Terénne vozíky dokážu zvládnuť aj náročný terén

Hlavnou výhodou terénnych vysokozdvižných vozíkov je vyššia svetlá výška podvozku a možnosť extrémnej ťažnej sily motora pri vyšších otáčkach, vďaka čomu dokážu spaľovacie vozíky prekonávať náročnejší terén a stúpanie.

Tieto schopnosti sú ešte umocnené v prípade hydrostatického pohonu, ktorý prenáša krútiaci moment cez regulačné čerpadlo na hydromotory kolies prúdením hydraulického oleja. „Aj z týchto dôvodov, je podľa môjho názoru, v teréne nasadených viac ako 90 % vozíkov so spaľovacím motorom, čo by sa malo v budúcom roku zmeniť po nástupe nového Li-Iónového čelného vozíka EFG P30i,“ vysvetľuje Martin Kozlov, produktový manažér spoločnosti Jungheinrich.

Samozrejme, záleží od toho, čo si pod pojmom terénny vozík predstavujeme. Spaľovacie vozíky nie je možné používať v interiéri, keďže uvoľňujú nebezpečné plyny do ovzdušia, preto je koncept spaľovacích vozíkov uspôsobený do vonkajšieho prostredia. „Náš dodávateľ vyrába terénne vozíky iba so spaľovacími motormi, a ani u iných významných výrobcov sme nenašli elektrický terénny vozík,“ dopĺňa Pavol Opatovský, generálny riaditeľ spoločnosti Linde Material Handling Slovenská republika.

Cenové rozdiely vozíkov

Logicky, rozdiel je aj v cene elektrických vysokozdvižných vozíkov a tých so spaľovacím motorom. „Ak ide o prvotnú investíciu, tak cena spaľovacích vozíkov je podstatne nižšia aj z toho dôvodu, že pri elektrických vozíkoch je potrebné zabezpečiť batériu a nabíjač. V dnešnej dobe sa spoločnosti skôr zameriavajú na celkové prevádzkové náklady za určité obdobie. Ak teda berieme do úvahy náklady na údržbu a chod samotného vozíka pri aktuálnych cenách pohonných hmôt a elektrickej energie, celkové náklady aj s prvotným nákupom techniky sú v priebehu piatich rokov nižšie v prípade elektrického vozíka,“ konštatuje Martin Kozlov.

Väčšinu logistických operácií dokážu pokryť čelné vysokozdvižné vozíky s nosnosťou od 1 do 5 ton. „Výnimočne je potrebné manipulovať s bremenom až do hmotnosti 9 ton a ťažiskom vo vzdialenosti 900 mm, čo stále dokážeme vysokozdvižným vozíkom,“ tvrdí Martin Kozlov. V prípade potreby vyššej nosnosti sa pravdepodobne jedná o špeciálne upravenú manipulačnú techniku pre daný účel. „Nami dodávané vozíky sú rozdelené na 5 typových radov v rozsahu nosností od 1200 kg až do 5000 kg. Obvykle sa nestretávame s požiadavkou na väčšie nosnosti terénnych vozíkov. Ak sa však taká požiadavka vyskytne, je možné siahnuť po ponuke iných významných výrobcov s nosnosťou vozíkov až do 7000 kg,“ približuje Pavol Opatovský.

Vplyv na životnosť má pravidelná údržba

Najpoužívanejšie sú určite super elastické kolesá, kvôli ich výnimočnej výdrži. V náročnejšom teréne sa môžu použiť plné pneumatiky s odpruženým jadrom „SolidAir“, ktoré mierne tlmia vibrácie. Najlepšie tlmiace vlastnosti poskytujú vzdušnicové pneumatiky, ktoré sú ale náchylné na prepichnutie. Dezén pneumatík je vybavený tzv. „traktorovým“ (šípovým) vzorom kvôli lepšej trakcii v teréne.

Hlavný vplyv na životnosť v takomto nasadení má pravidelná údržba, keďže nečistotám sú vystavené hlavne klzné časti zdvíhacieho zariadenia. Závisí aj na pracovnom prostredí v ktorom je vozík nasadený a na jeho samotnej výbave. „V teréne vieme doplniť vozík o hydraulické tlmenie nákladu, rôzne typy filtrov nasávania motora alebo ochranný plášť podvozku čo môže značne predĺžiť jeho životnosť. V našej prenájmovej flotile máme napríklad plne funkčný hydrostatický vozík s dátumom výroby 2008,“ hovorí Martin Kozlov. Ako konštatuje Pavol Opatovský, životnosť závisí od spôsobu používania a obtiažnosti aplikácie. Je prirodzené, že pri jazde v ťažkom teréne sa niektoré časti stroja opotrebujú rýchlejšie. Preto je dôležitá poctivá pravidelná údržba a starostlivosť o terénny vysokozdvižný vozík.

Výrobcovia pracujú na čiastkových zlepšeniach

Vzhľadom na okrajový segment trhu sa v tejto oblasti neočakávajú žiadne mimoriadne konštrukčné novinky. „Výrobcovia však stále pracujú na čiastkových zlepšeniach inšpirovaných vývojom štandardných vysokozdvižných vozíkov. Zameriavajú sa na znižovanie spotreby a emisií výfukových plynov (napr. pre EÚ: Stage V). Do terénnych vozíkov už inštalujú nové zariadenia na kontrolu hodnôt a funkcii stroja (napr. digitálny displej). Vylepšujú i manévrovacie a prejazdné vlastností v teréne,“ tvrdí Pavol Opatovský. Vývoj zodpovedá dnešnému trendu zvyšovania bezpečnosti a ochrany životného prostredia.

V budúcom roku uvedie Jungheinrich na trh prvý vysokonapäťový, líthium-iónový čelný vysokozdvižný vozík určený do vonkajšieho prostredia. Používa špeciálne vyvinutý elektro-hydrostatický pohon a dva elektromotory. Tie napájajú dva v ráme integrované Li-ion batériové moduly, každý s kapacitou 25 kWh. Revolučný EFG P30i má o štvrtinu rýchlejšiu rýchlosť zdvíhania a zvládne až o tretinu prudšie stúpania. Pre tento vozík bol vyvinutý vonkajší nabíjač SLH 400i s ochranou IP54, ktorý dokáže pracovať pri teplotách -20 až +55 °C. Celý koncept využitia Li-Iónových vozíkov vo vonkajšom prostredí ešte dopĺňajú stacionárne a prenosné systémy uskladnenia energie „Powerbanky“.Tie sa nabijú cez noc lacným prúdom, prípadne obnoviteľným zdrojom energie a neskôr môžu zdvojnásobiť rýchlosť nabíjania našich nabíjacích staníc.

Jozef Brezovský

Tento článok, ako aj ďalšie články a rozhovory nájdete v letnom dvojčísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU