Vznikne celoeurópska nákladná železničná doprava?

Železničná nákladná doprava stráca podiely na domácej doprave v rámci Európskej únie. Podľa Eurostatu podiel železničnej nákladnej dopravy na domácej doprave v EÚ dokonca klesol z 18,7 % v roku 2011 na 17,4 % v roku 2016. Tento obraz je však heterogénny; zatiaľ čo dve tretiny nákladu sa prepravujú po železnici v Lotyšsku, v Španielsku je tento podiel iba päťpercentný.

Nemecko chce preto do roku 2030 prostredníctvom „Hlavného železničného nákladného plánu“ výrazne zvýšiť vplyv železničnej dopravy na modálnom zložke tak, aby sa súčasne znížil podiel automobilovej nákladnej dopravy. Vzor pre iné krajiny?

V porovnaní s EÚ je Nemecko v súčasnosti v strede poľa členských krajín s 19-percentným podielom železničnej nákladnej dopravy. Odborníci očakávajú, že pripravované opatrenia tento podiel výrazne zvýšia, čím by sa znížilo zaťaženie ciest. Patrí medzi ne modernizácia tratí, dotácie na traťové poplatky, automatizácia a väčšie financovanie inovačných projektov.

„Úspech Hlavného plánu bude nesmierne dôležitý nielen pre logistický priemysel, ale aj pre celé hospodárstvo v Nemecku,“ vysvetľuje Stefan Rummel, výkonný riaditeľ Messe München. „V dôsledku toho túto iniciatívu dôkladne prediskutuje aj odvetvie dopravnej logistiky.“ Podľa Sarah Starkovej, šéfky Európskej politiky železničnej technológie a železničnej dopravy, je koordinovaný prístup medzi štátom a priemyslom, dohodnutý v Hlavnom pláne, jediný spôsob, ako realizovať potrebné inovácie a investície do železničnej nákladnej dopravy na širokom fronte.

Ako prvé úspešné opatrenie schválila Komisia EÚ štátnu pomoc vo výške 350 miliónov eur na podporu železničnej nákladnej dopravy v Nemecku. Peniaze sú určené na preplatenie traťových poplatkov železničných spoločností až do výšky 45 %, ktoré musia zaplatiť za používanie železničnej siete. „Výsledkom je zníženie prevádzkových nákladov, čo výrazne zvyšuje konkurencieschopnosť železničnej nákladnej dopravy,“ uviedla S. Starková.

Integrácia súkromných železničných prevádzkovateľov

Je tiež veľmi dôležité podporovať investície do digitalizácie a automatizácie. Ako príklad, cituje Starková automatickú spojku, posunovanie a spádovanie nákladných vozňov. „Takéto opatrenia však majú zmysel len vtedy, ak sú nákladné vozidlá všetkých železničných spoločností zamerané na túto technológiu,“ povedala Starková. Žiada, aby sa na podporu inovácií zaviedol štátny program vo výške viac ako jednej miliardy eur, z ktorého polovica bude financovaná podnikateľským sektorom. Starková považuje začlenenie rozpočtovej položky „Program budúcej železničnej nákladnej dopravy“ do nemeckého spolkového rozpočtu na rok 2020 a považuje ho za míľnik.

Kompletné, transparentné a tiché

DB Cargo, najväčší nákladný železničný podnik v Európe, investuje veľké prostriedky do digitalizácie a modernizácie svojho vozového parku a už vybavil viac ako 20 000 nákladných vozňov inteligentnými snímačmi. „Do konca roka 2020 nimi vybavíme približne 68 000 vozňov. Okrem iného môžeme prostredníctvom centrálneho systému zobraziť aktuálne údaje GPS. Dopravné reťazce možno bez problémov a efektívne monitorovať,“ uviedol Roland Bosch, generálny riaditeľ spoločnosti DB Cargo.

ÖBB sleduje podobnú cestu. V súčasnosti vybavuje 13.700 vozňov telematickými zariadeniami „SmartCargo“. DB Cargo tiež predstaví novú zákaznícku platformu pre všetky digitálne služby v oblasti dopravnej logistiky, ako aj nové vozne, ktoré umožnia vyššiu mieru využitia. Novinkou sú nehlučnejšie brzdy, vďaka ktorým bude železničná nákladná doprava znateľne tichšia.

Združovanie síl v Európe

Rakúska železničná nákladná doprava je v popredí EÚ a predstavuje viac ako 30 % podielu na modálnej doprave. Ústrednú úlohu tu zohráva individuálna nákladná doprava a celoštátna sieť riadiacich staníc. „Je nevyhnutné, aby sme nevnímali len modálny podiel na národnej úrovni, ale na medzinárodnej úrovni,“ zdôraznil Clemens Först, hovorca Výkonnej rady spoločnosti ÖBB Rail Cargo Group. Ide o myšlienku celoeurópskej železničnej nákladnej dopravy. Iniciatíva, do ktorej sa zapojili popredné železničné spoločnosti ako DB Cargo, PKP, Lineas, SBB a SNCF, spojili svoje sily do „modálneho presunu“.

Otázka znie, čo všetko môže dosiahnuť Hlavný plán železničnej nákladnej dopravy? Logistický odborník spolkovej vlády Steffen Bilger bude diskutovať so zástupcami priemyslu o tom, ako je železničná nákladná doprava vnímaná na trhu logistiky a či sú opatrenia Hlavného plánu dostatočné. Na rad sa dostanú aj diskusie o stave situácie z hľadiska železníc a zasielateľov v súvislosti s kombinovanou, ako aj individuálnou nákladnou dopravou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *