Slovenskí logistici si vždy majú čo povedať

V hoteli X-BIONIC v Šamoríne – Čilistove sa uskutočnila Odborná konferencia ZLZ SR 2019. Konferenciu otvorila štátna tajomníčka MDV SR Ladislava Cengelová. Doprava a logistika zohrávajú, podľa nej, kľúčovú úlohu pri zabezpečení udržateľnej mobility a hospodárskeho rastu krajiny.

Dopravná politika EÚ sa v súčasnosti vyznačuje značnou liberalizáciou a harmonizáciou, čo výrazne prispelo k dnešnej podobe európskeho dopravného systému. Sprievodným javom ekonomického rastu je však aj preťaženosť ciest, nehodovosť, hluk a znečistenie. Na elimináciu týchto javov je potrebné európsky dopravný systém optimalizovať pomocou vyspelých logistický riešení.

Uviedla, že dobre premyslená logistika zvyšuje účinnosť jednotlivých druhov dopravy a ich kombinácií. Výsledkom optimalizačných riešení musí byť menej dopravných prostriedkov s nižšími emisiami, ktoré však zabezpečia väčšie objemy nákladov. Je potrebné modernizovať dopravnú infraštruktúru, vozidlový park a podporovať presun tovarov v diaľkovej preprave na ekologickejšie spôsoby dopravy.

Citlivou témou je vytváranie podmienok na podnikanie dopravných a logistických firiem. V cestnej doprave ministerstvo pozorne vníma potreby slovenských dopravcov. „Sme v intenzívnej komunikácii s ich zástupcami. Našou snahou je vytvoriť podmienky na zabezpečenie konkurencieschopnosti tohto segmentu na európskom trhu,“ konštatovala L. Cengelová.

Súčasťou logistických centier musia byť aj intermodálne terminály. V poslednom období je to terminál v Lužiankach, ktorý využíva priemyselný park v Nitre. V prevádzke je intermodálny terminál v Žiline, postavený z finančných prostriedkov EÚ. „Pripravujeme grantový systém na podporu, zriaďovanie a rozširovanie liniek kombinovanej dopravy a nákup technických zariadení pre kombinovanú dopravu,“ povedala L. Cengelová.

Ladislava Cengelová

Od roku 2017 sa ministerstvo intenzívne venuje rokovaniam k Balíku mobility, ktorý predložila Európska komisia. Cieľom je zjednodušenie pravidiel, boj proti schránkovým firmám, zlepšenie pracovných podmienok vodičov a predovšetkým nastavenie jasných a v praxi jednoznačne vymáhateľných pravidiel podnikania. Balík mobility obsahuje ustanovenia na zavedenie inteligentných tachografov druhej generácie, ktoré by mali zaznamenávať aj prechody hraníc jednotlivých štátov. „V rámci rokovaní je našou prioritou zaistiť konkurenčnú schopnosť našich vodičov na európskom dopravnom trhu, “ dodala L. Cengelová.

Kombinovaná doprava je veľmi dôležitá

Po niekoľkých rokoch sa aj zásluhou ministerstva dopravy posunula problematika kombinovanej dopravy dopredu. Predstavitelia a členovia ZLZ SR to považuje za veľmi dôležité. Do logistických systémov sa totiž môže veľmi efektívne zapojiť železnica v preprave tovarov na veľké vzdialenosti, pričom je výkonnejšia a ekologickejšia ako cestná preprava. „V rámci Balíčka mobility a podmienok práce vodičov vznikajú tlaky, ktoré komplikujú život nielen v logistike a v cestnej doprave, ale aj našim zákazníkom,“ podotkol František Komora, prezident ZLZ SR.

V poslednom čase robí problémy presun tovarov z kamiónov na železnicu bez toho, aby sa budovala adekvátna železničná infraštruktúra. V Nemecku a iných západných krajinách už kapacita železničnej siete nezodpovedá požadovanému množstvu tovarov, ktoré sa presúvajú na železnicu. Výsledkom sú preťažené železničné trate, kde už nie je možné dostať ďalší vlak. „Narážame na problémy nedostatočnej dĺžky koľajísk v železničných staniciach. Potrebujeme inteligentné logistické riešenia na vytvorenie rovnováhy medzi železničnou a cestnou nákladnou dopravou,“ podotkol F. Komora.

O Balíčkoch mobility v cestnej doprave informovala Hana Jurkovičová zo štátneho dopravného úradu MDV SR. Čo obsahuje tento prvý balíček? Najmä predpisy týkajúce sa cestnej dopravy, napríklad prístup na trhu autobusovej a nákladnej cestnej dopravy. Obsahuje aj predpisy v oblasti sociálnej legislatívy vodičov, ako aj revíziu pravidiel a spoplatňovania infraštruktúry. Balík Čistej mobility bol predložený v roku 2017. V oblasti cestnej dopravy v ňom ide o nariadenie týkajúce sa autobusovej dopravy. Upravuje pravidlá čistej mobility, kombinovanej dopravy a zavedenie infraštruktúry pre alternatívne palivá. Posledný Balík mobility predložila EÚ v minulom roku. Zameriava sa na bezpečnejšiu premávku, ekologickejšie vozidlá s cieľom podpory ich konkurenčnej schopnosti na trhu.

Jozef Gnap, profesor Žilinskej univerzity Žilina, sa zameral na možné dôsledky sociálnych predpisov v rámci Balíčka mobility I. na logistiku, najmä na režim práce v oblasti nákladnej dopravy. Upozornil, že podľa nariadenia 561 sociálnych predpisov a nariadenie 165 z roku 2014 o záznamových zariadeniach v doprave (tachografoch), by zasielatelia mali vedieť, ako plánovať prepravy a aké to bude mať vplyvy na logistiku. Mali by byť pripravení informovať zákazníkov, že nie je možné očakávať príchod vodiča na zavolanie, pretože tento je už sledovaný satelitom. Jeho činnosť je kontrolovaná 28 dní dozadu, je však možné, že to bude až 56 dní, kedy bude môcť v Nemecku dostať pokutu tritisíc eur.

Prezentovali sa prístavy i letisko

O novom vývoji letiska Katowice informoval Pawel Wojda, riaditeľ spoločnosti Cargo City Katowice Airport. Letisko je jedným z centier na distribúciu tovarov v stredne Európe. Región charakterizuje dynamický hospodársky rast s dobrým exportným potenciálom. Nachádza sa v ňom vyspelá dopravná sieť a intermodálna logistická infraštruktúra. Cargo City Katowice Airpot predstavuje regionálny distribučný hub. Na letisku je najväčšia technická základňa na obsluhu a údržbu lietadiel s najväčším rozsahom certifikovaných služieb v Poľsku. Samozrejmosťou je dostupnosť všetkých služieb a manipulačných operácií pre zákazníkov, ako aj agentúr na vybavovanie zákaziek. Výhodou pre podnikateľov je blízkosť letiska k českým a slovenským hraniciam.

Martin Hubeňák zo spoločnosti Port of Antwerp prezentoval tému „Prístav Antwerpy tvárou k súčasným logistickým výzvam a riešeniam“. Hlbokovodný prístav sa rozprestiera na obidvoch brehoch rieky Šeldy. Ľavá strana je viac logistická, pravá viac industriálna. Spoločnosť Port of Antwerp nevlastní žiaden terminál, ani žiadnu prístavnú firmu, neuskutočňuje žiadne prístavné operácie. „Sme vlastník pozemkov, ktoré prenajímame na dlhé obdobie. Firmy sídliace na našich pozemkoch generujú objem carga a profit. Robia ekonomiku dôležitú a prospešnú pre Belgicko v objeme 6 % HDP ročne. Sme regulátor, snažíme sa cca 900 firmám v prístave a v jeho okolí robiť spojku, navigovať ich k spolupráci, a zisťovať, čo by sme mali pre ne robiť v oblasti infraštruktúry, softvéru, dátových riešení a bezpečnosti,“ vysvetlil M. Hubeňák.

Takto to v prístave funguje dlhodobo a manažment Port of Antwerp nemá ambície na prevzatie a operáciu chodu prístavných železníc, terminálov, budov a prístavných zariadení. Model, ktorý úspešne funguje dodnes mu v plnej miere vyhovuje.

Bezpečnosť na prvom mieste

Od tradičnej fyzickej ochrany k modernému bezpečnostnému riešeniu – tak znel názov témy, ktorú odprednášal Oliver Duffek, Technology Development Manager spoločnosti Securitas SK. Firma zabezpečuje výmenu hardvéru, technologickú podporu, čím rieši firemné problémy. „Zvyšovanie cien je pre podnikateľov náročné. Prichádzame preto s riešeniami na optimalizáciu služieb zväčša na diaľku, čím klientom znižujeme operatívne náklady. Nasadzujeme napríklad technológiu nočného videnia s okamžitou reakciou inteligentnej kamery i v prípade, keď sa niekto na určitú vzdialenosť priblíži k oploteniu daného objektu. Vylúči sa tým možné poškodenie objektu páchateľom trestnej činnosti,“ objasnil O. Duffek. Pri bezpečnosť ohrozujúcej informácii systém okamžite povie, čo treba urobiť. V prípade porušenia ochrannej zóny špeciálne rádio osloví cez reproduktor páchateľa a upozorní ho, že pácha trestnú činnosť. Až 97,3 % páchateľov vtedy upustí od pripravovanej činnosti. Vo zvyšných prípadoch systém zavolá zásahovú jednotku.

Vyvinuté bezpečnostné riešenie pomáha uvažovať a rozmýšľať bez prítomnosti ľudského faktora. Úlohou firmy Securitas SK je rozbehnúť bezpečnostné technológie tak, aby sa využívali správne a účinne, t.j. vytvorením integrovaných riešení, ktoré klientom umožnia zabezpečiť objekty podľa ich potrieb. Bezpečnostné kamery dneška totiž dokážu pomocou inteligentnej analýzy vyhodnotiť narušenie objektu, porušenie bezpečnostných podmienok a dohodnuté pravidlá, pričom problém môžu okamžite riešiť, pretože firma vytvorila špeciálne monitorovacie centrá vybavené modernou technikou. Obsluhujú ich špeciálne vyškolení profesionáli.

Odborná konferencia priniesla účastníkom podnetné informácie, ktoré manažmenty firiem určite využijú na zefektívnenie ďalšej podnikateľskej činnosti.

(as)