Výletné lode znečisťujú európske prístavy

Odborné merania ukázali, že výletné lode emitovali v minulom roku v Barcelone 32,8 ton oxidu siričitého. Druhým najviac znečisteným prístavom bola Palma de Mallorca s 28 tonami, nasledujú Benátky s 27,5 a Southampton s 19,7 tonami.

Barcelona vedie aj nelichotivý rebríček v množstve karcinogénnych častíc oxidu dusnatého, ktoré lode produkujú. „Mestá síce zakazujú dieselové vozidlá, ale zároveň umožňujú voľný vstup spoločnostiam prevádzkujúcim výletné lode, ktorých emisie spôsobujú nesmierne škody,“ uviedol pre deník Guardian Faig Abbasov, námorný koordinátor mimovládnej organizácie Doprava a životné prostredie.

Lode jazdia na vykurovací olej, ktorý obsahuje asi 2000-krát viac oxidu siričitého ako obyčajná nafta. Správa tvrdí, že výletné lode v európskych prístavoch produkovali 10-krát viac emisií síry ako všetkých 260 miliónov áut v týchto krajinách dovedna. V roku 2018 emitovali výletné lode v Barcelone takmer päťkrát toľko oxidu siričitého ako všetky autá v meste. Posledná správa environmentálnej skupiny „Ekológovia v akcii“ uviedla, že toxické častice z lodí boli zistené až vo vzdialenosti 400 km od barcelonského prístavu. Situáciu extrémne zhoršuje fakt, že lode svoje motory v prístavoch nevypínajú.

Barcelona patrí medzi najrušnejšie európske destinácie pre výletné lode. Vlani tam vystúpilo z 800 lodí približne 2,7 miliónov cestujúcich. Začiatkom októbra 2018 zakotvilo v prístave v jeden deň dokonca sedem lodí s 18 000 cestujúcimi na palubách. Ekologické skupiny bojujúce za životné prostredie a združenia obyvateľov v meste už roky vedú kampaň za obmedzenie ich počtu. Minulý rok čelila Symfónia morí, najväčšia výletná loď na svete, po zakotvení v Barcelone obrovským protestom. Aktivisti poukazujú na to, že výletné lode ohrozujú nielen zdravie obyvateľov, ale aj na to, že  takáto forma cestovného ruchu, prináša mestám len pramálo výhod. Väčšina pasažierov totiž navštívi mesto v priemere na maximálne 5 hodín, každý minie v priemere 57 eur a vráti sa na svoju loď. 

Mesto trpí, prístav bohatne

Gala Pin, členka mestského zastupiteľstva v Starom meste Barcelony, ktoré susedí s prístavom, spôsobila rozruch, keď prirovnala turistov z výletných lodí ku kobylkám. „Podľa môjho názoru by sme nemali byť súčasťou takéhoto druhu cestovného ruchu. Je to ako mor kobyliek. Požierajú verejný priestor, a potom odchádzajú,“ povedala. Mestské úrady sa márne pokúšajú obmedziť počet lodí. Sú totiž dobrým biznisom pre prístav, ktorý spadá pod ústrednú vláda, nie pod mesto.

Odborníci odhadujú, že na lodnú dopravu pripadá 10 % znečistenia ovzdušia v mestách. Za  drvivú väčšinu sú zodpovedné práve výletné lode. Výnimkou nie je ani francúzsky prístav Marseille. Denník Guardian pripomína, že v tomto meste vystúpi z luxusných plavidiel ročne jeden a pol milióna cestujúcich. Environmentálni aktivisti upozorňujú na vysokú mieru znečistenia ovzdušia, za ktoré je zodpovedné spaľovanie výletných lodí počas celého dňa v prístave.

Ani v tomto meste sa, podobne ako v Barcelone, či v Benátkach motory nevypínajú, aby kompetentní členovia posádky mohli uspokojiť všetky nároky cestujúcich v týchto plávajúcich hoteloch. Hoci neexistuje žiadna štúdia o súvislosti medzi znečistením z lodnej dopravy v Marseille a špecifickými zdravotnými problémami jeho obyvateľov, bruselská skupina Doprava a životné prostredie odhaduje, že v Európe predčasne zomrie 50 000 ľudí ročne pre znečistenie z lodnej dopravy.

Aktivisti žiadajú čisté energie

Veľké výletné lode sa síce plavia na vykurovací olej, ktorý smie obsahovať vyššie hladiny síry ako cestné palivo, no keď zakotvia v prístavoch EÚ, musia podľa právnych predpisov  prepnúť na čistejšiu naftu s nižšími hladinami síry. Aktivisti však tvrdia, že povolené úrovne síry sú stále príliš vysoké, čo vedie k vypúšťaniu emisií jemných častíc a oxidu siričitého, škodiacich ľudskému zdraviu.

Do roku 2020 Marseille očakáva 2 milióny cestujúcich ročne z výletných lodí. Vrátane tamojšieho priemyslu a cestnej dopravy patrí medzi najviac znečistené mestá v krajine Galského kohúta. Za vysoké emisie sú s výletnými loďami v meste spoluzodpovedné aj trajekty, ktoré vo veľkom prepravujú cestujúcich s autami, či už z Korziky, alebo severnej Afriky, najmä z Maroka a Alžírska. Aktivisti apelujú na všetkých, aby upustili od používania lacného paliva a prešli na čistú energiu.

(as)  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *