Ruský megaprojekt: železničné prepojenie Severnej cesty s oceánmi

Rusko obnovuje realizáciu ambiciózneho projektu železníc, ktoré by mali spojiť prístavy Tichého a Indického oceánu so Severnou morskou cestou. Projekt bol počas pandémie pozastavený, ale minulý mesiac ho obnovili s novým finančným impulzom od RŽD, dcérskej spoločnosti Ruských železníc.

Projekt, známy ako Sibírsky poludník, zahŕňa už plánované staveniská, napríklad Severnú latitudinálnu pasáž, ako aj nové tisíckilometrové trate na Sibíri a v Arktíde. Celkové náklady sa odhadujú na 4,9 bilióna rubľov (65 miliárd USD).

Centrum Eurázie

V rámci projektu sa plánuje vybudovanie železničného nákladného spojenia medzi Čínou a arktickými námornými prístavmi na Severnej námornej ceste, ktoré obchádzajú transsibírsky koridor. Tieto železničné trate by pokrývali veľké časti Sibíri a arktickej oblasti. Projekt prvýkrát predložil ruský prezident Vladimir Putin v októbri 2019. Región východnej Sibíri nazval „stredom Eurázie“, pretože by mohol byť spojnicou medzi oceánmi. Sibírsky poludník by odstrániť tlak z Transsibírskeho koridoru, už aj tak značne vyťaženej železničnej trate, poskytnúť dopravné zariadenia pre prvé zoskupenia makroregiónu Angara-Jenisej a pomôcť pri rozvoji ruských arktických a sibírskych regiónov.

Rozhodnú peniaze

Podnetom na obnovenie projektu bolo septembrové vyhlásenie RŽD. Dcérska spoločnosť Ruských železníc zverejnila návrh dlhodobého investičného programu vrátane zvýšenia investícií o 800 miliárd rubľov v období rokov 2022-2025. Z toho 150 miliárd rubľov bude pridelených na stavbu Severnej šírky – jednej z hlavných častí sibírskeho poludníka.

Hovorca RŽD pre RailFreight.com povedal, že spoločnosť je pripravená začať s realizáciou projektu, veľa však bude závisieť od finančných zdrojov. „Skutočná realizácia projektu  závisí od parametrov investičného programu Ruských železníc, ktorý schvaľuje vláda Ruskej federácie,“ uviedol.

Dodatočné financovanie

V súčasnosti existuje plán na dodatočné financovanie projektu prostredníctvom úverov na infraštruktúru, ktoré štát poskytne ruským regiónom. V auguste ministerstvo hospodárstva oznámilo možnosť financovania projektu z Fondu národného blahobytu (NWF), jedného z najväčších ruských verejných investičných fondov. Podľa analytikov ruského GoArctic paper, dokumentu krajiny venovanému arktickému regiónu, však napriek optimizmu štátu môže realizácia projektu čeliť vážnym ťažkostiam technického aj iného pôvodu. Možní investori predpokladajú, že výstavba v Arktíde je náročná a nákladná, zatiaľ čo doba návratnosti sa môže pohybovať až v desiatkach rokov.

Garantom realizácie projektu bude štát, aj keď v neskorších fázach projektu pravdepodobne podnikne kroky na prilákanie súkromných investorov. Podľa niektorých správ ruských médií môže projekt zahŕňať účasť Gazpromu a iných veľkých firiem.

Hustota železničnej siete rastie

Analytici sa tiež domnievajú, že realizácia projektu by mohla mať v súčasnosti mimoriadny význam, najmä pre neustále rastúce náklady na prepravu po celom svete, čo vytvára vážny tlak na globálnu ekonomiku a obchod.

Rusko dosiahlo v posledných rokoch niekoľko významných úspechov v rozvoji svojej železničnej siete na severných územiach. Už teraz je hustota železníc na ruskom severe vyššia ako priemer Ruska. Napríklad v Karélii je 123 km železníc na 10 000 km², čo je 2,5-krát viac ako priemer. Situácia vo východných oblastiach ruskej Arktídy zároveň nie je ani zďaleka rovnaká. V Jakutsku je hustota železníc až 25-krát nižšia ako priemer, v autonómnom okruhu Yamalo-Nenets 8,3-krát nižšia a na území Krasnojarskej oblasti 5,6-krát nižšia.

V dňoch 7. a 8. decembra sa v Amsterdame bude konať Európsky summit o hodvábnej ceste. Ruský podiel na Novej hodvábnej ceste je jednou z hlavných tém.

Eugene Gerden

Foto: Obrázok od Martin Winkler z Pixabay

Podporte vydávanie aktuálnych správ na webe Logistika Dnes a v Logistika Dnes magazíne. Vyberte si inzerciu podľa vašej potreby (cenník nájdete TU), alebo uvítame aj zaslanie akejkoľvek čiastky na číslo účtu SK73 8360 5207 0042 0002 2712 Pomôžte nám ďalej sa zlepšovať. Za vašu podporu ďakujeme.