Zástupca ČESMAD-u v Bruseli sumarizuje rok 2019

Najväčším úspechom Stáleho zastúpenia ČESMAD Bohemia a ČESMAD Slovakia pri Európskej únii v roku 2019 je úspešné dokončenie rokovaní a uzatvorenie Balíčka mobility. Výsledok je v súlade s pozíciou a prioritami ČESMAD-u a umožní našim dopravcom podnikať viac-menej bezo zmeny, hlavne čo sa týka odmeňovania vodičov.

Cestná doprava bude mať ako jediný sektor (okrem úplne vyňatej námornej dopravy) špeciálne pravidlá, ako uplatňovať smernicu o vysielaní. „Táto smernica hovorí, že ak vodič pracuje v zahraničí, mal by mu český alebo slovenský dopravca vyplácať miestnu mzdu, poskytovať miestnu dovolenku a pod.,“ vysvetľuje Jan Němec, stály zástupca ČESMAD Bohemia a ČESMAD Slovakia pri EÚ. Dopravca nebude spadať pod vysielaciu smernicu pri všetkých bilaterálnych ani tranzitných prepravách. Mimo vysielania je aj koliesko s tzv. Cross trade čiže treťokrajinými prepravami, ktoré bude môcť dopravca urobiť až dve na ceste späť do CZ/SK v rámci kolieska, kde na jeho konci je návrat domov.

„Podarilo sa nám docieliť to, že českí a slovenskí dopravcovia (pokiaľ ich prepravy budú spadať pod tieto schémy) môžu ďalej zamestnávať a platiť vodiča podľa českých a slovenských pravidiel a nie podľa MiLoG alebo Loi Macron. Nebudú sa na nich vzťahovať žiadne povinnosti registrovať vodiča v zahraničí, ani mať zástupcu a podobne,“ konštatuje Jan Němec.

Za úspech považuje aj to, že vzhľadom na kritickú situáciu s odpočívadlami v EÚ sa v spolupráci s IRU podarilo docieliť, že Európska komisia vypísala historicky prvý tender na výstavbu a modernizáciu odpočívadiel, kde je možnosť financovať až 85 % nákladov projektu a k dispozícii je 60 miliónov eur.

Prioritou číslo jedna pre rok 2020 v EÚ bude klímu a legislatíva s tým spojená. Vlajkovou loďou novej Európskej komisie bude súhlas iniciatív tzv. Green Deal čiže Zelený údel. „Jej hlavným cieľom je do roku 2050 urobiť z EÚ bez uhlíkový kontinent, kedy vypúšťané emisie CO2 budú v rovnováhe s tými, čo sa podarí obmedziť a tými absorbovaným. Pre každý sektor priemyslu EK plánuje v rámci Green Dealu prísť s novými konkrétnymi opatreniami a už teraz je jasné, že náklady budú astronomické,“ tvrdí Jan Němec.

EK ďalej plánuje, že pre dopravu by mohli byť zavedené emisné kvóty a kredity, podobne ako to funguje v energetike. Zaujímavou informáciou je to, že Komisia stiahne práve túto smernicu o kombinovanej doprave, u ktorej sa členské štáty nemôžu dlhodobo zhodnúť na pozíciu a predloží novú ambicióznejšiu. „Pokračovať bude prerokúvanie smernice Eurovignette, u ktorej predpokladáme, že EK bude chcieť ešte viac podporiť ekologické vozidlá a naopak klásť prekážky tým starším. Vyzerá to tiež, že výrobcovia vozidiel dostanú za úlohu ešte prísnejšie emisné limity do metodiky ich výpočtu sa možno zahrnú napr. aj návesy,“ približuje Jan Němec.

Pre Stále zastúpenie ČESMAD Bohemia a ČESMAD Slovakia pri EÚ to prvom rade znamená vedieť, čo sa chystá a snažiť sa veci ovplyvniť už v prípravnej fáze. „Našou úlohou je úradníkom Komisie, ktorí budú Zelený údel v doprave pripravovať, prinášať dôkazy a štatistiky, čo budú ich opatrenia znamenať v reálnom svete podnikania a aké dopady budú mať na ekonomiku EÚ. Za ďalšie sa budeme brániť ďalším prekážkam podnikania dopravcov, zjavným alebo skrytým, a poukazovať na nefér podporu železníc zo strany štátov. Zelený údel bude v roku 2020 pre zastúpenie ČESMAD prioritou a dopravcov o ňom budeme pravidelne informovať,“ uzatvára Jan Němec.

Celú správu je možné stiahnuť tu: https://www.cesmad.sk/kategoria/25-aktuality-2/2923-zastupca-cesmad-u-v-bruseli-sumarizuje-rok-2019

FOTO: daimler.com