmä pred sviatkami, poskytovanie co-packingových služieb nie je možné založiť iba na sezónnych aktivitách. Musíte zabezpečiť určitú minimálnu stabilnú každodennú prácu a až k tomu môžete pridávať výrazne sezónne aktivity. Proste musíme ľudí motivovať, aby vedeli, že pracujú pre stabilnú spoločnosť.

Pre akých zákazníkov je co-packing vhodný?

Najmä pre zákazníkov, ktorí potrebujú pridanú hodnotu k ich tovaru. Co-packing je služba s pridanou hodnotou, ktorá umožňuje generovať synergie a úspory pro zákazníka v rámci logistických služieb a umožňuje našim zákazníkom sústrediť sa na ich hlavné podnikanie.

Aké máte veľké sklady a akú techniku v nich využívate?

Kapacita našich skladov je 81.703 paletových miest, z ktorých aktuálne máme obsadených, resp. využitých 47.443 paletových miest.

Pred rokom firma FM Logistic vo Francúzsku predstavila tzv. Ergoskel. Využíva sa aj na Slovensku?

Najprv by bolo dobré vysvetliť o čo ide. Ergoskel je navrhnutý tak, aby uľahčoval manipuláciu s balíkmi s hmotnosťou do 25 kg. Nosí sa ako batoh nastaviteľný podľa veľkosti tela a váži 2,8 kg. Prvé testy ukázali, že Ergoskel znižuje napätie v chrbte a svaloch hornej polovice tela o 70 percent. Momentálne túto technologickú pomôcku naši zamestnanci na Slovensku nevyužívajú. V prípade potreby ju však dokážeme veľmi rýchlo zaviesť do praxe.

Veľa sa hovorí o automatizácii a robotizácii. Aký je váš názor na ich nasadenie v logistike?

Budúcnosť vidím najmä v zásobovacích dronoch, ktoré už niektoré firmy testujú. Podobne je to aj vozíkmi s vlastným pohonom, ktoré zabezpečujú väčšiu bezpečnosť a uľahčujú prácu zamestnancom.

Plánujete v tejto oblasti nejaké investície?

Určite, pretože investície do inovácií sú súčasťou našej dlhodobej stratégie. Ale zároveň kladieme dôraz na flexibilitu, ktorou sa môžeme jednoducho prispôsobiť rôznym potrebám zákazníkov. Venujeme veľkú pozornosť aj technológii RPA (Robotic Process Automation), pretože je lacnejšia, jednoduchšia pre implementáciu a prináša výsledky okamžite.

Ako je to s používaním nákladných áut na alternatívne typy pohonov? Uvažujete o ich nasadení?

V súčasnej dobe ich nepoužívame, ale rokujeme s dodávateľmi o ich nákupe. V tomto období analyzujeme možnosti, finančné dopady a ďalšie aspekty, ktoré veľmi ovplyvňujú nasadenie týchto vozidiel.

Časť zákazníkov preferuje tzv. zelenú logistiku. Ako sa tomuto trendu prispôsobujete?

Je to na viacerých úrovniach. Čo sa týka vozidiel, nepoužívame nákladné autá s horšou motorizáciou než je EURO 5. Snažíme sa maximálne využívať ložnú plochu vozidla, aby bola plne využitá. Taktiež sa snažíme so zákazníkmi dohodnúť určité dny závozov. Tým mám na mysli to, že keď by sme mali do nejakej oblasti ísť iba s jednou paletou, ale každý deň, pokúšame sa nájsť vhodnú alternatívu, aby sme tam šli raz za týždeň s 15 paletami naraz. V neposlednom rade myslíme na ekológiu aj v skladoch, ide napríklad o montáž úsporného osvetlenia a montáž senzorov, takže sa lampy rozsvietia len pri pohybe.

Ako sa zmenia logistické služby? Nastane podľa vás nejaká zmena?

Logistika je odvetvie, ktoré je známe neustálym vývojom a výraznými zmenami, reflektujúcimi potreby klienta. Nároky na skladovanie, prepravu a hlavne vizibilitu služieb sa stupňujú a zákazník chce mať nie len informáciu o doručení jeho tovaru v danom čase, ale chce mat pod detailnou kontrolou cely supply chain proces. Významne sa mení aj už spomínaný čas doručenia. To je jeden z veľmi významných parametrov pri určovaní kvality logistickej služby. Nemalou zmenou, ktorá už je implementovaná do praxe je využívanie nových technológii ako sú napríklad drony ci inteligentné vychystávacie okuliare. Práve v tejto oblasti budú nové „vynálezy“ pribúdať a ja osobne sa na tieto technologické vymoženosti veľmi teším. Logistika bude ešte viac digitálnou a technologicky vyspelejšou oblasťou národného hospodárstva. Čo sa týka ťažkej dopravy, myslím, že bude snahou rôznych inštitúcii, hlavne ministerstva dopravy, dostať viac objemov tovaru na železnicu. 

Aké trendy očakávate v najbližšej budúcnosti?

FM Logistic je práve spoločnosť, ktorá je zameraná na budúcnosť. Očakávame ďalší zvýšený záujem o omnichannel. Tiež čakám väčší rozvoj inovácií, predovšetkým v oblasti umelej inteligencie. Bude stúpať robotizácia a automatizácia skladov a budú sa digitalizovať mnohé logistické procesy.

Jozef Brezovský

Tento rozhovor, ako aj ďalšie články, nájdete v deviatom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU